Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

henkrikroos

Aktiv medlem
Hej alla. För er som inte sett det i artikeln.....
Seså, upp till kamp.

Jag missade och la upp samma länk två gånger. Här är rätt två länkar.

http://terjadefoton.wordpress.com/2012/04/20/eric-karlsson-om-att-terje-helleso-har-tagit-tva-kapitel-jag-har-inte-givit-tillstand/

http://terjadefoton.wordpress.com/2012/04/20/terje-helleso-plagierade-svensk-forfattare-forsokte-skaffa-retroaktivt-tillstand/


För övrigt bjuder jag in, alla de som i artikeln än en gång tjoade högljutt, höll rygg för Terje och klankade ner på alla de som ifrågasatt hans beteende.
Är detta något ni verkligen ställer er bakom?
 

Mesch

Aktiv medlem
Nog för att det är förjäkla illa, men har inte din bok personer som Hitler och Stalin ganska mycket längre ner. Han är ju bara en bluffare, ljugare och fifflare, i min bok kan man sjunka ganska mycket lägre än så.

Generalpucko håller jag dock med om.

/Karl
Helt olika böcker :)
 

henkrikroos

Aktiv medlem
Tystnaden förvånar mig.

Jag förstår inte hur det kan vara så här tyst efter något sånt här.
Som jag skrev i artikeln. Skäms. Skäms tamigfan.
För inte står väl folk upp för för ett sådant beteende som Terje visat?
Vad är det som tar emot så förbaskat mycket för de människorna som fortfarande gick emot fantasidrevets letande efter orätt, och säga "nej det här tycker jag inte var okej".
Varför ska det vara så svårt att mötas på den punkten?

Känner de att de sviker Terje?
Jag vet inte hur jag ska tolka deras tystnad. Och jag gottar mig inte speciellt i den. Ej heller om de har stake nog att komma tillbaka och yttra något om Terjes fula spel, kommer jag peka med finger och säga, vad var det jag sa.
Jag kommer inte säga någonting om dom vågar komma tillbaka.
Men tills dom inte gör det. Så kan jag säga det igen. Skäms. Skäms tamigfan!
 

matti

Aktiv medlem
Jag är mest brydd att det är nån som fortfarande bryr sig om vad Terje Hellesö pysslat eller pysslar med!

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2
 

Christina L

Ny medlem
Tystnaden förvånar mig.

Jag förstår inte hur det kan vara så här tyst efter något sånt här.
Som jag skrev i artikeln. Skäms. Skäms tamigfan.
För inte står väl folk upp för för ett sådant beteende som Terje visat?
Vad är det som tar emot så förbaskat mycket för de människorna som fortfarande gick emot fantasidrevets letande efter orätt, och säga "nej det här tycker jag inte var okej".
Varför ska det vara så svårt att mötas på den punkten?

Känner de att de sviker Terje?
Jag vet inte hur jag ska tolka deras tystnad. Och jag gottar mig inte speciellt i den. Ej heller om de har stake nog att komma tillbaka och yttra något om Terjes fula spel, kommer jag peka med finger och säga, vad var det jag sa.
Jag kommer inte säga någonting om dom vågar komma tillbaka.
Men tills dom inte gör det. Så kan jag säga det igen. Skäms. Skäms tamigfan!
Jag håller med dej.
Det är skrämmande att det är så tyst.
Här, på fotosidans forum borde de högsta rösterna höras. Det är här man skulle vara mest aktiv i sökandet efter vad Terje H egenligen har sysslat med. Här skulle nästintill alla vara intresserade av att uppföljningar görs osv.

Fotosidans medlemmar skulle, enl. min åsikt, rosa Flashbackgrävarna för det enorma arbete de har utfört (och, vad jag förstår, fortfarande utför)

Det är stora och viktiga frågor det handlar om tycker jag.

Upphovsrätt
borde intressera alla som publicerar egna bilder eller texter.

Manipulerande av bilder/plagierande av texter
får man göra det utan att ange vad man gjort? Borde vara en stor och viktig fråga för bl a fotografer.

"Idol/Geni"
får man inte kritisera någon som är tongivande och allmänt betraktas som nyskapande och/eller förebild.
.
Whisselblower
hur behandlar man den/dom som misstänker att något inte står riktigt rätt till?
Och som dessutom har "balls" nog att föra fram sin/sina misstankar.

Dessutom borde det vara intressant att diskutera försäljning av det egna materialet. Är goda försäljningssiffror (= pengar) och uppmärksamhet i t ex media värt vad som helst? T o m värt att riskera hela sitt renommé för.

Detta är bara exempel på ämnen som borde diskuteras livligt på denna tråden/sidan. Det hade varit ett sundhetstecken.

Som sagt, man undrar - varför denna tystnad??
 

Christina L

Ny medlem
Precis, total tystnad bland fotograferna på Fotosidan. Bara lite över 5000 inlägg i tråden.
Ditt svar belyser verkligen den problemställning jag tog upp ovan.
Du svarar med att tala om hur många inlägg det finns i tråden i stället för att försöka ta till dej det jag hoppades skulle vara viktiga frågor.

