Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

vbg_snake

Aktiv medlem
Det kan ju vara så att alla blir lurade, men kanske kan det också vara så att dom som du tror blir "duperade" har en annan inställning till hur dom vill hantera detta. Alla kanske inte har samma intresse av att gå till botten med fusket utan väljer att dra strecket vid det som är känt nu. Rätt eller fel har jag ingen åsikt om, men jag tror kanske media nöjer sig även om det kan finnas några skelett kvar i THs garderob. Det är bara en prioritering i sådana fall, dom har ingen anledning eller tid till att jaga vidare ända in i kaklet då det inte direkt är någon stor nyhet jämfört med annat som händer i världen. I alla fall i dom mer allmänna media, fototidningarna kunde man ju tycka skulle skriva mer och djupare om det.
Det är väl ingen som sagt att detta är en medial sensation i likhet med en katastrof?
Självklart har denna affär betydande intresse för sin målgrupp. Det märks ju framförallt på reaktionerna - nu senaste på Kamera & Bilds "intervju".

Att TV4, SVT och andra stora allmänna medier inte bryr sig nämnvärt är väl ganska naturligt.

Problemet jag tror många har är ju att det verkar inte som att Terje vill komma tillbaka som en ärlig människa. Att han sedan pratar ut om sin visit på psyk, ekonomisk sårbarhet och "press" är ju bara ett verktyg för att ta fokus från det egentliga.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Det är möjligt, men oavsett det så var det ju GG som avslöjade THs fusk.
Nej det var det inte.
Det var GG som hade misstankar om det. Det är en oerhörd skillnad.

För att avslöja något krävs väl oftast nån form av bevisning, vilket jag inte ser i GG's blogginlägg.
Däremot var det han som fick stenen i rullning.
 

PMD

Aktiv medlem
Vi var nog ganska många som blev övertygade redan genom att läsa hans text och titta på några av bilderna.
Kanske. Det är lite svårt att veta. Vad vi vet är att det var ganska många som försvarade Hellesø rätt hårt i början när Gröelsen framförde sina misstankar. Det försvaret gjordes ibland i tämligen hätska ordalag, och av folk som kanske borde ha varit mer kritiska.

Själv hade jag inte intresserat mig för Hellesøs bilder (de få jag sett tyckte jag var tråkiga), men jag tyckte att Gröelsen borde ha presenterat bevis istället för att komma med insinuationer, vilket jag också skrev i diskussionstråden till FS-artikeln om saken. Hej vad lurade vi var.
 

PMD

Aktiv medlem
Va inte så säker på det. Mode å trender kan va hur knasiga som helst.
Ett tu tre så blir "terjade" bilder en ny nisch inom fotografin.
Den genren finns redan. Jag har sett fågelbilder (mest örnar, har jag för mig) av en amerikansk fotograf som är väldigt "tjusiga" och jättemanipulerade. Dessa bilder säljer tydligen bra.
(Tyvärr hittade jag dem inte nu efter lite kort googlande.)
 

Herr Persson

Aktiv medlem
Finns det något som pekar på att hans fuskande med bilder bara pågått under den digitala eran ?

Jag tittade mest på Terjes bilder när fotosidan var nystartad dvs för 8-10 år sedan. Jag har väl aldrig varit jätteimponerad av hans bilder, men det kan ju också ha att göra med att jag inte är någon naturfotograf. jag hade trots det väldigt svårt att tro att det var sant att han hade klippt och klistrat!

Photoshop har ju funnits innan man använde digitala kameror och istället scannade in sina bilder....
 

millimeter

Aktiv medlem
Finns det något som pekar på att hans fuskande med bilder bara pågått under den digitala eran ?

Jag tittade mest på Terjes bilder när fotosidan var nystartad dvs för 8-10 år sedan. Jag har väl aldrig varit jätteimponerad av hans bilder, men det kan ju också ha att göra med att jag inte är någon naturfotograf. jag hade trots det väldigt svårt att tro att det var sant att han hade klippt och klistrat!

Photoshop har ju funnits innan man använde digitala kameror och istället scannade in sina bilder....
Fördelen vore väl att negativen/diorna borde finnas kvar så de analoga bilderna borde till högre grad kunna styrkas som äkta, ifall frågan någonsin kommer dit.

Precis som dig har jag inte haft koll på Terjes bilder de senaste åren så förhoppningsvis manipulerade han inte lika många bilder på den tiden. Jag minns inte heller att de bilder jag gillat mest var av den typen som man kan/behöver manipulera. Man måste ju veta hur en bra bild ser ut för att kunna manipulera fram den. Terje har ett väldigt bra bildseende, men hans Photoshopkunskaper verkar ju rätt bristfälliga.
 

hornavan

Aktiv medlem
Finns det någon anledning för Terje själv att visa upp sina orginalbider?
Kommer han att sova bättre på nätterna om han gör det?
Kommer hans rykte att återupprättas?
Kommer forumfolket(vi) att bli nöjda?
Kommer han att kunna börja jobba som naturfotograf igen?

Svaret torde bli nej på samtliga punkter.

Finns det någon anledning för Terje att visa upp sina bilder för någon annans skull?

Ja, för att stilla vår nyfikenhet.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Finns det något som pekar på att hans fuskande med bilder bara pågått under den digitala eran ?

Jag tittade mest på Terjes bilder när fotosidan var nystartad dvs för 8-10 år sedan. Jag har väl aldrig varit jätteimponerad av hans bilder, men det kan ju också ha att göra med att jag inte är någon naturfotograf. jag hade trots det väldigt svårt att tro att det var sant att han hade klippt och klistrat!

Photoshop har ju funnits innan man använde digitala kameror och istället scannade in sina bilder....
Detta dilemmat kommer väl ligga Terje i farten om han nu fortsätter som naturfotograf.
Problemet för honom kommer antagligen bli att styrka huruvida bilderna är autentiska eller inte.

Det pekar idag mot att han har manipulerat bilder från 2007 ungefär. Han själv erkänner klipp&klistra f.om 2010. Det kan mycket väl vara så att det pågått under mycket lång utsträckning, men då inte just klipp och klistra, utan att plocka bort oönskade saker i bilder förutom damm och andra partiklar.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Hur vet du att det inte handlar om riktigt duktiga fotografer i flera fall?
Du har rätt, det är möjligt att det var duktiga fotografer på Flashback som forskade vidare,
men här på Fotosidan var det ingen som upptäckte fusket.
Det var ju viltvårdskonsulenten som fick stenen i rullning. Han hade helt klart för sig på grund av sin naturkunskap. Däremot var han ingen fotograf och därför uttryckte han sig ganska försiktig i skrift och ord.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Fördelen vore väl att negativen/diorna borde finnas kvar så de analoga bilderna borde till högre grad kunna styrkas som äkta, ifall frågan någonsin kommer dit.

Precis som dig har jag inte haft koll på Terjes bilder de senaste åren så förhoppningsvis manipulerade han inte lika många bilder på den tiden. Jag minns inte heller att de bilder jag gillat mest var av den typen som man kan/behöver manipulera. Man måste ju veta hur en bra bild ser ut för att kunna manipulera fram den. Terje har ett väldigt bra bildseende, men hans Photoshopkunskaper verkar ju rätt bristfälliga.
Frågan kan mycket väl komma dit men frågan är just om det spelar någon större roll. Som nu har han blivit ombedd att besvara frågor kring vissa bilder, givits möjligheten att nyttja sitt nyliga erbjudande om att publicera en bild per blogginlägg och inkludera en av de mer motsägelsefulla bilderna, men han verkar mest fnysa åt de möjligheterna att "rättfärdiga" sig själv. Terje kan aldrig ha fel.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Finns det någon anledning för Terje själv att visa upp sina orginalbider?
Kommer han att sova bättre på nätterna om han gör det?
Kommer hans rykte att återupprättas?
Kommer forumfolket(vi) att bli nöjda?
Kommer han att kunna börja jobba som naturfotograf igen?

Svaret torde bli nej på samtliga punkter.

Finns det någon anledning för Terje att visa upp sina bilder för någon annans skull?

Ja, för att stilla vår nyfikenhet.
Just det, precis så ligger det till!
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Finns det någon anledning för Terje själv att visa upp sina orginalbider?
Kommer han att sova bättre på nätterna om han gör det?
Kommer hans rykte att återupprättas?
Kommer forumfolket(vi) att bli nöjda?
Kommer han att kunna börja jobba som naturfotograf igen?

Svaret torde bli nej på samtliga punkter.

Finns det någon anledning för Terje att visa upp sina bilder för någon annans skull?

Ja, för att stilla vår nyfikenhet.
Finns det någon anledning för Terje själv att visa upp sina orginalbider?
____________________________________________________________
Vill han börja om som naturfotograf, och visa sig som en ärlig människa så anser jag att han bör lägga korten på borden. Blir för mycket frågetecken för en framtida karriär, han vill ju fortsätta med foto.


