Annons

Öka chansen att se djur från gömsle

Produkter
(logga in för att koppla)

niklaeri02

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag håller på att prova ett hemmabyggt, bärbart fotogömsle. Min fråga var egentligen om någon har tips på var i naturen, och när under dygnet och sommaren som det är störst chans att se djur, och kunna fota dem från ett gömsle?

Nu förstår jag att det beror på vilket djur man vill fota. Vilket som helst funkar egentligen, men gärna lite större djur, som ex en räv, eller ett rådjur.

Fåglar har jag redan kunnat fota vid fågelmatningar, men även sådana, och ex ekorrar skulle vara kul att få på bild, i det vilda. Och då antar jag att lägga fram lite lämplig mat nånstans framför gömslet kan hjälpa.

Så här ser gömslet ut för tillfället (men håller också på att förbättra det med ex ett camonät som jag kan slänga över det för att bli mindre synlig):

1000000243.jpg

Tacksam för tips!

Sen kan det spela roll vad som finns utanför skogsbrynet. Är det åkermark, så har grödan stor betydelse. Olika jordbruksväxter lockar olika bra. Vete, havre, kålväxter och klöver gillas mycket av hjortdjur. Hare gillar dem också men försvinner inne i växtligheten. Djuren visar sig vanligtvis i gryningen eller kvällningen på såna platser. Tiden däremellan ägnas åt att ligga och idissla och smälta maten.

Sen kan det spela roll vad som finns utanför skogsbrynet. Är det åkermark, så har grödan stor betydelse. Olika jordbruksväxter lockar olika bra. Vete, havre, kålväxter och klöver gillas mycket av hjortdjur. Hare gillar dem också men försvinner inne i växtligheten. Djuren visar sig vanligtvis i gryningen eller kvällningen på såna platser. Tiden däremellan ägnas åt att ligga och idissla och smälta maten.

Ja, just det. Bra att du tog upp det.

Hur är det med kalhyggen, egentligen? Är det ett ställe utanför ett skogsbryn där man kan se djur? Kanske det är större chans där skogsbrynet övergår till åkermark, ändå.

Ja, just det. Bra att du tog upp det.

Hur är det med kalhyggen, egentligen? Är det ett ställe utanför ett skogsbryn där man kan se djur? Kanske det är större chans där skogsbrynet övergår till åkermark, ändå.
Kalhyggen måste ha något som lockar till sig viltet. Det kan ta några år innan växtligheten hunnit anpassa sig till de nya förhållandet som avverkningen skapat. MEN när det börjar växa där, då kan de vara mycket intressanta, inte bara för tvåbenta figurer som vill fylla hinkarna med bär och svamp, utan även för skogsfågel och fyrfota vilt.

Bäst är att studera platserna lite på håll innan (utan gömsle) och se var fåglar o djur befinner sig vid olika tider. När man kartlagt det så kan man sätta upp ett gömsle. Stränder med vadare kan vara väldigt tacksamma

Kalhyggen måste ha något som lockar till sig viltet. Det kan ta några år innan växtligheten hunnit anpassa sig till de nya förhållandet som avverkningen skapat. MEN när det börjar växa där, då kan de vara mycket intressanta, inte bara för tvåbenta figurer som vill fylla hinkarna med bär och svamp, utan även för skogsfågel och fyrfota vilt.

Jag förstår... Platsen måste ju så klart ha något som lockar till sig djuren :) ska ha det i åtanke 👍

Bäst är att studera platserna lite på håll innan (utan gömsle) och se var fåglar o djur befinner sig vid olika tider. När man kartlagt det så kan man sätta upp ett gömsle. Stränder med vadare kan vara väldigt tacksamma

Det är en god idé. Jag håller på att prova och förbättra mitt "hemmabyggda" gömsle, så har sett ut ett ställe med skogsbryn där jag tänkte sätta upp gömslet under dagtid, och "studera" platsen.
Sen när jag märker hur platsen är, och om det kan funka, så tänkte jag eventuellt tälta en natt där, bara för att kunna fota i skymning och gryning. Det är ju svårt att ta sig genom skogen i mörkret med andra ord.