Det tycker jag visar hur intresserad du är av dessa.
 

arli

Aktiv medlem
Om man bara räknar antal inlägg så är Flashback klar vinnare med 13349 inlägg när detta skrivs.

Om man ser till innehållet i inläggen ligger du bra till Christina, två inlägg
och båda med frågor som är relevanta. Erland (med 10702 tidigare inlägg)
vill visst bara skriva ett inlägg om ingenting särskilt.

Håller med om att diskussionerna här borde ha innehållit mer av det du frågar
efter Christina. Att "gräva" kanske är för svårt för de som själva är mitt inne i det
som ska granskas.
 

yens

Aktiv medlem
Ditt svar belyser verkligen den problemställning jag tog upp ovan.
Du svarar med att tala om hur många inlägg det finns i tråden i stället för att försöka ta till dej det jag hoppades skulle vara viktiga frågor.

Det tycker jag visar hur intresserad du är av dessa.
För det första så tror jag man ska akta sig för att tro att det är två isolerade forum, det går ju uppenbarligen att vara medlem i båda...

För det andra så har det stötts och blötts om Terje och hans skuld i den här tråden, min bild är att 99% är överens om att TH är totalt bränd.

För det tredje så är det väl skönt att folk istället har tagit sina kameror i näven och givit sig ut och ta egna bilder, som de väljer att manipulera eller inte, istället för att älta vad någon annan gjort.

Jag förstår inte riktigt varför det "borde" vara mer diskussion här? Fotosidan är ju primärt ett ställe där folk vill utveckla sin egen fotgrafering. Jag ser det inte som en kamp mellan två forum att fördöma mest. Flashback har sina syften, fotosidan sina...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Du svarar med att tala om hur många inlägg det finns i tråden i stället för att försöka ta till dej det jag hoppades skulle vara viktiga frågor.
Jag har redan diskuterat dessa frågor i några av de 5000 inläggen. Att du inte var medlem i FS då är ju tråkigt, men inläggen finns ju kvar.

Rent allmänt är det en bra idé att läsa igenom en tråd innan man postar nya inlägg i den.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag håller med dej.
Det är skrämmande att det är så tyst.

Upphovsrätt
borde intressera alla som publicerar egna bilder eller texter.

Manipulerande av bilder/plagierande av texter
får man göra det utan att ange vad man gjort? Borde vara en stor och viktig fråga för bl a fotografer.

"Idol/Geni"
får man inte kritisera någon som är tongivande och allmänt betraktas som nyskapande och/eller förebild.

Whisselblower
hur behandlar man den/dom som misstänker att något inte står riktigt rätt till?
Och som dessutom har "balls" nog att föra fram sin/sina misstankar.

Dessutom borde det vara intressant att diskutera försäljning av det egna materialet. Är goda försäljningssiffror (= pengar) och uppmärksamhet i t ex media värt vad som helst? T o m värt att riskera hela sitt renommé för.

Detta är bara exempel på ämnen som borde diskuteras livligt på denna tråden/sidan. Det hade varit ett sundhetstecken.

Som sagt, man undrar - varför denna tystnad??
Jag håller inte riktigt med dig.
Upphovs rätt diskuteras väl i ca en ny tråd i veckan.

Manipulerande: Tja det har gjorts i typ 100 år eller ngt mer. Och det diskuteras lite till & från.
Så länge vi inte kan kontrollera resultatet så spelar det ingen roll om man sätter upp än den ena elller den andra regeln.
Terje är långt ifrån ensam om att hålla på med det här. Vad hette naturfotografen som plåtade zebror i Afrika och dublblerade några stycken i datorn för att bilden skulle få ett bättre flöde?

Däremot kanske det inte är så vanligt att man snor bilderna o påstår att det är ens egna. Men det görs också frekvent. Tänk på alla illustrationer som snor än det ena & andra för att utgå ifrån.
Däremot pressfotografiin har ju fått en viss status när det gäller manipulering. Reportrarna är väl sällan ensamma på ett jobb. Och de som fuskar blir utfrusna av tidningar.

Kritik framförs väl bäst först i enrum med geniet?

Behandlingen av kritikerna är väl ganska nytt.
Terje är ju en karismatisk person och faktiskt en duktig fotograf. Och det är väl det som gör det hela som himla tragiskt. Och han har ju inte bara bränt sig själv.
 

henkrikroos

Aktiv medlem
Jag har redan diskuterat dessa frågor i några av de 5000 inläggen..
Ja, du har varit med i denna tråden länge. Men jag vet inte om det kom ut oklart vad jag ville åt, och i sådana fall, ber jag om ursäkt.
Jag ifrågasatte den tystnad som uppstod efter att Eric Karlsson kom fram med att han själv kände sig bedragen av så som Terje gjorde mot honom i tisdags.
Att folk som deltagit aktivt både för och emot, kallade vad ni vill, inte kommer fram och tar avstånd från sånt beteende. Det är det som förvånar mig.
Jag personligen tycker inte att det var schysst spel av Terje. Och det måste vi väl kunna få lov att säga? Utan att behöva bli dömda för att delta i någon häxjakt, eller personförföljelse.
Jag ber som sagt om ursäkt om det kom ut oklart.


