muster
Aktiv medlem
Som nybliven ägare av en (d)slr så finns det många frågetecken när det gäller objektiv. Vikten av ett bra objektiv har jag förstått men jag har lite svårt för de förkortningar och beskrivningar som finns för olika objektiv. Därför hoppas jag att ni kan hjälpa mig att förklara några av dem.
* Vilka objektiv passar till vilken kamera? Att Canon passar till Canonkameror förstår jag men hur vet jag vilka tex Tamron som passar till tex Canon?
* Vad innebär bländartalen i beskrivningen av ett objektiv? Tex Tamron AF 28-200/3,8-5,6. Är det de enda bländarna som är tillgängliga med det objektivet??
* Att IS står för Image Stabilizer eller nåt liknande har jag räknat ut. Men vad står alla andra förkortningar för? Tex USM, AD, IF, DC?
* Soft focus?
* Objektiv med fasta brännvidder är både dyra och, vad jag har förstått av diskussionen, överlägsna i kvalite över ett zoomobjektiv. Men att bara ha en brännvidd känns väldigt begränsande. Finns det något skäl att skaffa ett sådant om man inte är proffsfotograf?
* Finns det någon fördel att hålla sig till samma märke på både objektiv och kamera i förhållande till priset?
* Vad mer bör man känna till om objektiv?
Många, kanske dumma, frågor men den som inte frågar får inget veta!
Tackar på förhand.
/Stefan
* Att IS står för Image Stabilizer eller nåt liknande har jag räknat ut. Men vad står alla andra förkortningar för? Tex USM, AD, IF, DC?
* Soft focus?
* Objektiv med fasta brännvidder är både dyra och, vad jag har förstått av diskussionen, överlägsna i kvalite över ett zoomobjektiv. Men att bara ha en brännvidd känns väldigt begränsande. Finns det något skäl att skaffa ett sådant om man inte är proffsfotograf?
* Finns det någon fördel att hålla sig till samma märke på både objektiv och kamera i förhållande till priset?
* Vad mer bör man känna till om objektiv?
Många, kanske dumma, frågor men den som inte frågar får inget veta!
Tackar på förhand.
/Stefan