Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

vbg_snake

Aktiv medlem
Den bilden är nog inte fake, han skulle aldrig förmå sig att ladda upp en fejkad bild på sin blogg.
Däremot skulle vi nog vilja att vargbilden från året kommer upp i original, samt vargbilden från 07.

Han blir bara mer och mer lustig då han i ena inlägget skall ta en paus, spyr galla på allt och alla, för att sedan ha sansat sig och ger tillgång till "expertutlåtande".

Det där expertutlåtande är ungefär lika mycket värt som sand i en öken.
 

expephoto

Avslutat medlemskap
nej det är inte det minsta osannolikt.
Han har suttit och plåtat solnedgång vid en strand där det fanns trollsländor, inget konstigt med det.
Nej det menar jag inte heller. Men det osannolika tycker jag ligger i att skärpedjupet är så pass stort, med tanke på att skärpan ligger så nära, alltså på sländan. Med bländare 4,5 borde bakgrunden vara oskarpare. Jag spekulerar inte mer om detta, det var bara en reflektion. Kommer heller inte att begära originalfilen för granskning.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Samtidigt så vet jag inte om bloggen i sig förändrar särskilt mycket. Han har redan en överbelastning med sympatier, den där bloggen är snarare en nål i en höstack.
 

acke

Avslutat medlemskap
Så osmakligt. Den där parodibloggen kommer bara att öka synd-om-Terje-vinkeln på hela historien. Att häckla någon på det där viset hjälper bara till att rikta fokus åt fel håll.
Precis vad jag tycker också. Häcklande med parodibloggar och påhittade ord som "terja" är inte särskilt smart om man samtidigt vill driva opinion i en viktig fråga. Man vinner inga sympatier genom att häckla. Man bara förstärker det som TH verkar vara ute efter - att bli betraktad som ett offer.
 

Star2

Avslutat medlemskap
Varför hävdar Terje fortfarande att alla hans bilder han visar på sin blogg är ifrågasatta?

Vad grundar sig detta långdragna beteendet på tror ni? Att han tycker att folk förlöjligar hans "expertutlåtande" utan att en sekund reflektera över innehållet som man kan "expertgranska"?

Jag har skickat mail till Terje och fått svar, där jag var tydlig med just vargbilden. Därför vet jag att han är medveten om att fråga finns, ändå undviker han den och smutskastar alla runt omkring.

Börjar faktiskt fundera på minneskortet verkligen sitter i kameran.
1. Därför att han i triumf vill kunna visa att han även har några äkta bilder, han tror det ska överskugga hans bedrägeri.

2. Bloggen vänder sig i första hand till besökare som inte känner till bedrägeriets hela omfattning. Och till personer som har mer tolerans mot att bli bedragna och ljugna upp i ansiktet. Dvs till mer manipulerbara besökare.
Troligen är det enda sättet som denna individ är förmögen att agera. En person börjar inte plötsligt ljuga och manipulera i sådan kollossal omfattning, utan det här går långt tillbaka, det är djupt rotat.

I svaret du fick, framkom det något av intresse?
 

krukvaext

Aktiv medlem
Håller absolut inte med dig där. Osaklig och elak kritik kan mycket väl få pendeln att svänga åt andra hållet.
Ungefär som Terjes kritik gentemot "drevet"?

Pendeln ligger redan nedtryckt i sympatiträsket. Den kan omöjligt svänga något mer åt det hållet. Bara ta en titt på vad som skrivs av Terje på bloggen.. samma gamla visa.

Själv tycker jag bara att man inte bör lägga så mycket vikt på en enstaka individs skämtblogg.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Jag tycker parodibloggen är rolig, men det krävs å andra sidan inte så mycket för att roa mig.

Tror att den kan få läsarna att svänga åt både det ena och andra hållet beroende av hur de förhöll sig innan de såg den.
 

henkrikroos

Aktiv medlem
Precis vad jag tycker också. Häcklande med parodibloggar och påhittade ord som "terja" är inte särskilt smart om man samtidigt vill driva opinion i en viktig fråga. Man vinner inga sympatier genom att häckla. Man bara förstärker det som TH verkar vara ute efter - att bli betraktad som ett offer.
För att än en gång försvara mig själv och Terja, så skrev jag det långt innan alla nu avslöjade bilder var ute i ljuset och jag tror innan Terje erkände fusket själv (blev lite osäker nu).
Det där påhittade ordet har ändå fått dig att veta exakt vad för bilder det pratas om. Terje gör dessutom ett bra jobb själv med att förlöjliga sig med ytterligare lögner och motsägelser.

Ta bara saker som expertgranskningen, nya utställningar (med de bilderna som han sa sig raderat ur arkivet), att han ska sluta blogga och flytta fokuset till sin familj, inget bemötande mot de faktiska anklagelserna utan envist flytta fokuset till påhittade vänners tips om att vi vill att han ska ta livet av sig, dra upp gaaaamla bilder i bloggen tagna med analoga kameror, osv osv osv.
Att någon använder terja för att beskriva en bild som Terje gjort, bidrar i min bok inte till att man ska tycka mer synd om den mannen......
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Precis vad jag tycker också. Häcklande med parodibloggar och påhittade ord som "terja" är inte särskilt smart om man samtidigt vill driva opinion i en viktig fråga. Man vinner inga sympatier genom att häckla. Man bara förstärker det som TH verkar vara ute efter - att bli betraktad som ett offer.
Vad är den viktiga opinionen i vilken viktig fråga? Det finns ingen egentlig fråga mer än Terjes fortsatta ljug. Om du menar det Terje gjort så blir det inget djup i en kommande fråga, för det finns inget som ens kommer i närheten av skiten den mannen utfört.

Att Terje sedan skapar intresset för bloggar och andra inlägg är inte så konstigt. Han beter sig som om han vore ett barn.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Precis vad jag tycker också. Häcklande med parodibloggar och påhittade ord som "terja" är inte särskilt smart om man samtidigt vill driva opinion i en viktig fråga. Man vinner inga sympatier genom att häckla. Man bara förstärker det som TH verkar vara ute efter - att bli betraktad som ett offer.


Parodisk blogg eller inte; den följs nog mest av de som är intresserade och fascineras av den här frågan och förmodligen har sin åsikt klar.

Så för den stora massan, det vill säga de som för alltid kommer att förknippa lodjursbilder med klipp och klistra-teknik, gör det nog varken från eller till med en parodi.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
...och en bitvis mycket rolig satir. Varför tar vi till satir för att kommentera företeelser kan man fråga sig, och vad har man för personlig inställning till det? Makthavare blir ju ständigt utsatta för satir vid t ex maktmissbruk, och kam Terje beskrivas som någon som haft en "maktställning" inom fotografi? Jag tycker det, och det är logiskt att han utsätts för detta. Tror inte heller det här är det värsta i Terjes tillvaro just nu.

Dessutom gillar jag ett gott skratt...
 

mganga

Aktiv medlem
Terje lyckas göra mer skada för sig själv på sin egen blogg än vad Herje gör. För övrigt så tycker jag Herje är lysande och väldigt rolig :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS