Annons

Åldras sensorer?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Yes, sensorer åldras. Det kommer nya generationer som är bättre på allt.
Dessa två påståenden har inte nödvändigtvis något med varandra att göra.

Om man tolkar "åldras" som "försämras" så blir ju inte en äldre sensor sämre än den var från början bara för att det har kommit en ny och bättre sensor.

Om däremot man tolkar "åldras" som "blir äldre" så är påståendet förstås trivialt sant, men likväl blir inte en gammal sensor sämre än den var från början bara av att åren går.

Att en gammal sensor är sämre relativt en ny (som är gjord med bättre teknik) är också trivialt sant, men det har ju inte heller med dess ålder i sig att göra.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag har en 20år gammal eos 1d.
Den tar fortfarande kanonfina bilder som har fantastiska färger.
Så har du skött kameran väl så tar den riktigt fina bilder.
 

martinot

Aktiv medlem
Generellt så är det gamla batterier och kondensatorer som orsakar de största problem i gammal elektronik (speciellt om de börjar läcka ut sin frätande syra på ledningsbanor och omgivande komponenter).

Har som nostalgivåg köpt och samlat på gamla datorer från 70-80-90-tal (allt från Apple II från slutet av 70-talet till IBM PS/2 i mitten av 90-talet). Har varit extremt lite problem, och det mesta fungerar förvånande utmärkt även efter massor av decennium senare!

Sedan finns det exempel på "misslyckade" komponenter som haft klart kortare livslängd än normalt. Tex. hade Commodore ett problem med ett substrat i ett chip (videochipet i C128) som ofta fallerar, men bortsett från dessa undantag så fungerar många datorer och komponenter från 70-talet utmärkt.

Samma sak gäller musikinstrument. Har köpt en del Roland-synthar från början av 80-talet (SH-101, Juno 106, rackversion av Jupiter 8, etc.). Fungerar oftast utmärkt. Bytt nätdel på några (ofta är det just kondensatorerna i högspänningsdelarna som torkat ut).

Det som oftast fallerar är just gamla backupbatterier, eller kondensatorer. Är oftast de som behöver bytas vid problem eller vid service när man vill "fräscha upp" och renovera prylarna.

Har också samma erfarenhet av gamla Minolta SLR eller Leica från 80-talet som jag använt och fungerat utmärkt.

Gällande specifikt sensorer så har jag inte hört om några generella problem. Dock finns undantag (precis som i fallet med vissa Commodre ovan), och det är nämligen Leica M9 och deras kusiner (M-E typ 220, etc). De har ett känt tillverkningsproblem med substratet på sina sensorer som alla med tiden kommer få (mer eller mindre) problem med "sensorröta". Men det är som sagt ett extraordinärt undantag, och ett fel som gjorts av producenten av just de sensorerna, och inget som är normalt.

Det största problemet i fotosammanhang, förutom med alla rena mekaniska problem (som är bra mycket vanligare än elektroniska) är med optiken. Riktigt gamla objektiv kan få mikrobisk påväxt eller olika former av beslöjningar på linserna.

Där tror jag man får se upp betydligt mer.

Men generellt så behöver man nog inte oroa sig speciellt mycket. Tycker Martin Agfors sammanfattar det hela mycket bra.
 
ANNONS