Annons

Önskar köpråd-20d med vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

michael persson

Aktiv medlem
Har starka funderingar på att köpa en 20d men tror att jag behöver lite olika synvinklar på några alternativ.

1. 20d med 18-55mm
2. 20d med 17-85mm
3. enbart 20d huset och därefter köpa begagnade objektiv.( i så fall gärna tips på bra användbara objektiv ).

Råd och tips är mycket välkommna, gärna med motiveringar också.

micke

Så här skulle min kamerasetup se ut om jag hade canon:

16-35mm f2,8 (alternativt 17-40 f4 som är billigare)
fast 50mm f1,4
fast 85mm f1,8
70-200mm f2,8 (alternativt f4 som är billigare)

Men det beror ju såklart på vad man har för behov.

Det är ett bra gäng objektiv iaf.

Vad ska du fotografera?
Det är omöjligt att rekommendera något om vi inte vet vad du vill göra med din kamera.

Vill väl egentligen bara ha ett bra allmänt objektiv och starta med men har ju hört att 18-55 objektivet kanske inte är någon höjdare?

Hur är 17-85 objektivet om man jämför? Vad finns det för möjligheter med ett sådant? Kanske någon har några bilder som är tagna med detta och visa?

Jag är också på g att köpa 20D. Blir nog sigma 18-50 2,8 och sigma 70-210 2,8 för mig. Fotar inne på skumma rockklubbar plus sport/action. Borde inte detta vara skapligt pris/prestanda?
Har 300D nu med 18-55 3,5-5,6 nu, tycker det är ett mycket bra och användbart zoomomfång, även om man ibland (sällan) saknar mer tele. 17-85 är således bättre på så vis, plus att det har IS och USM, men dess optiska egenskaper vet jag inget om. Det är nog ingen dålig glugg iaf. Om du är relativt nybörjare/allround-fotograf tror jag inte du blir missnöjd med den. Har själv funderat på den, men jag behöver mera ljusstyrka.

Eller ska jag köpa 17-40 f/4L istället för sigmat? L är ju alltid L..

Jag kör själv 20D och har täckt upp 18-200mm på detta sätt (som jag är nöjd med...)

Sigma 18-50 EX f:2,8
Canon EF-S 60mm f:2,8 Macro
Canon EF 70-100 f:2,8 L

Skulle inte ha något emot ett 50mm och ett 85 mm 1,8 också, mest för att använda inomhus då och då.. ¨

- Johan

michael persson skrev:
Har starka funderingar på att köpa en 20d men tror att jag behöver lite olika synvinklar på några alternativ.

1. 20d med 18-55mm
2. 20d med 17-85mm
3. enbart 20d huset och därefter köpa begagnade objektiv.( i så fall gärna tips på bra användbara objektiv ).

Råd och tips är mycket välkommna, gärna med motiveringar också.

micke

17-40 f/4L är ett mycket bra val.

Men passa dig noga, det är stor risk att du drabbas av L-sjukan.

L-gluggarna är i en helt annan division än piraterna när det gäller mekanisk kvalitet och känsla.

ANNONS
Götaplatsens Foto