Men att kartlägga stället först, utan gömsle är som sagt en god idé, som jag också tar med mig.

Bästa tiden på året är våren när det börjat växa på åkrarna, medan finns inte mycket ännu i skogen. En aprilkväll fick jag 9 älgar på samma bild.

Gömsle för rådjur och älg känns inte så aktuellt, där handlar det inte så mycket om att inte synas - utan mer om att inte höras eller att de inte får vittring av dig. Bilen är här ett fantastiskt gömsle för de flesta djur, mest för att djuren verkar vara mer vana med bilar än med människor. Dessutom kan bilen kamouflera en del lukt och ljud från dig.

Börja med att röra dig i markerna (eller köra runt med bilen). Betydelsen av att rekognosera ska man inte förringa betydelsen av. Det är viktigt att få en bra översikt över ditt närområde, var möjligheterna är störst att få möta olika djur. Oftast gäller gryning/morgon eller kväll/skymning. Dagtid är överlag mindre bra (förutom fälthare och ekorre).

Tillgången till mat är A och O. Vilka grödor odlas, var finns favoritfödan för djuren. Älg finns oftast där det är rik tillgång på sälg, vide, rönn eller asp. Dessutom rikt med blåbärsris. Rådjur är lite mer allätare. Rådjur ser rätt så dålig, så det är viktigt med vindriktningen (motvind) och att höras minimalt.

Själv fotograferar jag mycket älg och rådjur. Ju bättre jag lär känna platserna och hur djuren oftast beter sig, desto större möjligheter till bilder. Tänk däremot på en viktig detalj, att om rådjuren eller älgarna står och tittar mot dig med spretiga öron riktade mot dig, så avvakta med att fotografera tills de börjar koppla av och fortsätter med att äta eller klia sig. Då kan du passa på att börja fotografera lite försiktigt. Det viktiga är att få djuren att uppträda så naturligt som möjligt, att de inte är medvetna om din närvaro - eller ännu bättre att de vet om att du är där men har accepterat dig och inte ser dig som ett hot.

Ha hela tiden koll på öronen och åt vilket håll de är vinklade, mot dig eller mot annat.

Lycka till!

Mvh Terje

27978_2025.jpg

Senast ändrad:
Kalhyggen funkar. Ganska ofta sett älg eller rådjur på kalhygge när jag själv gått i skogskanten. Ofta ser man ju också jakttorn på sådana platser.

Tack för fler tips!

Jag ska göra så, att jag läser på lite mer om djuren, vad de vill äta, och andra saker. Sedan kanske ta reda på vad som växer på platsen jag rekogniserar, försöka vara där utan gömsle först (helst gryning och skymning), och se vilka och om det över huvud taget verkar finnas djur där, så kan jag ta med gömslet sen när jag känner platsen lite bättre.

När jag var yngre, MYCKET yngre, så gjorde jag ett "vattenhål" dvs grävde en liten damm i skogen vid ett befintligt vattendrag (litet!), sen var det bara att invänta gästerna...

Ja, om man kan hitta några. Allt är ju utdikat. Inte ofta jag träffar på rinnande vatten här i mellansverige. Blir så ledsen när man läser gamla romaner, typ våra klassiker, Moberg o.s.v. De gör inte annat än är ute och metar i bäckar i skogen.

Jag har nu varit och rekogniserat lite vid ett skogsbryn. Det är när skogen går över från skog, till ett något bevuxet kalhygge.

Där såg jag flera tecken på aktivitet av djur. Mest tydligt verkar vara att älg har varit där. Alltså flera avbrytna småträd, vad som jag tror är älgspillning, och ganska många små stigar kors och tvärs, där jag tror djur brukar gå.

Jag har tänkt att tälta där i närheten, och försöka se älg (eller annat) att fota där, vid skymning och gryning. Bifogar en kort video som är filmad på den platsen.

Vad tror ni? Är det värt ett försök?

ANNONS
Götaplatsens Foto