Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Lodjur fotas ju med vidvinkel. Är det verkligen ett lodjur på bilden? Kan det inte vara en katt helt enkelt?

Edit: Ser tofsarna, kanske är ett lodjur ändå. Jäkla tur att fånga ett sådant på årets första dag, går det att se exif? Vore det inte väl magstarkt att ljuga igen och just om lodjursbilder?
 
Mycket lösa antaganden här, ta reda på fakta innan käften glappar.

Öm tå när någon anklagar den störste foto-frauden i svensk historia? Du får nog vänja dig. Självklart är bilden tagen någon annan stans. Om inte hoppas vi få en 10-20 vittnen som vid tillfället var på plats.


Gunte, hur sväljer du allt med hull och hår utan belägg för ditt uttalandes motsats? Efter avslöjandena är det nog du som borde ha belägg och inte kasta dig på maskinen
 
Senast ändrad:
Read my lips...lodjuret har SOMMARPÄLS! Om man inte sett lodjur i vinterpäls (som jag har...mestadels döda dock) och behöver referens är det bara att jämföra med någon av Terjes tidigare sommarbilder där det var lodjur i VINTERPÄLS ;)
 
Read my lips...lodjuret har SOMMARPÄLS! Om man inte sett lodjur i vinterpäls (som jag har...mestadels döda dock) och behöver referens är det bara att jämföra med någon av Terjes tidigare sommarbilder där det var lodjur i VINTERPÄLS ;)

Hur byter djur päls, med tanke på den milda vintern? Och med tanke på att det var just pälsen som blev terjes fall verkar det knäppt att han lägger upp en bild med fel årstidspäls igen :)
 
De flesta djur byter päls oavsett snö eller ej.

Att ens våga slänga upp en så närgången lo-bild som årets första bild är beundransvärt. Man ska ta det lugnt med förutfattade meningar, men det är mycket svårt att inte tvivla på den där bilden :)
 
Hellesø driver helt enkelt med oss. Han sitter nog och småskrattar åt upprördheten i en del inlägg i det här tråden den sista tiden.
 
Hellesø driver helt enkelt med oss. Han sitter nog och småskrattar åt upprördheten i en del inlägg i det här tråden den sista tiden.

Det tror jag också, han försöker skämta bort det hela! Vet inte om det är så lyckad strategi :p
 
Senast ändrad:
Hellesø driver helt enkelt med oss. Han sitter nog och småskrattar åt upprördheten i en del inlägg i det här tråden den sista tiden.

Hans blogg formulerar sig ju som nån slags (le)katt-och-råtta lek. Det verkar vara idén att folk ska jobba med att försöka snusa fram vad det är för slags mirage Mullsjölabbet har trollat fram denna gång. Finn Fem Fel, typ.
 
Terje är i full huggning på bloggen. Ett ordentligt skevt inlägg där han känner sig missuppfattad. Kul att han inte nämner vargbilderna, missuppfattning?
 
hold your horses..

återigen är det bättre att ta det lite lugnt tills man har mer på fötterna..att det känns "overkligt" att han fångar lodjur första dagen kan jag väl hålla med om osv men är ingen omöjlighet..det som talar emot är väl såfall brännviden & närheten..och så fall pälsen om den nu inte stämmer..

tagen i djurpark?


för övrigt kan han inte sluta skriva, han måste "batla" vidare mot den andra sidan(vilket han inte är direkt förtjust i)..han ser det fortfarande som en tävling som han måste vinna, vilket han gjorde redan under allt detta uppdagades..

denna fråga har istort sett varit ur världen om han redovisat allt och sen hållit tyst..

istället redovisar han en del, skriver massa tokiga inlägg om både det ena och det andra, bara efter några månader ska fortsätta som naturfotograf som inget hade hänt och ska ha kurser & sen skriver en bok, gissa va den kommer handla om..

måste säga att jag blir jäkligt trött på den mannen..

angående ordet terja, så tycker jag det är en nyhet så det ska tas upp, men kommer inte använda ordet själv..
 
hold your horses..

