Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kommentar raderad

Så var min kommentar på Terje-bloggen raderad och borta. Hyllningskören till Den store (naturfoto)Ledaren kan fortsätta ostört. Patetiskt.

/ FiCa1
 
Så var min kommentar på Terje-bloggen raderad och borta. Hyllningskören till Den store (naturfoto)Ledaren kan fortsätta ostört. Patetiskt.

/ FiCa1
Lade in detta i Terjes blogg:
"Hejsan Terje
Tänkte bara testa om du har stake nog att låta en kritisk kommentar stå kvar eller tänker du fortsätta att mörka och rensa alla kommentarer som ställer sig lite frågande till ditt agerande?"

Jag gissar att den försvinner så fort han ser den, vilket blir när han lägger in nästa påhittade kommentar från icke existerande fans.
 
Lade in detta i Terjes blogg:
"Hejsan Terje
Tänkte bara testa om du har stake nog att låta en kritisk kommentar stå kvar eller tänker du fortsätta att mörka och rensa alla kommentarer som ställer sig lite frågande till ditt agerande?"

Jag gissar att den försvinner så fort han ser den, vilket blir när han lägger in nästa påhittade kommentar från icke existerande fans.

Borta, inte direkt överraskande.
 
Lade in detta i Terjes blogg:
"Hejsan Terje
Tänkte bara testa om du har stake nog att låta en kritisk kommentar stå kvar eller tänker du fortsätta att mörka och rensa alla kommentarer som ställer sig lite frågande till ditt agerande?"

Jag gissar att den försvinner så fort han ser den, vilket blir när han lägger in nästa påhittade kommentar från icke existerande fans.

Kommentarerna syns inte bloggen för alla förren TH har godkänt dom. Det är bara du som ser den egen kommentar. Jag har själv kommenterat och då kollade jag om kommentaren syntes i en annan dator men det gjorde den inte.

Undra hur förhållandet mellan godkända / raderade kommentarer ser ut? 1:100 ?
 
Kommentarerna syns inte bloggen för alla förren TH har godkänt dom. Det är bara du som ser den egen kommentar. Jag har själv kommenterat och då kollade jag om kommentaren syntes i en annan dator men det gjorde den inte.

Undra hur förhållandet mellan godkända / raderade kommentarer ser ut? 1:100 ?
Fast jag gjorde reload på samma dator och då försvann den.

Det finns väl inte en enda kommentar med ens en gnutta kritik i? Alla jag sett är ju:
"Hurra för Terje du är så jävla bra"

Undrar hur det ser ut på granskning av bilder. Det kanske finns folk som vill granska men inte blir godkända av TH.
Folk som har granskat men kommit fram till fel resultat?
 
Det förvånar mig att så många medlemmar här på FS har en överslätande och bagatelliserande attityd till THs bildfusk. Det framgår både här och här. Man tycker att frågan är utagerad och allt är förlåtet. Det pratas om mobbning och drev och sparkande på den som ligger, bara för att somliga fortfarande tycker att ämnet är viktigt att diskutera.

Liknelsen med elitidrottare som dopar sig är uppenbar. Till och med TH själv har gjort den jämförelsen. (Ja, kanske är THs fusk t.o.m. snäppet värre än doping, eftersom det även innefattar stöld...?)

Vad brukar hända vid dopingavslöjanden? Jo, idrottssamfundet stänger av idrottaren från alla tävlingsaktiviteter under ett år eller två. Idrottarens sponsorer säger omedelbart upp sponsorsavtalen, för de vill inte bli förknippade med bedragare.

Jag undrar...de som redan vill ge TH alla synders förlåtelse, tycker de också att en dopad idrottare ska få ställa upp i OS eller VM bara några månader efter dopingavslöjandet?
 
Det kanske är så att många tycker att Terje gjort fel, men att det känns fånigt att utropa nyårslöften som gäller just honom. Det är många vars beteende jag ogillar, men även om jag hade några nyårslöften skulle de inte ha något med de personerna att göra.

Angående ordet "terja" tycker jag dock det dels är helt ok att Språknämnden tog det till sig, och det hade varit snudd på kriminellt av fotosidan att inte skriva om det. T.o.m. Kamera & Bild skrev om det, och de har varit synnerligen tysta vad gäller TH.

Som det framgått av Terjes blogg följer han vad som skrivs om honom både här och på Flashback, och jag tvivlar på att nyårsöften, uppenbart provocerande kommentarer och liknande ökar chanserna för att han berättar hela allt om sitt manipulerande.

Sedan finns det några få som försvarar TH alldeles oavsett vad som skrivs och hugger på allt, men de är inte så många.
 
Det förvånar mig att så många medlemmar här på FS har en överslätande och bagatelliserande attityd till THs bildfusk. Det framgår både här och här. Man tycker att frågan är utagerad och allt är förlåtet. Det pratas om mobbning och drev och sparkande på den som ligger, bara för att somliga fortfarande tycker att ämnet är viktigt att diskutera.

Liknelsen med elitidrottare som dopar sig är uppenbar. Till och med TH själv har gjort den jämförelsen. (Ja, kanske är THs fusk t.o.m. snäppet värre än doping, eftersom det även innefattar stöld...?)

Vad brukar hända vid dopingavslöjanden? Jo, idrottssamfundet stänger av idrottaren från alla tävlingsaktiviteter under ett år eller två. Idrottarens sponsorer säger omedelbart upp sponsorsavtalen, för de vill inte bli förknippade med bedragare.

Jag undrar...de som redan vill ge TH alla synders förlåtelse, tycker de också att en dopad idrottare ska få ställa upp i OS eller VM bara några månader efter dopingavslöjandet?

Det är ju en bra frågeställning, jag tycker det finns mycket konstigt i hela historian. Speciellt hur Terje har valt att uppträda.

Han pratade tidigt om personlig konkurs, flytt från Mullsjö, pengarna är slut osv. Nu är han ute och ser sig som naturfotografen med de stora visionerna där bokprojekt och seminarium ligger inom arms avstånd.
Det finns ingen form av självinsikt eller självdistans för honom. Det är därför jag tror så många tycker synd om honom. För många tänker inte efter hur utagerat han fortfarande beter sig. Det är ju precis samma gamla Terje som jag minns 2003.

Då det hettade på fotosidan, han och fru Malin blev helt rabiata när folk gjorde lite smånarr av hans bildhistorier. Men som alltid lyckades han få sig själv att framstå som offer.

Tar man en titt i backspegeln ser man ett återkommande tema.

Förlåtelse och ursäkter som övergår till ett bitskt förklarade och pekande med hela armen. För att sedan dra upp mobbarna och alla de hundratals som verkat önska honom ur livet (vilket jag aldrig läst någon stans på något forum). Efter denna bergstopp blir det självklart en dal, han tar en paus, känner sig förfölj och förfärligt behandlad. Han får mer stöd i sin blogg och känner att han nu har lite kontroll över situationen (vissa människor).

För mig känns hela Terjehistorien rätt slut nu. Det kvittar totalt för mig om han redovisar allt nu. Det har gått för lång tid och han har haft 90 dagar och således 90 chanser att börja bli en uns ödmjuk mot de människor som stöttat honom genom böcker, föreläsningar, workshops och framför allt fotosverige. Han har ju faktiskt mottagit Årets naturfotopris utan skrupler.

Mina 5, nu skall jag ut i snöstormen, en sju helvetes massa snö drog ner i natt. Och plogbilen var trevlig och lämnade en 50cm hög plogkant som är två meter djup.. :) Fridens.
 
Idag var jag ute i Kolmården(s Djurpark). Såg 4 och lyckades fota 2 lodjur samtidigt(, under matningen).

Utan att terja. Exif finns.

Gör det mig till en värdig mottagare av ära, pris och pengar?
 
Ikväll kan den som befinner sig i Stockholm lyssna till Hellesö och debatt om "Bilden och verkligheten" i Publicistklubbens regi. Tydligen ska debatten sändas live på klubbens hemsida också.

http://www.publicistklubben.se/

Det blir väl lika platt som förut. "Fotografen Terje Hellesö erkände fusket, men vem tar ansvaret för den manipulerade kungabilden?"

Det tycker jag antyder att det inte blir TH fusk som står i centrum utan något helt annat.
Inget om TH blidstölder kommer att tas upp, inget om de frågetecken som kvarstår kring bilderna.
Om möjligt kommer TH försöka framstå som ett offer det mest är synd om.
 
Hur vet du vilka frågor Ulrika Knutson (och publiken) kommer att ställa?

Jag vet givetvis inget om frågorna som folk kommer ställa. Texten på hemsidan ger dock en fingervisning om vart man vill att debatten ska ta vägen. Fina TH har erkänt men inte kriminella krogägaren. Hur sätter vi åt honom?
Det är inte svårt att som debatt/fråge ledare styra bort från besvärande frågor.
Kanske målar fan på väggen, vi får väl se vart det landar. Ingen har ju ställt de besvärliga frågorna ännu, så optimist bör man ju vara för att tro på en förändring nu.
 
Terje har ju självklart krav att komma med. Ett av dessa kraven är självklart att inte ställa "fel" frågor till honom fall han skall medverka. Han har ju redan gått ut och sagt att han inte kommer avslöja något alls. Varför skulle han nu vara så dum, att oförberedd sätta sig i en sits där han kan bli tvingad att springa ut.

Nej, en styrd debatt som kommer handla om allt annat än Terjes egna fusk, bedrägliga beteende, stöld och manipulationer. Är säkert kul för de som vill sitta och lyssna på sjörövarfabbe
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS