Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

macrobild

Avslutat medlemskap
Mikael, med tanke på vår ålder och erfarenhet så är det väl inte
första gången du stöter på en personlighet med så pass uppfyllda
kriterier för välkänd diagnos med ändelsen :at

Har följt debatten, speciellt vederbörandes texter i anslutning till konstaterat bildfusk.

Du behöver inte oroa dig överhuvud taget.
Rättvisa kommer aldrig att skipas eftersom mottagaren helt klart saknar det utrymme
där eventuellt "straff" skulle göra nytta eller påverka i någon riktning.

Uppenbarligen lever vi en typ av samhälle där den här typen av manipulativa karaktärer
kan blomstra, vilt påhejade av en skara bekräftelsehungrande och hjältebehövande individer.

Man kan ju lätt konstatera ett av de största sveken mot fotokonsten i modern tid.
Vederbörande har blivit anklagad och erkänt.

Ironin i det hela blir ju dock ganska underhållande då hela "fotosverige" missat grejen.

Kanske tid för självrannsakan och lite credit till "brevbärarna".

Den här killen är en "survivor" och står snart på barrikaderna igen.
Kanske inte som fotograf...dock.... men det finns ju fler därute som längtar efter att bli blåsta.
om nu alla tänker lite längre än näsan räcker så skulle de förstå att straff etc inte är den rätta vägen att hjälpa en medmänniska som har hamnat där han är.
var och en kan lyssna på intervjuer, läsa texter och begrunda och tänka efter
 

Mesch

Aktiv medlem
Beroende på vad man fotograferar är inte det svaret givet. Jag kan inte bildbehandla hur jag vill oavsett hur öppen jag är med det. För att förtydliga så pysslar jag med reportage-, press- och dokumentärbilder.
Fast om man nu vill ta den hårda & svåra karriären som öppet klipp & klistrande reportage-, press- och dokumentärfotograf så är väl det ok?

För mig är det ok, inte så smart kanske, men ändå ok. Det viktiga är ju att man är glasklar med vad man gör i alla lägen.

Pressbilden: "Jag klipper in Khadaffi tillsammans med Bush" lär ju inte sälja så där jättebra. :)

Sen visst är det upprörande med en person som säger en sak och gör en annan. Men de flestas upprördhet står inte direkt i proportion till vad han gjort. Bara att ta språkbruket som "omfattande bildfusk". Omfattande i relation till vad? Är han som de flesta andra som arbetar med foto så gissar jag att han har tagit en bit över 100' bilder och det finns belägg för ett 20-tal bilder som manipulerade, är det omfattande? Om det varit en bild, hade det också varit omfattande? I mina ögon hade han varit lika rökt som nu.
Det är väl mer relevant hur många bilder han faktiskt publicerat? Att han har 100" bilder (tror du det räcker?) är inte lika intressant.

Som du skriver så är han ju rökt även om det bara varit en bild. Speciellt med tanke på hans höga svansföring i ämnet.

I det stora hela börjar jag tycka att det kanske rent av är bra det han gjort, utom för honom själv och sin fru då. Men det kanske är bra att folk i allmänhet ifrågasätter bilder. Det kanske är bra att bilden förlorar sin status som sanningsbärare och vittnesbärare. I min värld så tillhör denna status fotografen, vilket Terje har förlorat nu förstås. Men det kan kanske få en och annan fotograf att ta ansvar för vad vederbörande berättar med sina bilder istället för att peka på bilden och säga att det är sant för det finns på bild.

Jag blir mest upprörd över att han raserat trovärdigheten för en drös andra fotografer inom naturfoto. Det får mig att fundera över tidningars hantering av läsarbilder. Jag har sett en del som fått mig att fundera en del över äktheten kan jag säga.

/Maverick
Det är bra att folk & fotografer (fotografer är inte folk, he he) får en rimligare bild av bilder och dess värde. Det här är väl ett dåligt sätt genomföra det på, för alla parter.
 

Ramster

Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=XSKn7wgTqQs

Jag hoppas att Terje snart kommer med en förklaring som är vettigt och kan förstås, även om vad han har gjort är omöjligt att förstå. Berättelserna om förhållandet med lodjurene och hur bilderna togs, antyder en psykologisk brist, och en mytologisk föreställning. Dags att avsluta. Berätta sanningen och gå vidare i livet.
 
Senast ändrad:

Kapsyl

Aktiv medlem
Några tankar från en som inte sagt flaska men följt diskussionen både här och på Flashback:

För mig känns denna skandal vara upptakten till något större än en fotografs pillande i Photoshop.
Åtminstone hoppas jag det.

Dom flesta som är uppväxta med mellanmjölk, falukorv och Bolibompa (ni äldre läs: mellanöl, falukorv och Hylands Hörna) vet att det är myndigheterna som "bestämmer". Och om det inte finns en uttalad myndighet så finns det alltid något substitut för ändamålet. Naturfotografering ligger mig inte varmt om hjärtat men jag har i alla fall bildat mig uppfattning att dessa fotografer har hårda regler uppsatta om hur en bild får tas och att detta förmedlas via olika föreningar som exempelvis http://www.naturfotograferna.se.

När det nu uppdagas att en väletablerad fotograf brutit mot reglerna, och ljugit för alla är det viktigt att denna "myndighet" agerar med kraft. Annars tappas allt förtroende ut och Naturfotograferna kan ställa sig i kön till arbetsförmedlingen (okej, lite överdrivet men ni fattar vinken).

Nåväl, detta låter rätt lätt men för mig är det även något media överhuvudtaget bör tänka igenom. Jag var på en frukostworkshop där en informationschef från en kommun höll låda. Han sa bland annat att bilden är inte lika betrodd längre. Han menade att förr så såg man en bild och då var den sann. Idag litar folk inte på bilden. Man har dock mer förtroende för våra dagstidningars bilder men även där har det sjunkit. Med detta sagt menar jag att det inte bara är naturfotografier som bör granskas innan publicering utan även övrig journalistiska media bör tänka till lite mer innan publicering. Är det månne så att etablerade fotografer har skaffat sig sådant förtroende att man publicerar utan tanke?

Det var örnperspektivet på det hela. När det gäller här och nu, så fladdrar tankarna fram och tillbaks. Kraften av Flashbacks analyser slår stenhårt. Det är manipulering på många bilder. Inte ett fåtal.
Men om det bara varit photoshoppade bilder hade jag nog inte varit så betagen som jag nu är. Texterna som fanns (nu cashade i google) på Terjes blogg är i sammanhanget till honom en stor last. Om nu nästan alla bilder är photoshoppade blir hans berättelser till dom ytterst märkliga. Nu är det nog som i många andra skandaler att man sitter och är jäkligt nyfiken men hela sanningen kommer aldrig upp till ytan. Möjligen om 50 år när det är preskriberat.

Just nu är jag rätt mätt på Terjegate men hoppas på att det skall komma en upplösning av det hela. Men jag förstår att ni som är naturfotografer eller vän med Terje är rätt stressade över situationen men den stenbumling som nu är i rullning kan inte stoppas. Låt dom som vill leta efter Lodjur på istockphoto, låt dom som vill beräkna månens vinkel, låt dom som vill frossa i fakta om vildsvin, låt dom göra det. Världen går inte under. Inte av det i alla fall.

Ursäkta mitt raljerande, men jag hade tydligen ett behov att göra mina tankar hörda...

mvh
totalamatörfotograf och professionell it-nörd, Jonas Berggren.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Varför utan tvekan fejk Jag skulle säga att det är mer troligt att det är äkta.

Rent tekniskt är det en baggis. Med fisheyezoom, blixt och trådutlösare samt något ätbart som lockar fram den.

Hur lång trådutlösaren var förtäljer inte historien. Min är 10 meter, med radio kommer du upp över 100 meter. Man kan även använda rörelsedetektor.

Historien bakom är kanske lite friserad men bilden är nog äkta.
Så du menar det är ok om hela berättelsen är lögn !! ifall bilden är riktig!!

Om man gör en sann berättelse Då kanske det är ok att frisera till bilderna lite också
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Omfattande i relation till vad?

/Maverick
Tolkningfråga.

Du ser det i relation till antalet bilder han skapat under sin karriär.

Jag tolkar det som att det är mer än kvistar som klonats bort. "Bildfusk" hade man kanske sagt om det var detaljer i bilden som manipulerats, t.e.x: T hade klonat bort en telefonmast för att stärka intrycket av vildmark.
 

acke

Avslutat medlemskap
Nu har jag sett hela intervjun. Tycker ändå att den var ganska sansad. TH pratade faktiskt ingenting om äkthet i bilder och att bilder "ska göras färdiga i kameran", det som i vanliga fall brukar vara hans favoritämne. Han pratade inte heller om lodjursprojektet, men det kanske inte hade startat när intervjun gjordes?

Men visst skiner det igenom att karln har ett stort ego och gillar att odla myter om sig själv.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Nä nu tycker jag att ni ser spöken i varenda buske. :)

Vildsvinsbilden har jag inga misstankar emot, och Terjes text ljuger inte heller. Han skriver att han använde trådutlösare, men han nämner inget om hur lång den var.

Leta gärna vidare efter fuskbilder, men släng för guds skull inte upp varenda Terjebild ni hittar. Alla Terjes bilder är inte fuskbilder.
Nej han ljuger inte :) Man har ju bara ertappat honom med lögner hundratals gånger innan
 

lekimpa

Aktiv medlem
Nu har jag sett hela intervjun. Tycker ändå att den var ganska sansad. TH pratade faktiskt ingenting om äkthet i bilder och att bilder "ska göras färdiga i kameran", det som i vanliga fall brukar vara hans favoritämne. Han pratade inte heller om lodjursprojektet, men det kanske inte hade startat när intervjun gjordes?

Men visst skiner det igenom att karln har ett stort ego och gillar att odla myter om sig själv.
Nej men han låter som en indian som går runt och är tjenis med alla vilda djur. När man sedan förstått hur han egentligen jobbat så tror jag inte djuren ville vara så tjenis med honom som han önskar.

Som exemplet med björnen som citerades ovan.
 

Star2

Avslutat medlemskap
Mikael, med tanke på vår ålder och erfarenhet så är det väl inte
första gången du stöter på en personlighet med så pass uppfyllda
kriterier för välkänd diagnos med ändelsen :at

Har följt debatten, speciellt vederbörandes texter i anslutning till konstaterat bildfusk.

Du behöver inte oroa dig överhuvud taget.
Rättvisa kommer aldrig att skipas eftersom mottagaren helt klart saknar det utrymme
där eventuellt "straff" skulle göra nytta eller påverka i någon riktning.

Uppenbarligen lever vi en typ av samhälle där den här typen av manipulativa karaktärer
kan blomstra, vilt påhejade av en skara bekräftelsehungrande och hjältebehövande individer.

Man kan ju lätt konstatera ett av de största sveken mot fotokonsten i modern tid.
Vederbörande har blivit anklagad och erkänt.

Ironin i det hela blir ju dock ganska underhållande då hela "fotosverige" missat grejen.

Kanske tid för självrannsakan och lite credit till "brevbärarna".

Den här killen är en "survivor" och står snart på barrikaderna igen.
Kanske inte som fotograf...dock.... men det finns ju fler därute som längtar efter att bli blåsta.
Ja, det är verkligen dråpligt att det inte var "fotosverige" som avslöjade fusket. Utan en jaktvårdskonsulent och folk från Flashback...
 

acke

Avslutat medlemskap
Nej han ljuger inte :) Man har ju bara ertappat honom med lögner hundratals gånger innan
Visst har TH ljugit en massa gånger, men just vildsvinsbilden tror jag på tills någon bevisar något annat. Bilden ser inte uppenbart fejkad ut i mina ögon. Att rigga en trådutlöst kamera och lägga ut lite godis i vildsvinsrika marker är inte så svårt.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Visst har TH ljugit en massa gånger, men just vildsvinsbilden tror jag på tills någon bevisar något annat. Bilden ser inte uppenbart fejkad ut i mina ögon. Att rigga en trådutlöst kamera och lägga ut lite godis i vildsvinsrika marker är inte så svårt.
Det var texten det gällde (och det skrev jag också)
 

elbe

Avslutat medlemskap
HiHi, å ena sidan är det inga djur som skyr TH å andra sidan hittar han en björn som använder honom som "björnmedel" Vilket svammel.

ThomasR
Nu är det nog du som är ute och svamlar för de Terje säger i de reportaget stämmer väldigt bra med hur de fungerar med många djur i naturen och jag har varit med om det många gånger själv både som jägare och fotograf. Fördelen med att vara fotograf är att man kan vistas i naturen året runt med sitt "vapen" och speciellt lätt är det under våren/försommaren då hela naturen är en enda barnkammare. Observera dock att våren/försommaren innebär oxå ett väldigt stort hänsysntagande till djuren.

Här kommer ett par exempel...

Det första på en björn på ca 40 m håll som jag satt i bilen och tittade på i 10 minuter för att därefter gå ur bilen för att stå och "prata" med den i fem minuter. Till sist satte jag mej i bilen och satte på radion med lite hög volym men då tröttnade den och gick lugnt sin väg. Björnen hade full koll på mej hela tiden utan att eg bry sej...

http://www.fotosidan.se/blogs/elbelogg/bjornen-och-rabocken.htm

Ett annat tillfälle var när jag hade en familj hornugglor ca 100 m från mitt hem. Under en vecka så hälsade jag på dom varje kväll och till sist så kunde jag stå ca 15-20 m från och prata med en av dom. Ugglan hade full koll på mej men brydde sej inte för så länge jag stod där var jag ofarlig för deras ungar...

http://www.fotosidan.se/blogs/elbelogg/portrattvilliga-hornugglor.htm

Så är det.

/Leif
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS