Annons

Återställa SD-kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromer

Aktiv medlem
Jag har ett 32GB Transcend 600x som fungerat bra i ca 4 år. Nu har det blivit helt galet, kan inte formateras eller raderas. Inga "mekaniska" skador. Problemet uppstod när jag bytte namn på några mappar på kortet INNAN jag förde över dem till datorn. (Detta för att denna funktion brukar trilskas på datorn.)
Vet någon något program som kan återställa kortets mjukvara till det ursprungliga. Det går förstås att köpa nytt men det kan troligen återställas med rätt programvara?
Mvh
Anders
 
Jag hade ett SD-kort som plötsligt slutade att fungera i kameran under en resa.
Jag försökte med olika recovery-program - förgäves. Det fanns ingenting på kortet.

Scandinavium vid Norr Mälarstrand i Stockholm försökte hjälpa mig och behöll kortet i två dagar
och använde alla sina program och kunde bara konstatera att det inte fanns något på kortet.

Då köpte jag en separat USB-kortläsare med USB 3 i butiken och åkte hem och stoppade in kortet.
Och alla bilderna fanns där och kunde laddas ner i datorn.
Jag använder fortfarande kortet, som var ganska nytt när problemet uppstod.

Jag vet inte om det här kan vara till någon hjälp. Det hände för två år sedan.

Ralph
 

perstromer

Aktiv medlem
Tack för tipsen!
Tyvärr hjälpte det inte med SD Formatter. Det bör påpekas att bildfilerna fortfarande är kvar på kortet, fullt tillgängliga, så någon katastrof är det ju inte. Med "Formatted SD Card Recovery" finns även sedan förr raderade bildfiler kvar! Problemet är bara att någon fortsatt användning inte tycks möjlig. De allra senast tagna bilderna, bara några få, finns dock inte. Skrivskyddet är givetvis avstängt! Annars verkar det som om detta fortfarande är aktivt eftersom bilderna inte går att radera, inte heller spara ned nya.
Så det blir väl att köpa nytt, jag har några andra SD-kort men de är ganska långsamma.
Frågan är då, vad passar till Pentax K1? Såvitt jag förstår är det UHS 1 som gäller!
/Anders
 

Astroscapist

Aktiv medlem
När jag haft minneskort eller usb-hårddiskar som strulat på det viset så har det fungera bra att koppla in/stoppa in dom i en annan enhet och göra formateringen där.
 

Ventures

Aktiv medlem
Skrivskyddsknappen, varför den överhuvudtaget existerar, kan ställa till problem. Jag har ett SanDisk som knappen trillade bort från så jag klistrade dit en annan plastbit. I datorns kortläsare funkar det inte riktigt bra så man får trycka kortet åt det hållet som plastbiten sitter för att kortet ska kunna läsas där. I kameran funkar det bättre. Men om inget mekaniskt har hänt så är det nog inte det felet.
 
ANNONS