Annons

Är Sigma EX 18-50/2,8 så här dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

objernulf

Aktiv medlem
Jag testade en Sigma EX 18-50/2,8 då objektivet hyllas lite här och där. På alla brännvidder var det helt kasst på full öppning. Nedbländat till 8 var det OK.

Är det verkligen så här dåligt eller testade jag ett dåligt exemplar?

Bildutsnitten är 100% crop obehandlade från en 6 MP Nikon D1X. Jämförelsen är Nikkor DX 18-70/3.5-4.5 på full öppning. Utsnittet är från mitten av bilden. I kanterna är det ännu värre...

Bilagor

• sigma-18-50-test2.jpg
    sigma-18-50-test2.jpg
    39.2 KB · Visningar: 1,052
Nog för att jag alltid hävdat att det är mjukt vidöppet (och fått en del mothugg), men SÅ dåligt presterar det inte enl. några bilder eller tester jag sett. Lite mjukt på full öppning, framför allt i kanterna, och sedan börjar det bli skarpt.

http://www.pbase.com/miljenko/1870_vs_1850

Det där var ju mer än lovligt oskarpt. Det ser ut som om skärpan ligger helt fel...

Jag testade en kollegas 18-50/2,8 (på en Eos 20D) och fotograferade en ganska detaljerad affish. Kantskärpan var väl kanske inte den bästa, men även i kanterna såg det bättre ut än på din bild (på full öppning).

/Anders

Skärpan ligger helt rätt i bilden på full öppning. Det verkar alltså vara ett dåligt exemplar jag testade.

Jösses!! Har du tappat gluggen? Lämna genast tillbaka på garantin!!!!

Jag var tvungen att prova själv igår. Vid full bländaröppning blev det lite lite lite mjukare. Dock var det svårare att träffa precis med focus, efter fem försök fick jag riktigt bra skärpa på 2.8. Den lilla skärpebortgången syns endast vid 100% corp och skarpa ögon.

Det är inte så att ditt ex. front eller bak focuserar? Testa mot en linjal på vitt papper, stativ och 45° vinkel mot motivet.

Måste var fel på objektivet. Jag har haft ett sånt, och det var helt i klass med mitt AF 28 2,8D. Lämna tillbaka det.

Definitivt fel på objektivet! Jag är jättenöjd med min 18-50, det tecknar bra ända från 2,8 och är superbt runt bländare 8-11.

Det är inte mitt objketiv. Jag bara lånade det för test.

Det var inte front/bakfokusproblem utan det var så dåligt. Förmodligen sitter någon lins lite felmonterat.

Kul att är ett bra objketiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto