Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

vbg_snake

Aktiv medlem
Någon som läst Kamera & BIld? Kommentarerna som följer efter är riktigt intressanta.
Folk verkar allmänt riktigt less på journalistiken...
 
Senast redigerad av en moderator:

IgoHugo

Aktiv medlem
Följer detta noggrant. Man undrar ju om han har hållhakar på varenda redaktion i hela Sverige som publicerar något om foto, en sån kompakt tystnad från fotojournalister och journalister överlag har jag aldrig varit med om. Än så länge har inte NÅGON tidning eller deras webplatser publicerat att de ens tar avstånd från detta, förutom PhotoNatura då som var tvungna att dra in sin bok och svida ett ekonomiskt nederlag pga detta. Heder åt fotosidan.se som i ett tidigt skede publicerade.

Eller är det så enkelt att TH inte ställer upp på intervjuer om de inte är regisserade skådespel där endast hans sida storyn kommer fram?

Man kan ju tycka att det vore på sin plats att redaktionerna faktiskt tar ställning mot denna bedragare. Detta borde ju vara av intresse för journalister, jag menar med upphovsrätt osv. Sno bilder, klippa o klistra lite, sen publicera det och dessutom tjäna pengar på det är tydligen ok, Men FAAAAN ta en om man glömmer källhänvisa en text som nån trött landsortsjournalist på nån lokaltidning skrivit.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Följer detta noggrant. Man undrar ju om han har hållhakar på varenda redaktion i hela Sverige som publicerar något om foto, en sån kompakt tystnad från fotojournalister och journalister överlag har jag aldrig varit med om. Än så länge har inte NÅGON tidning eller deras webplatser publicerat att de ens tar avstånd från detta, förutom PhotoNatura då som var tvungna att dra in sin bok och svida ett ekonomiskt nederlag pga detta. Heder åt fotosidan.se som i ett tidigt skede publicerade.

Eller är det så enkelt att TH inte ställer upp på intervjuer om de inte är regisserade skådespel där endast hans sida storyn kommer fram?

Man kan ju tycka att det vore på sin plats att redaktionerna faktiskt tar ställning mot denna bedragare. Detta borde ju vara av intresse för journalister, jag menar med upphovsrätt osv. Sno bilder, klippa o klistra lite, sen publicera det och dessutom tjäna pengar på det är tydligen ok, Men FAAAAN ta en om man glömmer källhänvisa en text som nån trött landsortsjournalist på nån lokaltidning skrivit.
Precis, börjar mer och mer kännas som att denna person skyddas som alltid. Jäkligt trist när man som journalist skulle kunna göra något ordentligt bra.
 

David G

Aktiv medlem
Skillnaden är att ICA slutade sälja butikspackad köttfärs, och ändrad sona regler så att en handlare kan bli utesluten ur ICA idag.

Jämför i med /N och Terje med en fuskande ICA handlare. Bara för att en medlem i /N så betyder det inte att alla fuskar. Däremot borde /N och andra kräva RAW- filer för alla sina fotografer eller film, på samma sätt som National Geographic. ( Just RAW och inga förändringar var nägor som Mathias Klum berettade om i ett föredrar redan för flera år sedan)

Jämför gärna med en som håller på med bokföring, inte skulle han skriva sin huvudbok med blyerts.
Jag har packat köttförs på scan i uppsala. Vad jag minns hadde Scan förlorat ICA som kund redan innan färs-skandalen eftersom ica investerat i egen anläggning för all kött-packning. Det var alltså av stordriftsskäl redan bestämt att butikerna skulle sluta packa själva.

En del kunder (äldre kanske?) verkar ju av nån märklig anleding föredra att köpa sitt kött butikspackat i dom där löjliga trågen med bara nån dags hållbarhet. Ica fick nu ett perfekt sätt att omvända dessa kunder till att acceptera kött som packas nån annanstans.

Och ICA framstod som ett företag som tog sitt ansvar mot färs-fusket och plötsligt valde att packa i en egen hi-tech anlägging i stället. Dom hadde helt enkelt en ruskig tur att avslöjandet kom när det kom.

Vem som helst som tänker efter borde ju förstå att man ananrs inte bara kan börja central-packa enorma mängder kött själva så där helt plötsligt, om allt inte redan var bestämt och klart!

Så likt Terje hadde nog de fuskande butikerna fortsatt märka om kött i butken om de inte blivit avslöjade.
 

A.Dent

Aktiv medlem
http://www.kamerabild.se/nyheter/fotografer/terje-hellesoe-berattar-om-sin-bildmanipulering-1.485385.html

Vet inte om denna är upptagen här. Från i måndags den 19e. Intressant - att han fortfarande där hävdar 2010 som början på manipuleringen. Mer intressant att Kamera och bild inte tagit med sig lite exempelbilder och kört under näsan på honom och bett honom förklara "det här"
Någon som läst Kamera & BIld? Kommentarerna som följer efter är riktigt intressanta.
Folk verkar allmänt riktigt less på journalistiken...
Det är nog den (med rätta) mest uskällda artikeln jag har läst. Kommentarerna är inte nådiga mot flatheten i intervjun. Jag hoppas verkligen inte Fotosidan gör om samma misstag om/när en intervju kommer här.
 

Casimir

Aktiv medlem
Jag har packat köttförs på scan i uppsala. Vad jag minns hadde Scan förlorat ICA som kund redan innan färs-skandalen eftersom ica investerat i egen anläggning för all kött-packning. Det var alltså av stordriftsskäl redan bestämt att butikerna skulle sluta packa själva.

En del kunder (äldre kanske?) verkar ju av nån märklig anleding föredra att köpa sitt kött butikspackat i dom där löjliga trågen med bara nån dags hållbarhet. Ica fick nu ett perfekt sätt att omvända dessa kunder till att acceptera kött som packas nån annanstans.

Och ICA framstod som ett företag som tog sitt ansvar mot färs-fusket och plötsligt valde att packa i en egen hi-tech anlägging i stället. Dom hadde helt enkelt en ruskig tur att avslöjandet kom när det kom.

Vem som helst som tänker efter borde ju förstå att man ananrs inte bara kan börja central-packa enorma mängder kött själva så där helt plötsligt, om allt inte redan var bestämt och klart!

Så likt Terje hadde nog de fuskande butikerna fortsatt märka om kött i butken om de inte blivit avslöjade.
Låter som om /N borde ställa RAW som krav för sina medlemmar ;-)
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Det är nog den (med rätta) mest uskällda artikeln jag har läst. Kommentarerna är inte nådiga mot flatheten i intervjun. Jag hoppas verkligen inte Fotosidan gör om samma misstag om/när en intervju kommer här.
Det var också det jag reagerade på. Missnöjet märks verkligen. Dras paralleller med Se & Hör t ex.
Det är beklämmande att läsa "intervjun", det är egentligen den pålästa intervju Terje gett till media. Ingenting av avvikande och det är väldigt mycket återkommande som man läser i andra intervjuer. Det är ett försvarstal han pluggat in.

Undrar egentligen hur han tänkt redovisa fusket nu när bilderna är borttagna..
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Alla intervjuer Terje ger liknar partsinlagor och hans redovisning av allt fusket är nog likvärdigt med hans erkännande av att han tagit bort bilderna.
Av det material han säger sig ha tagit bort råkar bara vara sådant som går att fysiskt hitta originalen till. Alla andra suspekta bilder är det knäpptyst om och jag gissar att om inte även de raderats så kommer han aldrig att erkänna något mera. Bilderna kanske bara består av montage av hans egna foton vilket han upplever som tryggt.

Terje har alla makt och möjlighet att faktiskt lägga alla bilder som önskas eller ifrågasätts på bordet och genom det kunna lägga mycket av spektaklet bakom sig men det har han hittills inte visat något intresse för.
Istället publicerar han helt andra bilder som ingen någonsin ifrågasatt. Det öppnar bara upp för fler frågor istället för att besvara dem.

Det var också det jag reagerade på. Missnöjet märks verkligen. Dras paralleller med Se & Hör t ex.
Det är beklämmande att läsa "intervjun", det är egentligen den pålästa intervju Terje gett till media. Ingenting av avvikande och det är väldigt mycket återkommande som man läser i andra intervjuer. Det är ett försvarstal han pluggat in.

Undrar egentligen hur han tänkt redovisa fusket nu när bilderna är borttagna..
 

PMD

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vad du menar med "suspektioner", men den som läser jaktvårdskonsulentens ursprungliga text kan nog inte uppfatta den på något annat sätt än att vederbörande säger att det är uppenbart att bilderna är förfalskningar. Alltså att han avslöjat THs bluff. Eftersom han är just ett proffs så behövde han inga gif-animationer för att "bevisa" det.
Han behövde inget ytterligare än sin kunskap om djur och natur för att avslöja Hellesøs bluff för sig själv, men uppenbarligen behövdes det klarare bevis för att övertyga andra.
 

PMD

Aktiv medlem
Lika lite verkar man få skriva att man inte tycker det här är så mycket att vara "drabbad" av, så jag tycker nog det är lika mycket dåligt kålsupande från det hållet och brist på tolerans för olika åsikter i debatten.
(Kommentar till hela deltråden om vad man "får och inte får" skriva. Inte enbart kommentar till det ovanstående, alltså.)

Är det här en specikfik svensk sjuka, eller gör man så här i andra länder också? Det tycks mig som om det är ganska vanligt i svensk debatt i allmänhet att folk går i försvarsställning och klagar på alla andra för att de inte "tillåter" att man hyser vissa åsikter.

Något OT, kanske, men min förhoppning är att inlägg av den typen ska upphöra så att vi kan fortsätta att häckla Hellesø, nej visst nej, jag menar fortsätta att diskutera Hellesøs fuskande.
[1/2 :) på det sista.]
 

Anders Östberg

Guest
Tja, hur tycker du man ska reagera om ett inlägg besvaras med att det är "dravel", "du saknar intelligens", "förstör tråden" osv? För mig så antyder det i alla fall att den som bemöter en åsikt på det sättet anser att åsikten och debattören inte är välkommen i debatten. Jag förundras som jag sagt tidigare av att folk inte kan framföra sina åsikter utan att samtidigt vara otrevliga på det sättet. Det stärker inte precis deras trovärdighet och deras argument.

Nu kan man tolka ditt inlägg på två sätt tror jag - att du inte vill se några inlägg som är "positiva" (i brist på bättre ord) till TH, eller att du inte vill se några inlägg om att sådana inlägg inte är välkomna. Vilket är det?

Nu är visst "debatt om debatten" OT, så kanske bäst att skippa det här spåret i vilket fall.
 
Senast redigerad av en moderator:

ErlandH

Aktiv medlem
Han behövde inget ytterligare än sin kunskap om djur och natur för att avslöja Hellesøs bluff för sig själv, men uppenbarligen behövdes det klarare bevis för att övertyga andra.
Vi var nog ganska många som blev övertygade redan genom att läsa hans text och titta på några av bilderna.
 

Sauron

Aktiv medlem
...
Är det här en specikfik svensk sjuka, eller gör man så här i andra länder också? Det tycks mig som om det är ganska vanligt i svensk debatt i allmänhet att folk går i försvarsställning och klagar på alla andra för att de inte "tillåter" att man hyser vissa åsikter.
...
Jag tycker mig se detta främst bland svenskar. Ofta är de snabba att skylla på en "jantelag" eller så är det vanligt påstående från främst främlingsfientliga att de inte får utrycka sina åsikter (vilket de ju gör, men väljer att komma med dessa påståenden istället för att diskutera sakfrågan när de får motargument).


Jag tänker inte diskutera detta mer i denna tråd eftersom det är OT.

/Roger
 
Senast ändrad:

Anders Östberg

Guest
Terje Hellesö påminner om en sektledare som får sina anhängare att göra vad som helst. Nu lyckas han också dupera delar av media.
Det kan ju vara så att alla blir lurade, men kanske kan det också vara så att dom som du tror blir "duperade" har en annan inställning till hur dom vill hantera detta. Alla kanske inte har samma intresse av att gå till botten med fusket utan väljer att dra strecket vid det som är känt nu. Rätt eller fel har jag ingen åsikt om, men jag tror kanske media nöjer sig även om det kan finnas några skelett kvar i THs garderob. Det är bara en prioritering i sådana fall, dom har ingen anledning eller tid till att jaga vidare ända in i kaklet då det inte direkt är någon stor nyhet jämfört med annat som händer i världen. I alla fall i dom mer allmänna media, fototidningarna kunde man ju tycka skulle skriva mer och djupare om det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS