Jochum Berg
Aktiv medlem
Nu kanske jag gör bort mig, men jag har en idé… Ni vet att RAW ökar exponeringslatituden med ett bländarsteg el mer (det heter det så eller?), och att digitalkameror är ganska känsliga för överexponering i högdagrarna… För det första är det väl så att digitala spegelreflexkameror har kvar slutarridån som på gamla spegelreflexer va? Jo, jag tror det. Men då föreställer vi oss detta förlopp: Du tar ett kort på låt oss säga 1/125 s el snabbare, sensorn skickar bildinformationen till kamerans Digic-processor i detta fall, den borde genom en firmware uppdatering kunna fås att snabbt avgöra ifall några pixlar blivit överexponerade, den säger då blixtsnabbt åt kameran att ta ett nytt kort omedelbart så snabbt det bara går med en mycket snabbare slutartid, 1/500 el 1/1000 s kanske, denna bild blir mörkare men processorn registrerar bara ljuset i de bildpunkter som förut var överexponerade, räknar om värdet och applicerar dem på de urfrätta pixlarna. Eller spar dem i en separat fil.
Slutaren då, slutaren får ju gå två gånger, frågan är om den kan göra det så snabbt så rörelseoskärpa undvikes? Nu är det ju bara enstaka pixlar som kommer fyllas en 1/10 sek efteråt, de ljusaste, man kanske inte ens kan uppfatta ngn oskärpa där då. Kanske att man skulle kunna få slutaren att på tillbakagången öppna sig för snabbare andraexponering. Men min förståelse av slutaren är mycket begränsad så det kan säkert nån här hjälpa mig med…
Men tror ni slutaren kan fås att göra detta trick? Eller är det nåt annat jag förbisett? Bättre vore ju om man kan ta bort slutaren och låta processorn sätta på och stänga av sensorn. Det kanske är så digitalkamera fungera, min kommer ju om några dar så jag lär väl få veta kanske.
Var det bara dumt? Eller har ni ngn bättre idé?
Slutaren då, slutaren får ju gå två gånger, frågan är om den kan göra det så snabbt så rörelseoskärpa undvikes? Nu är det ju bara enstaka pixlar som kommer fyllas en 1/10 sek efteråt, de ljusaste, man kanske inte ens kan uppfatta ngn oskärpa där då. Kanske att man skulle kunna få slutaren att på tillbakagången öppna sig för snabbare andraexponering. Men min förståelse av slutaren är mycket begränsad så det kan säkert nån här hjälpa mig med…
Men tror ni slutaren kan fås att göra detta trick? Eller är det nåt annat jag förbisett? Bättre vore ju om man kan ta bort slutaren och låta processorn sätta på och stänga av sensorn. Det kanske är så digitalkamera fungera, min kommer ju om några dar så jag lär väl få veta kanske.
Var det bara dumt? Eller har ni ngn bättre idé?