Annons

Åsikter om "Sigma 17-35mm F2.8-4 EX HSM"

Produkter
(logga in för att koppla)

Adde

Aktiv medlem
Har en kompis som är i USA funderar på att be honom köpa detta objektiv. Ska användas med en canon. Om ni har erfarenhet av objektivet berätta gärna. Det jag vill veta är:
Hur mycket den låter?
Bra ellr dålig finish(om den känns plastig)?
Hur skarp den är i förhållande till canon orginal?
Hur bra focusen är?
Hur bra byggd den är?
Hur mycket detta kommer att svida"Filter Size:82"

Lägg gärna till andra saker om ni känner för det?

Har ingen erfarenhet av just det objektivet, men de Sigma EX-objektiv jag varit i kontakt med tidigare har varit bra både optiskt och konstruktionsmässigt.

Och 82mm filter kommer svida en del... ett extremexempel jag la märke till var Hoya Polfilter HMC Super för ca 1950kr, medan 77mm-varianten var tusenlappen billigare. I regel är inte skillnaderna så stora, men nog kostar filtren en del, samtidigt som många filter inte tillverkas i så stora storlekar. Standardfilter som pol- och korrigeringsfilter är dock inga problem.

> Hur mycket den låter?

Nästan ingenting. Den har ju HSM motor.

> Bra ellr dålig finish(om den känns plastig)?

Nejdå, den känns rätt bra. Precis samma som de andra i Sigmas EX serie.

> Hur skarp den är i förhållande till canon
> orginal?

Canons 17-35L är rätt dålig (för att vara ett 'L'), och Sigman är väl ungefär lika bra. Däremot är de individuella variationerna rätt stora. Man vill egentligen köpa från en affär som låter en testa ett några olika exemplar.

Mitt är inte helt skarpt (fast då i jämförelse med andran objektiv som är rätt bra. Har ingen konsumentzoom att direkt jämföra med)

> Hur bra focusen är?

Jodå, inga klagomål.

> Hur bra byggd den är?

Den verkat lite "lätt" och fokusringen är odämpad och känns rätt sladdrig, men då jämför jag med objektiv som Tokina 28-70 f2.8 (byggd som en stridsvagn. nästan) och Canon 100-400L. Dom båda har utmärkt byggkvalité. Jämfört med plastzoomar är den nog rätt hygglig ändå.

> Hur mycket detta kommer att svida"Filter
> Size:82"

För mycket för att jag ska köpa nå mycket filter till min :)

Om jag skulle köpa idag skulle jag kosta upp en tusenlapp till och köpa Sigmas 15-30 f/3.5-4.5. Den verkar ha bättre kvalité och är två millimeter bredare. Nackdelen är att man inte kan ha vanliga filter till den.

Här är ett exempel med just det här objektivet på en D30: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=16189

Senast ändrad:
Har själv ett Sigma EX 70-200/2.8 HSM till Canon. Fokusen är tyst, inte riktigt lika tyst som USM. Däremot klickar den lite när den hittar avståndet.

Det är inte alls plastigt utan byggt av metall med en trevlig coating på.

Mycket bra skärpa har det. Kolla gärna in i mitt album, de flesta är tagna med Sigmat. (Dock inte 17-35)

Filter ja...beror ju på..jag kör själv med cokin så det är bara att köpa anpassningsring...180:-

Ps. Sigma har ju ett 20-40/2.8 också...det har jag funderat på att köpa...

Senast ändrad:
Jag har ett sådant objektiv, fast till Pentax då. Och jag kan väl säga att skärpan är sådär, den är ju inte dålig, men man ser en klar skillnad om man jämför med andra obljektiv.

Såg just att du hade en D60 - då vill du definitivt ha en 15-30 (24mm på en D60). 17mm är "bara" 28mm när den är monterad på en D60.

Visseligen får du inte HSM, och det är ljussvagare.. men men, man kan inte få allt.

17-35 VS 15-30

Kul at hitta en digital canon broder:) så du tycker att 15mm är ett bättre val hur stor är skilldnaden i ljusstyrka? hms går väll att offra är det några andra skildnader?

Senast ändrad:
Om jag hade varit du hade jag nog tittat på Sigmas nya 15-30mm f/3.5-4.5 eller 20-40mm med fast bländare på f/2.8 istället. Dels för att de är nyare och dels för att de känns bättre rent mekaniskt.. Men det är ju min åsikt =)

Re: 17-35 VS 15-30

Adde skrev:
Kul at hitta en digital canon broder:) så du tycker att 15mm är ett bättre val hur stor är skilldnaden i ljusstyrka? hms går väll att offra är det några andra skildnader?

Javisst! Det är extra roligt att det är en till "nybörjare" som har en D30/D60 - Dom är verkligen underbara nybörjarkameror (i allt utom prislappen).

Jag tror skillnaden i ljusstyrka är ett halvt steg - kan det stämma? Inte sådär jättemycket med andra ord.

Den andra skillnaden är att 15-30 har ett fast monterat motljusskydd och att det i praktiken inte går att använda filter fram på objektivet. Använder man filter mycket är det inte så kul, men för mig är det inget större problem. Jag tror 15-30n har en bakre filterhållare för 30mm insticksfilter dock.

Ett tips är att läsa Canon SLR forumet på dpreview.com - där står mycket matnyttigt för oss med Canons digitala systemkameror. Sök på 15-30 och 17-35 så kan du läsa en massa där.

Jag trodde att Sigmas 17-35 var en konstant 2.8 när jag köpte det - det var mycket därför jag valde det över 15-30. Döm om min förvåning när jag ser 2.8-4 på kartongen. Klantigt av mig att inte kolla vad det var jag köpte egenligen. Men men, misstag händer. *suck* :)

15-30 japp

Tackar för alla tipsen har hittat et ställe som säljer 15-30 för 470 $ vilket är billig ska be polarn beställa.Har också hittat canon prisvärda 50mm 1.8 för 79$. Så nu ska de shoppas.

ANNONS