Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Öka chansen att se djur från gömsle

Produkter
(logga in för att koppla)
Poängen med ett skogsbryn, vilket väl övergången bevuxet kalhygge till skog kanske inte är, alltså poängen är att skogsbrynet är en plats där djur kan stanna upp relativt skyddade av skogen innan de vill fortsätta över den farliga öppna ytan som den gränsar till. Samtidigt ger det öppna fina chanser till klara vyer. Men djurspillningen där du filmat verkar intressant i alla fall; djur rör sig där.

Poängen med ett skogsbryn, vilket väl övergången bevuxet kalhygge till skog kanske inte är, alltså poängen är att skogsbrynet är en plats där djur kan stanna upp relativt skyddade av skogen innan de vill fortsätta över den farliga öppna ytan som den gränsar till. Samtidigt ger det öppna fina chanser till klara vyer. Men djurspillningen där du filmat verkar intressant i alla fall; djur rör sig där.

Ok, då förstår jag.

Men, nej det kanske inte regelrätt är ett skogsbryn(?) Men det verkar i alla fall finnas små, ganska unga träd där, som något djur (troligtvis älg) har ätit på, osv.
Så kanske är det bevuxna kalhygget i alla fall en plats där en del djur söker föda.

Om det odlas raps, betor eller kålrötter på åkrarna finns det vilt i närheten! Dessa grödor älskar de, men de behöver även mera fiberrik kost och då kan vide, sälg och unga aspar eller björkar vara lämpliga.
Hittar du ett ställe där du har detta, då kan det bli fantastiska möjligheter där, så väl på kvällen som från en timme innan soluppgången och någon timme därefter. Mitt på dagen idisslar de och smälter maten, gärna då i närheten av något ställe där de kan dricka vatten.

Om det odlas raps, betor eller kålrötter på åkrarna finns det vilt i närheten! Dessa grödor älskar de, men de behöver även mera fiberrik kost och då kan vide, sälg och unga aspar eller björkar vara lämpliga.
Hittar du ett ställe där du har detta, då kan det bli fantastiska möjligheter där, så väl på kvällen som från en timme innan soluppgången och någon timme därefter. Mitt på dagen idisslar de och smälter maten, gärna då i närheten av något ställe där de kan dricka vatten.

Ah, jag förstår, bra info! Det ser faktiskt ut på karta att finnas åkrar bara strax över 50 m från där jag filmade klippet tidigare i tråden. Kanske är det bl a därför det verkar finnas djur där ikring.

Jag ska nån gång försöka ta reda på vad som odlas på de åkrarna... Hade varit intressant att veta. Antagligen får jag väl försöka ta mig ned till åkern och kolla... Om det inte finns någon att fråga om det, så klart.

Får fundera på detta.

Senast ändrad:
Ah, jag förstår👍, bra info! Det ser faktiskt ut på karta att finnas åkrar bara strax över 50 m från där jag filmade klippet tidigare i tråden. Kanske är det bl a därför det verkar finnas djur där ikring.

Jag ska nån gång försöka ta reda på vad som odlas på de åkrarna... Hade varit intressant att veta. Antagligen får jag väl försöka ta mig ned till åkern och kolla... Om det inte finns någon att fråga om det, så klart.

Får fundera på detta.
Sluta fundera, det är väl bara att testa, gör det inte så onödigt krångligt.

Sen är det ju också en del av processen att fundera, rekognisera, och planera litet (med slutresultatet av en fin, och lyckad bild). Och även en del av det roliga, och intressanta.

Men jag ser tydligt att det inte är något idé att be om fler tips i den här tråden hehe

Bästa är ju att ta en test tur och se vad som händer, man kommer komma på förbättringar på vägen.

Allt behöver inte vara 100% planerat för det kommer spricka ändå på vägen :)

Sen är det ju också en del av processen att fundera, rekognisera, och planera litet (med slutresultatet av en fin, och lyckad bild). Och även en del av det roliga, och intressanta.
Absolut.
Liksom att efteråt analysera varför det t.ex.bara blev ett foto på en underexponerad koltrast, och var/vad man ska/bör istället pröva nästa gång.
Eller varför fotot på rådjuret i motljus blev så oerhört vackert, och hur man ska fortsätta därifrån.
Utan mellanledet, själva fotograferandet, blir det ju bara fantasier.
Och, med bara själva fotograferandet, blir det ju bara chansningar utan större utveckling.
Tack för all kunskap som denna tråd förmedlat.

När jag var yngre, MYCKET yngre, så gjorde jag ett "vattenhål" dvs grävde en liten damm i skogen vid ett befintligt vattendrag (litet!), sen var det bara att invänta gästerna...
Är du säker på att det funka?
Evolutionen borde ha ett spann på ett par decennier minst..

Tack, jag vet vad evolutionen är. Men det behövs väl ingen ytterligare evolution för att ett djur ska hitta vatten. Det jobbet är gjort för länge sen. Eller hur menar du?

ANNONS
Götaplatsens Foto