Annons

Åka till New York och handla.

Produkter
(logga in för att koppla)

Rico

Aktiv medlem
Om man är sugen på att flyga till New York och handla objektiv, så kanske nån kan rekommendera en butik? URL..

Tack
Rickard

Rickard,
heck, yes!!! http://www.bhphotovideo.com/ are in NY. That's one of the biggest photo shops in the world. Go there and tell us how you get on. Might have to order a taxi to get from one side of the store to the other, though:)

Bests, Duncan

Det är i princip B&H som gäller. Adorama är också OK. NY kryllar också av butiker som försöker blåsa dig på ett eller annat sätt. Brodwayphoto är en av dem.

B&H och Adorama är de som gäller. Ärliga och med enormt sortiment. Ett par saker att tänka på dock:
Priserna på webben är exklusive moms (8.5%?).
Både B&H och Adorama drivs av ortodoxa judar, dvs de stänger vid lunch på fredagar och har stängt på lördagar plus div. judiska helgdagar.
Hotellpriserna i New York äter snabbt upp ev. förtjänst på billigare objektiv.
Åker du fast i svenska tullen blir det dyrt.

Om någon har hotellrekommendationer så är jag intresserad, ska dit i maj.

/Martin

Supertack!

Tack för alla snabba svar. Angående svensk moms/tull. Ponera att jag köper 2 objektiv och packar upp dem. Stoppar objektiv kartongerna i resväskan och tar objektiven i handbagaget. Svensk tull kan ju inte veta om jag har haft med mig dessa objektiv till New York för att fotografera på min weekendresa vilket inte kan vara helt ovanligt.

Någon som vet hur det förhåller sig med garantier m.m när man köper utomlands? Är det någon form av world-wide garanti så att man kan kontakta Canon Sverige om man får problem? (antagligen inte)

EDIT: De priser jag ser på http://www.bhphotovideo.com kan jag alltså multiplicera med 1,085 för att få med USA moms??

Tack för alla snabba svar. Angående svensk moms/tull. Ponera att jag köper 2 objektiv och packar upp dem. Stoppar objektiv kartongerna i resväskan och tar objektiven i handbagaget. Svensk tull kan ju inte veta om jag har haft med mig dessa objektiv till New York för att fotografera på min weekendresa vilket inte kan vara helt ovanligt.

Best would be to post the boxes back hoe to yourself from NY. Then just keep the lenses with you when you travel back.

Någon som vet hur det förhåller sig med garantier m.m när man köper utomlands? Är det någon form av world-wide garanti så att man kan kontakta Canon Sverige om man får problem? (antagligen inte)

Well, this is a bit of a problem. I know Nikon's policy to the word, and they say that if you buy new equipment from an authorised dealer (importer) from outside of Europe, you must send that equipment back to that dealer for all repairs and service done under warranty. If you want to get the equipment repaired out of the warranty period you must, of course, pay for it, but then you can send it to any authorised dealer/repair facility.

So, if you have a 1 year warranty on the stuff you buy in NY and you need to get it repaired within that year, you will ahve to send it to Nikon USA for repair..:-(

EDIT: De priser jag ser på http://www.bhphotovideo.com kan jag alltså multiplicera med 1,085 för att få med USA moms??

Yes, that would be correct.

Bests, Duncan

Kolla B&H helgkalender noga

Kolla B&H helgkalender noga innan du åker. Jag var där i höstas och hade tänkt mig handla hos dem när jag ändå var där. De hade stängt pga av någon judisk högtid ...

Linmajon skrev:
Ett av de allra billigaste på södra Manhattan:
http://www.heraldsquarehotel.com
Fick ett superlitet rum, men so what. Hyfsat fräscht, kassaskåp i rummet(gratis, bra att ha fotogrejor i) Bra läge och ganska nära till B&H.
Nästa gång bor jag nog där igen.

Ser helbra ut, den lär det nog bli, tack!

Öppettiderna ska man kolla noga som sagt. Höll på att missa att de hade lördagsstängt när jag planerade resan, kunde ha slutat illa (skulle enligt planerna bara vara i NY över helgen på vägen till en konferens i Grand Tetons/Yellowstone)
/Martin

martinl skrev:
Om någon har hotellrekommendationer så är jag intresserad, ska dit i maj.
Vandrarhem finns oxå. Jag har bott på många sunkiga, men Chelsea Internationel Hostel är ok. Kostade år 2000 $19/dagen, kanske något dyrare nu.
Ligger på 20:e gatan, bra område. Numret är 212-627-0010, tror det stämmer.
Kolla annars Lonely Planet.

Vandrarhem och svindyra fotoprylar hör sällan ihop...

Just fetch the stuff from the shop the last thing you do before you leave for the airport.

Bests, Duncan

airborn67 skrev:
[Just fetch the stuff from the shop the last thing you do before you leave for the airport.

Bests, Duncan

Det vore ett alternativ, men det kan vara trevligt att hinna prova det man köpt. Fotar man en rulle och lämnar in den på 1-timmesframkallning så vet man att "the stuff is up to snuff". Eller vad man nu säger.. Vore trist att komma hem från två veckor i Yellowstone och inse att den nya utrustningen inte fungerade...

/Martin

Visst bör man prova grejorna innan man lämnar stan. Då kan man enkelt byta. Det är ju heller inte fel stad att vara i om man gillar att plåta. Några dagars fotande rekommenderas.
Det kan också ta ett par dagar innan man irrat runt stan och hittat alla grejorna.

Funderade på att göra en lista på prylar, en kolumn för priset hos B&H och en kolumn för priset hos Adorama. Sedan slänger man nonchalant upp listan på disken och rabblar: "Jag skulle vilja titta på en sån och en sån etc, vad får jag för pris på det paketet?" Med tanke på att man är utlänning kunde man kanske pruta, risken för att man ska utnyttja butikens garanti på grey market-prylar är ju rätt liten.

/Martin

Kolla priserna på B&H också på plats. Det finns datorer där att kolla i. Ofta är det 'rabatt' på vissa grejor. Jag förlorade $20 på att köpa en grey-market zoom eftersom det var extrapris på US versionen. Jag skulle inte varit så ivrig och kollat det innan. Det är svårt att tänka klart i den butiken...

Martin,
I don't think you'll be able to "haggle" with the prices. He! He! Reminds me of the film: "The Life Of Brian".."ya gotta haggle, right?".
B&H set their prices pretty firm and understandably so. They are already relatively cheap by US standards.
But, hey, you can always try. Let us know how you get on.

All the best, Duncan
PS When you get there, ask for Henry Posner. He's head of sales at B&H and a nice guy. I've spoken to him a few times and we're on an internet list together. Very outspoken guy but fair, in my experience.

Ahh, Life of Bvian..

Jag räknar inte med att kunna pruta, men jag har hört talas om folk som lyckats. Priserna är visserligen tillräckligt låga som det är, men det kommer ändå att bli DYRT...

Martin,
your pronunciation "Bvian" was perfect and I'm laughing all the way to the bathroom:)
Good luck with your haggling. It will be interesting to see if it works.

Cheers, Duncan

ANNONS
Götaplatsens Foto