Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

krukvaext

Aktiv medlem
Så klart är det så, problemet är väl att alla från och med nu kommer att ha en liten gnagande tanke:
"Är den fejkad?"

Det blir inte lätt för Terje att få tillbaka någon form av förtroende då han redan förbrukat chansen att erkänna och gå vidare.

Han har ju redan ljugit om när han började fuska, så erkännandet blev ju lite så där...
Jag tror det också är lite att Terjes bilder på hemsidan alltid verkar vara så lågupplösta och medelmåttig bildkvalitet, vilket jag förstår om han vill undvika bildstöl eller dyl. Som med många av hans bilder kan man rent spontant tänka "men den här då?" - men det kan mycket väl vara eftersom att den är i väldigt låg upplösning och till synes otydlig.

Något större och något tydligare bilder tror jag i varje fall skulle förminska risken för misstankar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Menar han inte de som startade Mårdhundsprojektet, som startades efter Terjes bevisning?
Jag vet inte.
För det första så var det väl länsstyrelsen som luskade i mårdhundsprojektet, men jag kan ha fel.
För det andra så skriver han i plural.
För det tredje så beskriver han inte HUR dessa onämnda kommunstyrelser har blivit lurade.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Man (länsstyrelsen) luraders att tro det fanns Mårdhund i Mullsjö, med TH.s bild som bevis. Och startade då projektet att kolla upp mera noggrant hur pass stor förekomsten var (och ev utrota dom), detta eftersom Mårdhund är smittbärare av rabies, vilket vi inte vill ha bland djuren i Smålandsskogarna.
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Instämmer till 100%. Jag är helt övertygad om att det finns något djupt i Terjes bakgrund, erfarenheter och personlighet som gör att han, omedvetet såklart, på något sätt "väljer" att fullständigt krascha sin karriär som naturfotograf. Att säga att det beror på girighet, ärelystnad, behov av att stå i rampljuset osv är att göra det alldeles för enkelt. Tror jag.

Det finns gott om andra exempel på personer som pga en i grunden oerhört låg självkänsla "omedvetet valt" att förstöra för sig själva och därigenom få bekräftat för sig själv att de "egentligen inte är värda" den position de ändå uppnått.

Förmodligen kommer vi aldrig att få veta vad som på ett djupare personligt plan fått honom till detta, och det känns åtminstone inte för mig heller viktigt. Förhoppningsvis kan Terjes nära och kära, familj osv nån gång få klarhet.
Nej det är sant. Och även om han skulle förklara sig så är han inte längre trovärdig.

Om det nu tex skulle vara ekonomiska problem utifrån ett missbruk eller något annat. Så har Terje flyttat ifrån ett land till ett land till ett annat... möjligtvis för en nystart och kan göra det nu igen. Förhoppningsvis så använder han dessa dåliga erfarenheterna till något bra, om det skulle dyka upp lite självinsikt framöver.
 

Birdman

Aktiv medlem
Angående Ts utmärkelse till Årets fotograf 2010 så har jag fått ett mail som gör gällande att Naturhistoriska riksmuseet har dragit in sin del av priset - en större utställning av pristagaren på museet. Har dock inte någon formell länk eller info om detta.

// Daniel
 

Graal

Avslutat medlemskap
Kommunen blev väl lurad av Terje precis som alla andra? Eller menar du att kommunen kände till Terjes klipp-och-klistra-arbete?
Förstod du inte det jag frågade kanske du ska skaffa glasögon. Givetvis avser jag bara det faktiska samarbetet mellan kommunen och TH (inte att förväxla med länsstyrelsen). Om du känner till vad det samarbetet bestod i (om det nu finns något sådant) så skriv gärna, så vi kan få svar?
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
...och inte minst såg de igenom TH's fuskande, något erfarna naturfotografer inte lyckades med...

De är rätt vassa, de där "pojkrumsdetektiverna" :)
Till skillnad mot FS så är det ju tillåtet där att ifrågasätta och kritisera. Hade det gjorts här, hade gubbmaffian slagit ner... Även administratörer hade tagit bort de inläggen.

Eftersom det inte får spekuleras! FS forum och kommentarer strävas att passa in i den skyddade verkstaden. Jag hoppas att det är något Magnus Fröderberg och co kanske kan ta med sig i framtiden. Löjligt lågt i tak, behöver inte vara bra (tydligen).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kommunen i Mullsjö hade ett samarbete (Mullsjö fotofestival) med Terje som man nu avbrutit.
Jajamensan
Och tyvärr blev det i mina ögon en flopp.
Jag menar Bruno Barbey som föreläsare och så är vi bara ett 20tal i publiken.
Det är väldigt synd.
Men vi som var där kunde ställa hur mycket frågor vi ville, så vi fick valuta.

Vissa utställningar njöt jag för fullt över och jag såg allihop.
Man måste ju passa på när de kommer hem till mig i Mullsjö...

Sedan vet jag också varför besökarna uteblev.
Man gjorde för lite reklam.
Den största anledningen till att det förekom så lite reklam var föreläsarna och utställarna. De ville inte riktigt svara på om de kommer eller inte.
Och man kan ju inte skicka information om att den & den kommer för att sedan så tackar de nej.
Att man inställer pga sjukdom, det är ju en annnan sak.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Jag vet inte.
För det första så var det väl länsstyrelsen som luskade i mårdhundsprojektet, men jag kan ha fel.
För det andra så skriver han i plural.
För det tredje så beskriver han inte HUR dessa onämnda kommunstyrelser har blivit lurade.
ok pluralvalet var fel

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=4678957

Henrik som sitter med i styrelsen som är tämligen besviken. När en kommun står bakom och arrangerar något blir det väl ett svek när den ledande figuren åker fast för otyg. De bröt med honom

Länsstyrelsen angående mårdhundarna ja.
 

Billingen

Aktiv medlem

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kommunen blev väl lurad av Terje precis som alla andra? Alternativet är ju att man kände till Terjes klipp-och-klistra-arbete vilket inte låter så troligt.
Fast i det fallet talar man inte om bilder.
Det är en utställningsverksamhet och det har ingenting att göra med om Terje är fotograf eller inte.
Det kunde varit vilken fotografiskt fanatiker som helst. Nu var det ju i och för sig just precis Terje.

Men du förstår nog vad jag menar.
 

The Tor

Aktiv medlem
Förstod du inte det jag frågade kanske du ska skaffa glasögon. Givetvis avser jag bara det faktiska samarbetet mellan kommunen och TH (inte att förväxla med länsstyrelsen). Om du känner till vad det samarbetet bestod i (om det nu finns något sådant) så skriv gärna, så vi kan få svar?
Skaffa glasögon... Väldigt onödig och otrevlig ton du har. :-(

Kommunen i Mullsjö hade ett sammarbete med Terje när det gäller Mullsjö fotofestival. Naturligtvis berättade inte Terje att han fuskade med sina bilder för kommunen (då hade ju inte något samarbete varit aktuellt). Terje lurade alltså kommunen inklusive kommunstyrelsens ordförande Henrik Jansson.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=4678957
 

Graal

Avslutat medlemskap
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS