Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Mesch

Aktiv medlem
Det var ju detta jag skrev innan debatten. Patetiskt är bara förnamnet. Det är tyst på folket som hyllade pk som. Några pålästa och duktiga. Tyst där nu
Jepp, det blev precis som jag var rädd för, tragiskt.
Känns som pk inte gjort någon research alls. Inga vettiga frågor, inga följdfrågor av värde alls på svaren.
Undrar vilket magiskt trollspö TH har skaffat?
 

klabbarpan

Aktiv medlem
Luktar uppgjort

Det var väl en av de flatare intervjuer jag har sett. Det kändes väldigt mycket som att det var uppgjort innan vilka frågor som fick ställas....
 

Mesch

Aktiv medlem
Det var väl en av de flatare intervjuer jag har sett. Det kändes väldigt mycket som att det var uppgjort innan vilka frågor som fick ställas....
Inte alls omöjligt att frågorna var godkända i förväg.

Ingen vettig journalist kan väl missa att de uppenbara i att bilderna som TH säger är ifrågasatta på hans nuvarande blogg inte är det. De bilderna som verkligen är det aldrig nämns av TH (framför allt nyårsvargbilden?)

Att han år säga att han alltid framförallt varit konstnärlig när han rabiat kämpat för omanipulerade bilder osv
 

PMD

Aktiv medlem
Hellesøs bildfuskande var väl inte huvudämnet för kvällen hos PK?

Hursomhelst så är Hellesøs bravader ganska obetydliga i det stora hela, så det är inte alls konstigt att frågorna inte var vassare. Det är i stort sett bara vi i den här tråden som fortfarande diskuterar saken.

Hellesø kan nog komma tillbaka som fotograf. Det gäller bara för honom att i fortsättningen inte ha så mycket att göra med de som han har gjort mest upprörda.
 

Mesch

Aktiv medlem
Hellesøs bildfuskande var väl inte huvudämnet för kvällen hos PK?

Hursomhelst så är Hellesøs bravader ganska obetydliga i det stora hela, så det är inte alls konstigt att frågorna inte var vassare. Det är i stort sett bara vi i den här tråden som fortfarande diskuterar saken.

Hellesø kan nog komma tillbaka som fotograf. Det gäller bara för honom att i fortsättningen inte ha så mycket att göra med de som han har gjort mest upprörda.
Obetydliga? Det är väl den enda fotohändelsen som gett upphov till ett nytt verb och gjort att priser delats ut på sätt som aldrig skett förut och dragit tillbaka för den delen.

För att inte tala om kostnaderna för mårdhundsefterforskningar osv.

Skulle säga att det är svårt att hitta något större bildfuskande i svensk historia.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är helt riktigt, men det gör inte händelsen speciellt stor utanför snäva fotokretsar.

Sportskandaler är en helt annan sak. Det är stora nyheter.
 

Mesch

Aktiv medlem
Det är helt riktigt, men det gör inte händelse speciellt stor utanför snäva fotokretsar.
Nä visst så är det ju så klart. Fast PK rörde sig ju inom den snäva kretsen, är väl till och med del av den snäva kretsen.

Sport är viktigast för många av outgrundliga skäl. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Fast PK rörde sig ju inom den snäva kretsen, är väl till och med del av den snäva kretsen.
Njae, jag håller nog inte med om att PK ingår i den snäva kretsen. PK är mera en allmän förening för att främja yttrandefrihet (i form av pressfrihet). Den intresserar sig inte så mycket för naturfoto.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
I intervjun hävdar Terje att flera av bilderna han har tagit från nätet är "fria", och att han har betalat upphovsmännen till övriga. Vad jag förstår så ändrar ju inte det intrånget i upphovsrätten nämnvärt, eftersom han har gjort ändringar på ett sätt som knappast stämmer med andan i upphovsrättslagen.

Dessutom har han ju tidigare ljugit som en häst travar, så åtminstone jag tror inte för ett ögonblick på vad han säger, och jag tror att det är ganska många som i framtiden kommer att ha mycket svårt att tro på en utsaga av Terje Hellesø. Den som väntade sig att det skulle bli klarare av intervjun hos PK har nog orsak att känna sig sviken än en gång.

Jag tycker nog att PK borde ha goda skäl att ta upp upphovsrättsfrågor, och visst mörkades de i stor utsträckning. Frågan kom ju inte från intervjuaren. Jag gissar att PK inte är intresserade av upphovsrättfrågor när det gäller andra än deras medlemmar, och ingen av dem var väl drabbad. Vi har ju också sett hur tidningar skiter blött i upphovsrätten när de plockar bilder här och var på nätet och sätter byline privat.

Jag antar att sista ordet i Terje-debatten inte är sagt ännu, och att det ligger mycket långt fram i tiden.
 

henkrikroos

Aktiv medlem
Nytt fusk från Terje bevisat, men i form av plagiat av text, redan 1996. Hur mycket ska ni fortsätta lita på denna mannen och se upp till honom?

Och varför syns inte ämnet längre förresten? :S
 

acke

Avslutat medlemskap
Helt otroligt om dessa uppgifter stämmer. Finns det ingen ände på denna soppa?

Texterna är inte bara plagierade, de är ju kopierade rakt av. Ordagrant!
 

A.Dent

Aktiv medlem
Helt otroligt tycker jag inte det är efter att ha sett hur mycket han har fuskat innan, snarare självklart att han har fuskat med mer. Det var väl bara egentligen en fråga om folks intresse och tid att avslöja mer.
Det går väl knappast ifrågasätta om uppgifterna stämmer. Läser man pressmeddelandet så är originalet från 1990 och Terjes bok från 1996. Jag är inte förvånad.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fast om det nu är så att Terje trodde att han tog en bit av Eddan så handlade han i just detta fallet i god tro. Eller kanske man kan se det som att han var för lat för att kolla upp det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS