Annons

Över 400 olika objektivtyper nu till Sony E

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är nu enligt Dyxum som övervakar bl.a. objektivutbudet till Sony-kameror som så, att det nu har passerat 400 strecket när det gäller antalet E-mountobjektiv, (närmare bestämt 428) som kan skruvas på Sonys E-mountkameror utan adapter. Dessa kommer från över 20 olika tillverkare. Under detta år kommer E-mount att passera Minoltas A-mount som totalt under nära 80 år lyckades få ca 20 tillverkare att tillverka totalt 453 objektiv till A-mount. Så utbudet har ökat på de senaste åren med en rasande fart och vad det verkar så ses nog få tecken än på att utbudet skulle mattas av.

Man börjar ju undra om det verkligen finns en marknad far alla dessa objektiv.

Så totalt så kan man idag skruva på nära 900 olika objektivmodeller, varav hälften med adapter, på alla Sonys E-mountkameror.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Men fanns det 453 till A mount? Det fanns ju inte före 1984 ocj alltså inte under 80 år. Innan det fanns ju MD, MC och skrivfattning.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Över 400! Eller var det 900? Det var som tusan. Och jag som bara har fem till min Sony! Det får bli skärpning i fortsättningen.....
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men fanns det 453 till A mount? Det fanns ju inte före 1984 ocj alltså inte under 80 år. Innan det fanns ju MD, MC och skrivfattning.
Sant 453 är objektiv gjorda för A-mount. Dyxum har inte räknat de objektiven som gjorts till andra fattningar av Minolta och heller inga av de från andra tillverkare där det krävs adapter till E-mount. I princip finns ju E-mountsadaptrar till det mesta idag.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tycker det är konstigt att det kommer en massa objektiv fortfarande som manuella och med brännvidder som redan är intäckta med råge. Vad är poängen med det?
 

hampusm

Aktiv medlem
Jag tycker det är konstigt att det kommer en massa objektiv fortfarande som manuella och med brännvidder som redan är intäckta med råge. Vad är poängen med det?
Det finns ju fler parametrar än brännvidd och fokusmetod. Jag kan tycka att det är konstigt att det kommer fler objektiv alls. Vad är det som saknas bland de drygt 400 som redan finns?
 

JerryN

Avslutat medlemskap
Bara att gratulera. Själv använder jag annat och saknar inget trots långt från 400 objektiv.

Kanske är sådana här nyheter viktiga för de som vill följa en flock. Själv har jag alltid sett till hålla mig långt från den bekväma mittfåran och den homogena flocken som möjligt.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Shiftobjektiv är det ganska ont om.
Macroobjektiv med hög kvalitet, AF, och lång brännvidd, är det också ont om. Fanns till A-mount, men finns inte till E-mount.
Sigma hade ett 180 mm och ett 150 mm, Jag frågade deras representant på Naturfotofestivalen i Vårgårda, för någon månad sedan; "När kommer sådana objektiv till E-mount?"
Svar: "Aldrig. Du får hoppas att kineserna tillverkar något liknande framgent."

Jag köpte ett begagnat sådant 180 mm här på Fotosidan, av en mycket trevlig och tillmötesgående man. Med min Sony A99-2 har det fått ett längre och lyckligt liv, med mycket kärlek och uppskattning.
Ifall någon har motsvarande 150 mm med A-mount, som ligger i någon låda och samlar damm, så är jag mycket intresserad av att köpa även ett sådant. Experter säger att det objektivet t.o.m. är ett snäpp skarparen så det skulle jag gärna vilja testa/ha.
(Mitt fotograferande består numera till kanske 80-90 % av makro.)
Möjligen är nykonstruerade objektiv skarpare, men de finns ju inte i de brännvidderma, vad jag vet (rätta mig om jag har fel).

ifall den tidigare säljaren vill se några foton, så skulle jag kunna skicka några. Annars ska vederbörande bara ha ett Stort Tack.

Behovet av tiltobjektiv till Sony E-mount kanske kan lösas med AI.
Sony A7R5 har fokusstacking.
Den kameran har även möjlighet till högupplösta foton, genom att fyra foton sätts ihop till ett i datorn.
Tidigare såg det konstigt/fel ut, ifall löv eller bilar rört sig mellan exponeringarna. Nu erbjuder Sony mjukvara/AI som får det att se bra ut.
Ifall samma funktion finns/kommer för fokusstacking, skulle det i många fall kunna vara ett alternativ till tiltobjektiv, och mycket billigare.
 
Senast ändrad:

Yeye

Aktiv medlem
Över 400? Problemet för mig är att de flesta är under 100mm och inte över 300 som jag använder. De få som finns är otroligt dyra, förutom 200-600, men jag sätter mitt hopp på att det nu ska dyka upp lite 500/5,6, 600-800 från andra än Sony så att jag har råd att köpa dom.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Över 400! Eller var det 900? Det var som tusan. Och jag som bara har fem till min Sony! Det får bli skärpning i fortsättningen.....
Det var nog en viss trend i det och
255 st av dessa är manuella, bör nog påpekas.
Det är lite lätt obegripligt att det finns folk som exv. köper dyra manuella Voightländer och skruvar på Sony-kameror som är så uttalat AF-centrerade. Det är mer både mer och mindre begripligt att det i en början kom en hel del manuellt men inte på en alltmer mättad marknad. Det borde inte gå att sälja manuella objektiv idag då marknaden ju är enormt mättad med manuella objektiv oavsett om de har E-bajonett eller kräver adapter.

Som exempel kostade fina Konica AR-objektiv länge skit och ingenting sedan Konicas fattning blev fossil. Detta samtidigt som Konica-tillverkade Konica-märkta objektiv till Leica M kunde kosta 10 till 200 ggr mer. Ett AR kunde gå för 500 spänn och ett sällsynt 60mm till M för upp till 100 000..

Samyang kom ju först med massor med manuella men numera är det väl mest AF-objektiv de säljer. En del senare lanserade kinesiska manuella har väl varit särskilt ljusstarka t.ex. I övrigt vet jag inte om de tillfört särskilt mycket.

Sonys utbud hade hål ett tag. Långa telen, makron och tilt/shift-objektiv fanns heller inte ett tag för E även om man kunde skruva på Canon-objektiv om man ville med bibehållen AF med Metabone-adapter. Nu finns i princip inga sådana hål kvar. Det som dock varit Sonys problem ett bra tag har ju varit två. Dels så har Sony genom sitt grundmurat ointresse för APS-C släpat svårt med specifika sådana objektiv och dels så tog det väldigt lång tid innan man tog fram billigare f1,8 och 2,8 objektiv efter som man så hårt satsade på att bli ett pro-alternativ med GM-objektiven.

Det var ju först efter Nikon börjat satsa på spegellöst man fick tummen ur. Nikon såg ju först inte sin Z-serie som pro eftersom pro för Nikon och Canon då var DSLR och de fina prisvärda Z-objektiven var mer vända till en bredare mindre köpstark marknad, vilket säkert gladde många. Så nu finns väl inte särskilt mycket till hål där heller.
 

lonian

Aktiv medlem
Tankarna har gått att skaffa adapter till min nikon z kamera som kan ta Sony 20-70mm om inte Nikon skapar något liknande.
 
ANNONS