Kommer han att sova bättre på nätterna om han gör det?
_______________________________________________
Det tror jag säkert, att rannsaka sig själv fullt ut och sluta hålla på med lögner borde ju rimligtvis få honom att känna ett avslut och ett lugn.


Kommer hans rykte att återupprättas?
__________________________________________
Nej, inte i första taget som ledande naturfotograf, det blir nog betydligt enklare för folk att förlåta och gå vidare om han är ärlig.


Kommer forumfolket(vi) att bli nöjda?
_____________________________________________
Varför denna diskussion lever kvar så länge är för han inte talar klarspråk. Han ljuger metodiskt och undanhåller sanningar. Skulle han visa på vilka bilder som är manipulerade, berätta om hur allt började och köra sanningar är jag helt övertygad på att denna diskussionen hade dött för länge sedan.


Kommer han att kunna börja jobba som naturfotograf igen?
________________________________________________
Självklart kommer han det, sen är jobba en lurig fråga. Han har inte klarat av att försörja sig hittills på det, enligt honom själv.

Svaret torde bli nej på samtliga punkter.
_______________________________
Jag ser tvärt om. :)

Finns det någon anledning för Terje att visa upp sina bilder för någon annans skull?
_________________________________________________________________

Om han vill återvända som en ärlig naturfotograf tror jag han måste det. Allt handlar väl om vad han har för mål i framtiden. Jag tror, för hans eget samvete, att det är ett stort steg i att börja bearbeta det som hänt. Att fortsätta ljuga för sig själv och andra är inget avslut, det är en ny början på samma problem.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Finns det någon anledning för Terje själv att visa upp sina orginalbider?
Kommer han att sova bättre på nätterna om han gör det?
Kommer hans rykte att återupprättas?
Kommer forumfolket(vi) att bli nöjda?
Kommer han att kunna börja jobba som naturfotograf igen?

Svaret torde bli nej på samtliga punkter.

Finns det någon anledning för Terje att visa upp sina bilder för någon annans skull?

Ja, för att stilla vår nyfikenhet.
Ryktet har han försatt i klaveret helt och hållet, med tanke på hans ageranden, tyvärr.

Jag vet inte, men det bästa vore väl att lätta på samvetet, ergo publicera originalbilder på de som redan har bevisats som felaktiga eller är tvivelaktiga. De flesta skulle nog sova lättare om nätterna genom att fullständigt lätta sitt samvete, men Terje verkar förvisso inte falla in på den kategorin.

"Finns det någon anledning för Terje att visa upp sina bilder för någon annans skull?"

För att få ett slut på den här historian.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Finns det någon anledning för Terje själv att visa upp sina orginalbider?
Kommer han att sova bättre på nätterna om han gör det?
Kommer hans rykte att återupprättas?
Kommer forumfolket(vi) att bli nöjda?
Kommer han att kunna börja jobba som naturfotograf igen?

Svaret torde bli nej på samtliga punkter.

Finns det någon anledning för Terje att visa upp sina bilder för någon annans skull?

Ja, för att stilla vår nyfikenhet.

Det skulle vara intressant hur du själv resonerar till varje punkt. Istället för att bara rada upp x antal påståenden och skriva en mening om alla. Det ligger betydligt mer tyngd bakom varje påstående än ett "Nej". Anser jag.
 

Lasse Eriksson

Aktiv medlem
Terje måste älska de som fortfarande förvarar honom med näbbar och klor här på FS . Och hela tiden angriper de som vill Terje ska göra rätt för sig.
 

Lasse Eriksson

Aktiv medlem
Finns det någon anledning för Terje själv att visa upp sina orginalbider?
Kommer han att sova bättre på nätterna om han gör det?
Kommer hans rykte att återupprättas?
Kommer forumfolket(vi) att bli nöjda?
Kommer han att kunna börja jobba som naturfotograf igen?

Svaret torde bli nej på samtliga punkter.

Finns det någon anledning för Terje att visa upp sina bilder för någon annans skull?

Ja, för att stilla vår nyfikenhet.
En normal människa hade sovit bättre på natten och även fått bättre rykte. Så det hade varit intressant att höra varför du inte tycker Terje skulle innefattas av det !!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Terje måste älska de som fortfarande förvarar honom med näbbar och klor här på FS . Och hela tiden angriper de som vill Terje ska göra rätt för sig.
Det finns väl ingen här som försvarar TH? Att det finns några som inser att man aldrig kommer att kunna uppnå en "sanning" som tillfredsställer en del skribenter i den här tråden är en annan sak.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS