Annons

Öppna rawfiler från 50D i Photoshpop El.4

Produkter
(logga in för att koppla)

Gun

Aktiv medlem
Viken version av Camera Raw?
Laddade ner 3.7 och det fungerade inte.
Går det överhuvudtagaet att få det att fungera?
Vad jag kunde se fanns det ingen uppgradering för 50 D till 4:an.
Samma sak med EOS viewer Utility som jag fick med 20D.
Finns det uppgraderingar till den?
i Digital Photo Professional fungerar det,men den vill jag inte använda.

/ Gun

När jag skaffade Nikon D90, så gick det inte längre att öppna RAW-filer i 4:an.

Med D70 funkade det.

Att skaffa senaste Elements för en tusing bara för att kunna fota med RAW, tycker jag känns väl häftigt.

Jag ser nästan ingen skillnad på RAW och JPEG i vilket fall som helst.

Jo, om jag sitter och jämför, zommar in och fingranskar. Då gör jag det.

Men sånt mår jag inte så bra av att ägna mej åt, har jag kommit på.

/Strmbrg,

Tack för svaret,då är det nog som jag trodde.
Det är sån inflation av nya program hela tiden,
4:an räcker för mig.

/ Gun

Varför inte DPP

Tack för svaret,då är det nog som jag trodde.
Det är sån inflation av nya program hela tiden,
4:an räcker för mig.

/ Gun

Varför vill du inte använda DPP? Då kan du ju öppna rawfilerna i den, göra fargbalans och andra enkla grundjusteringar, och sedan på ett ögonblick fortsätta direkt i ditt photoshopprogram (transfer to photoshop) utan att behöva spara bilden som mellansteg. Detta går ju i stortsett lika smidigt som Cameraraw. DPP ger verkligen Canons rawbilder rättvisa.

Senast ändrad:
Vad är DPP?

Huh, det är så mycket att hålla reda på.

Jag blir stressad av alla förkortningar och allt nytt, det är bara att inse det...

/Strssbrg,

DPP = Digital Photo Professional,ett program som följer med Canon.

Jag använder EOS Viewer Utility för att göra en första genomgång
av bilderna,och det är så smidigt att dels radera,dels jämföra och ev. justera.
I DPP tar det mycket mer tid och är mer omständigt att göra samma sak.

/ Gun

Varför vill du inte använda DPP? Då kan du ju öppna rawfilerna i den, göra fargbalans och andra enkla grundjusteringar, och sedan på ett ögonblick fortsätta direkt i ditt photoshopprogram (transfer to photoshop) utan att behöva spara bilden som mellansteg. Detta går ju i stortsett lika smidigt som Cameraraw. DPP ger verkligen Canons rawbilder rättvisa.

Tack för info om DPP,jag ska nog ge det en chans till kanske?
Det är ju alltid lättast att köra på med det man har.
Har provat Lightroom,men tycker det är för mycket finesser där för min del.

/ Gun

Hade samma problem i CS4, laddade ner Camera Raw 5.3 (trodde det var samma till Elelments och "vanliga" PS?) och nu funkar mina 50D RAW finfint.

Nu har jag laddat ner 7:an och det fungerar ändå inte!
De gamla filerna från 20 D går bra.
Filerna är ju väldigt stora 17-18 mb är det rätt?

/ Gun

50D finns inte med förrän i version 5.1 av Camera Raw, så du behöver antagligen uppdatera den version som ligger med i PSE 7. 5.4 är den senaste.

Nu har jag laddat ner 7:an och det fungerar ändå inte!
De gamla filerna från 20 D går bra.
Filerna är ju väldigt stora 17-18 mb är det rätt?

/ Gun

Instämmer i vad "faster" skriver. Det du behöver göra är att uppdatera Adobe Camera Raw till senaste version. Detta eftersom varje ny version av sensor lämnar ifrån sig annorlunda rådata än tidigare. Detta är en av nackdelarna med RAW. Många har fått det intrycket att det som är lagrat i råformat är universellt, men tyvärr är det ju inte så väl.

Jo, att råformatsfilerna är så stora är helt i sin ordning. Om du sparar filerna i jpeg-format komprimerar kameran den konverterade filen varför den blir betydligt mindre i storlek. Vid komprimeringen kastas en dell information som finns med i råformatsfilen. Det är därför man har större möjligheter att rädda en felexponerad bild om man plåtar i råformat.

Tyckte själv att råformatet var en krånglig väg, men det gick snabbt över. Har själv Photoshop Elements 7 och även Photoshop CS3 samt Lightroom 2.4 och använder råformatet till 100 % i systemkameran. Den lilla kompaktkameran har dock enbart jpeg att erbjuda, men de bilderna justeras även de i Lightroom. Försöker att hålla mina program uppdaterade i så hög utsträckning som möjligt för att slippa problem.

Ge inte upp utan fortsätt att plåta. Försök att finna en arbetsmetodik som passar dig och håll fast vid den.

Tack för svar!
Med version 5,1 fungerar det nu att öppna rawfilerna.
Får dock ett felmeddelande när jag öppnar 50D-filerna.
" Programmet eller DLL-filen är inte en giltig minnesavbildning,
kontrollera detta mot inst.disketten."

Kan det bero på att det är en äldre PS7-version.
Har haft testversionen nerladdad ett tag men inte aktiverat den förrän i dag.Har ju ingen diskett att kontrollera emot.

/ Gun

Felmeddelande

Få fortfarande samma felmeddelande 2 ggr innan PSE7 öppnas!

Har nu raderat 7:an och lagt in den på nytt.
Laddat ner Camera Raw 5,4 zip,öppnat den och lagt in den
program/el 7/ plugins,vet inte om det är rätt ställe?

/ Gun

ANNONS
Götaplatsens Foto