återigen är det bättre att ta det lite lugnt tills man har mer på fötterna..att det känns "overkligt" att han fångar lodjur första dagen kan jag väl hålla med om osv men är ingen omöjlighet..det som talar emot är väl såfall brännviden & närheten..och så fall pälsen om den nu inte stämmer..

tagen i djurpark?


för övrigt kan han inte sluta skriva, han måste "batla" vidare mot den andra sidan(vilket han inte är direkt förtjust i)..han ser det fortfarande som en tävling som han måste vinna, vilket han gjorde redan under allt detta uppdagades..

denna fråga har istort sett varit ur världen om han redovisat allt och sen hållit tyst..

istället redovisar han en del, skriver massa tokiga inlägg om både det ena och det andra, bara efter några månader ska fortsätta som naturfotograf som inget hade hänt och ska ha kurser & sen skriver en bok, gissa va den kommer handla om..

måste säga att jag blir jäkligt trött på den mannen..

angående ordet terja, så tycker jag det är en nyhet så det ska tas upp, men kommer inte använda ordet själv..

http://www.fokusark.se/naturfotomag...ng-i-de-djupa-mullsjoskogarna-terje-hellesøn/

Bara att läsa den texten så förstår man fort att bilderna egentligen inte är det som väckt så stor uppmärksamhet. Kan någon person i världen ta denna person seriöst igen? Jag tror nästan vi börjar glömma hur skruvat det var - och är.....

Att gå från att ha lurat en stor skara människor till att nu vara professionell naturfotograf som filar på nya böcker och kurser.

Trött på mannen är bara förnamnet. Det är dock intressant ur flera aspekter som inte kan diskuteras här, därför fortsätter jag läsa och analysera mannen.
 
http://www.fokusark.se/naturfotomag...ng-i-de-djupa-mullsjoskogarna-terje-hellesøn/

Trött på mannen är bara förnamnet. Det är dock intressant ur flera aspekter som inte kan diskuteras här, därför fortsätter jag läsa och analysera mannen.

Precis min åsikt.
Ordet 'terja' tycker jag däremot är mycket bra, beskrivande och behändigt. I stället för att säga 'nej, jag har inte stulit bilder och klistrat in och försett resultatet med en rövarhistoria för att göra den trovärdig och spännande' så säger man bara ' nej, bilden är oterjad'. Därmed alltså inte sagt att bilden inte kan vara manipulerad i Fotosidans bemärkelse. Den kan alltså vara alltför mycket dragen i spakarna, eller ha upprätade vertikaler, osv. Men en terjad bild är alltså, kvalitativt, något helt annat.
 
Herrejösses hur kan någon undgå att se att bild nummer två är ett montage?
Den ser i alla fall oerhört terjad ut i mina ögon, är den bilden bevisad som fuskad, som bild tre är?

Jo den är bevisad. Pinsamt så fake den ser ut. Jag blir faktiskt lite smått generad när jag ser bilderna, texterna och sedan skummar några rubriktexter på hans blogg. Må
Mannen lycka till med vad han än förekommer sig att i framtiden göra.

Huvva
 
Kommentar på Terjes blogg

Terje har ju öppnat kommentarsmöjligheten i sin blogg. Med anledning av nyårets permiärlejon, sorry, premiärlo, skrev jag följande kommentar:

"Och så på utflykten finns lodjuret bara där, inte så många meter från kameralinsen - är det månne Snusen som har väntat på din återkomst i skogarna? Intressant att det bland kommentarerna inte finns en enda kritisk - jag, och många med mig, väntar fortfarande på att du ska lägga alla kort på bordet om dina bildmanipulationer och bildstölder.

/ hälsningar, FC"

Får se om kommentaren får ligga kvar och om Mr T svarar.

/ FiCa1
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS