Sten-Ola
Aktiv medlem
Smart ide´.När jag var yngre, MYCKET yngre, så gjorde jag ett "vattenhål" dvs grävde en liten damm i skogen vid ett befintligt vattendrag (litet!), sen var det bara att invänta gästerna...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Smart ide´.När jag var yngre, MYCKET yngre, så gjorde jag ett "vattenhål" dvs grävde en liten damm i skogen vid ett befintligt vattendrag (litet!), sen var det bara att invänta gästerna...
Poängen med ett skogsbryn, vilket väl övergången bevuxet kalhygge till skog kanske inte är, alltså poängen är att skogsbrynet är en plats där djur kan stanna upp relativt skyddade av skogen innan de vill fortsätta över den farliga öppna ytan som den gränsar till. Samtidigt ger det öppna fina chanser till klara vyer. Men djurspillningen där du filmat verkar intressant i alla fall; djur rör sig där.
Om det odlas raps, betor eller kålrötter på åkrarna finns det vilt i närheten! Dessa grödor älskar de, men de behöver även mera fiberrik kost och då kan vide, sälg och unga aspar eller björkar vara lämpliga.
Hittar du ett ställe där du har detta, då kan det bli fantastiska möjligheter där, så väl på kvällen som från en timme innan soluppgången och någon timme därefter. Mitt på dagen idisslar de och smälter maten, gärna då i närheten av något ställe där de kan dricka vatten.
Sluta fundera, det är väl bara att testa, gör det inte så onödigt krångligt.Ah, jag förstår, bra info! Det ser faktiskt ut på karta att finnas åkrar bara strax över 50 m från där jag filmade klippet tidigare i tråden. Kanske är det bl a därför det verkar finnas djur där ikring.
Jag ska nån gång försöka ta reda på vad som odlas på de åkrarna... Hade varit intressant att veta. Antagligen får jag väl försöka ta mig ned till åkern och kolla... Om det inte finns någon att fråga om det, så klart.
Får fundera på detta.
Sluta fundera, det är väl bara att testa, gör det inte så onödigt krångligt.
Absolut.Sen är det ju också en del av processen att fundera, rekognisera, och planera litet (med slutresultatet av en fin, och lyckad bild). Och även en del av det roliga, och intressanta.
Är du säker på att det funka?När jag var yngre, MYCKET yngre, så gjorde jag ett "vattenhål" dvs grävde en liten damm i skogen vid ett befintligt vattendrag (litet!), sen var det bara att invänta gästerna...
Ja.Evolutionen?![]()