Annons

Önskad Lighroom funktion

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
1: Önskar mig en autorecovery knapp!
Ex så kan jag vara helt nöjd med min preset som jag skapat eller rättare sagt som jag fotograferade den på plats. Men vissa avsnitt blir utbrända. Eftersom jag fotograferar i RAW har jag ca 1 EV tillgodo och den nyttjar jag ofta genom att överexponera på plats och sedan sänka1 EV eller köra RECOVERY. Funkar susen.

2: Önskar mig en funktion att öka alla bilder med ett visst EV, tex +0,3 steg.
Många bilder blir susen med AUTO-knappen. Men vissa scener blir de under eller överexponerade. Ex blir en bild med mkt himmel och enstaka personer underexponerade (utom himmlen). Autoknappen kan ibland göra så det står +0,5 EV men justerat Brightnesstill -50. För övrigt blir resten bra. Hade velat markera alla dessa bilder och justera upp dom med ett visst EV.

Hade varit susen.. Importera bilder med ett visst preset. Använda funktion2 och sedan funktion1.
visst, man måste ju ändå göra handpåläggningen, men mitt arbetsflöde hade dock gått snabbare.

Bara jag som saknar dessa funktioner?

/Stefan

Ex så kan jag vara helt nöjd med min preset som jag skapat eller rättare sagt som jag fotograferade den på plats. Men vissa avsnitt blir utbrända. Eftersom jag fotograferar i RAW har jag ca 1 EV tillgodo och den nyttjar jag ofta genom att överexponera på plats och sedan sänka1 EV eller köra RECOVERY. Funkar susen.

Många bilder blir susen med AUTO-knappen. Men vissa scener blir de under eller överexponerade. Ex blir en bild med mkt himmel och enstaka personer underexponerade (utom himmlen). Autoknappen kan ibland göra så det står +0,5 EV men justerat Brightnesstill -50. För övrigt blir resten bra. Hade velat markera alla dessa bilder och justera upp dom med ett visst EV.

Hade varit susen.. Importera bilder med ett visst preset. Använda funktion2 och sedan funktion1.
visst, man måste ju ändå göra handpåläggningen, men mitt arbetsflöde hade dock gått snabbare.

/Stefan

Allt det där kan du ju göra redan idag med "sync settings". Varför vill du ha en funktion för det där?

Allt det där kan du ju göra redan idag med "sync settings". Varför vill du ha en funktion för det där?

Nja, du kan inte använda syncfunktionen för att förändra bilder exponentiellt. När du synkar två bilder ger du båda bilderna samma värden. Om jag inte missförstår trådskaparen vill han ändra varje bild individuellt med en generell förändring.

Ehhh nääääää

Sync settings kopierar exakta värden.
Två bilder kan jag autokorrigera så LR ger som helt olika värden, men samma totala underexponering. Dvs en på 0 EV och en op 0,3 EV sen tittar man på Brightness och dessa är också olika, men till synes ser exponeringen lika ut. Dock vill jag ljusa upp dom ytterligare och ge 1:a bilden 0,3 EV och 2:a bilden 0,6 EV. Dvs lägga till 0,3 EV för att få en bra bas.

Sen att använda RECOVERY så behövs det olika styrkor till varje bild. Nu tittar man tills allt utbränt försvinner manuellt. Detta vill jag göra med en AUTO-knapp.

Jag vill ha funktionerna så att sortering och vidare buldbehandling går snabbare. Att fixa hundratals bilder går aningen snabbare då.

/Stefan

Kanske missförstår jag dig, men annars finns lösningen i Library-modulen där du kan förändra inställningen på bilder exponentiellt. Markera de bilder du vill förändra och välj vilket värde som ska ändras. Beroende på om du klickar på enkelpilen eller dubbelpilen förändras varje bild olika mycket, stegvis.

Kanske missförstår jag dig, men annars finns lösningen i Library-modulen där du kan förändra inställningen på bilder exponentiellt. Markera de bilder du vill förändra och välj vilket värde som ska ändras. Beroende på om du klickar på enkelpilen eller dubbelpilen förändras varje bild olika mycket, stegvis.

Super... du har löst ena funktionen. Tackar!

ANNONS
Götaplatsens Foto