För det tredje så är det väl skönt att folk istället har tagit sina kameror i näven och givit sig ut och ta egna bilder, som de väljer att manipulera eller inte, istället för att älta vad någon annan gjort.
Sedan håller jag till viss del med dig, Jens, i det där. Det är bara till att hoppas att det är så. Jag säger inte att jag tappat hoppet för mänskligheten, men jag har samtidigt en känsla av att de 'flesta' blev istället purkna. Hoppas på det bästa helt enkelt. :)
 

nonno

Aktiv medlem
Livet är ju komplext och fotografering är bara en liten del av den stora helheten, därför kan denna storm med 5000 inlägg i forumtråden + FB + olika bloggar + artiklar med tillhörande kommentarer, upplevas som inte helt proportionerligt i förhållande till det som hänt eller annat i livet. Terje Hellesö har ställt till det för sig rejält och det har väl knappast gått någon förbi? De som blivit drabbade av hans stölder, känner säkert stort stöd oavsett om de väljer att driva frågorna juridiskt eller inte.

Jag personligen har svårt för att förstå passionen hos somliga att behöva fortsätta vältra sig i eländet.
Jag har också svårt att förstå hur minnet kan vara så dåligt hos flera deltagare i tråden. Att man inte alls kan komma ihåg vad många av de raderade inläggen innehöll. Där kränkningarna mot Terje Hellesö började överstiga både sans och förnuft.

Jag tar inte Terje Hellesö i försvar, det är utan tvekan fel det han gjort, men allt är inte antingen svart eller vitt. För fortfarande har han bidragit med ett spännande bildtänk och nyskapande inom naturfoto oavsett det vi vet i dag. Det går inte att ta ifrån honom. Då menar jag givetvis inte de manipulerade bilderna eller de kopierade texterna.
/Nonno
 

Leaflet

Aktiv medlem
Jag tar inte Terje Hellesö i försvar, det är utan tvekan fel det han gjort, men allt är inte antingen svart eller vitt. För fortfarande har han bidragit med ett spännande bildtänk och nyskapande inom naturfoto oavsett det vi vet i dag. Det går inte att ta ifrån honom. Då menar jag givetvis inte de manipulerade bilderna eller de kopierade texterna.
/Nonno
Det mesta är nog redan sagt i den här tråden så jag ska fatta mig kort. För egen del är det här med Terje väldigt svart eller vitt. Och jag kan inte heller se vilket positivt nytänkande han bidragit med. Jag är helt övertygad om att flertalet av alla dessa tusentals otroligt duktiga djur- och naturfotografer som finns, är ärliga i sin bildredovisning. Det här handlar inte om att man manipulerat bilder i 100 år. Det här handlar om rent bedrägeri som troligen har både med pengar och bekräftelse att göra. Att "manipulera" (negativt ord), eller förbättra, sina bilder efter fotograferingen är inget som gör mig upprörd. De flesta gör det. Jag också. Men utan att dölja något för den som undrar.

Jag hoppas verkligen att de presumtiva bild- och textfuskare som kanske finns har tagit åt sig av debatten och istället väljer att vara ärliga med sina metoder. All cred till Flashback, och inte minst till den man på Jägarförbundet som reagerade på Terjes bilder och därmed startade avslöjandet.

För egen del känner jag bara förakt för det inträffade och avslutar härmed mina inlägg i debatten.
 

nonno

Aktiv medlem
Hur vet du att de texter och bilder du menar inte är manipulerade/stulna?
Hellesös texter kan jag inte ha någon uppfattning om, jag har inte läst någon av hans böcker.
Jag är en rätt medioker amatörfotograf och lyckas utan manipuleringar uppnå snarlika resultat som vissa av hans bilder, det torde tala för att inte alla hans bilder genom åren behövt manipuleras. Jag är övertygad om att hans kunnande i fototeknik överglänser mina kunskaper. Jag ser också många andra som tagit bilder som är inspirerade av ett liknande bildtänk som hans, och de uppger att bilderna inte har manipulerats. Därför väljer jag att tro på att inte hela hans produktion av bilder har stulits eller manipulerats eftersom det går att uppnå liknande resultat även för andra.
Hur vet du att alla bilder är manipulerade/stulna?
/Nonno
 

millgard

Aktiv medlem
Det har jag aldrig påstått, det var en dum fråga från din sida.

Allt Hellesø någonsin har åstadkommit ifrågasätts ju med rätta, och det råder en stor osäkerhet kring hans alster just för att han visat att han inte är att lita på.

Det är problemet, nu måste han bevisa i varje enskilt fall att han inte stulit, manipulerat eller fuskat. Och vare sig du, jag eller någon annan kan på förhand utgå från att ett visst verk är det han påstår.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS