Annons

Överexponera T-max 400?

Produkter
(logga in för att koppla)

villgot

Aktiv medlem
Jag lyckades köpa fel film skulle ha Tri-X 400 men köpte T-max 400 istället det var ju samma färg på kartongerna och jag var lite stressad. Nu till frågan. Jag brukar exponera Tri-X 400 efter 200 fast framkalla den som vanlig 400 alltså överexponera ett steg vilket jag tycker ger lite bättre kontraster. Är det ngn som har testat ngt liknande med T-max 400 och hur blev i så fall resultatet? Skulle vara kul att öka kontrasten i T-maxen lite. Skall fota imorgon lördag och upptäckte min inköpsmiss precis så är tacksam för svar eller om ngn har annat förslag att öka på kontrasten lite.

MVH
Villgot

T-Max 400 är en lite klurig film. Den har låg kontrast i skuggor och mellandagar och högkontrast i högdagrarna (det ljusaste). När man överexponerar eller överframkallar den kan man få väldiga problem med att få med alla toner i kopiorna. Ilford Multigrade IV är har ovanligt låg konstrast i högdagrarna och passar därför. Du kan alltså köra med lite högre kontrast med multigrade än med andra papper och få ett snyggare resultat.

Jag har aldrig gillat filmen, men kört den en del. Den funkar fint när man plåtar natur och döda ting, men människor blir kanske gråblaskig och mörka, men andra gillar det.

Överexponerar/överframkallar man för kraftigt blir konet lite luddigt och odistinkt varpå bilden upplevs lite oskarp.

Jag har ofta kört Tri-X efter 200 med gott resultat. Till viss del beroende på att moderna kameror är ganska knappa med exponeringen för att passa till dia.

Slutsats: Kör på 200 asa och kopiera på Ilford Multigrade, men akta dig för att överframkalla.

Tack för svaret Magnus jag försöker mig på det där för jag håller med dig att Tmaxen har en tendens att bli lite gråaktig. Har Multigrade IV hemma så det passar suveränt. Men vid framkallningen framkallar du fortfarande efter 400 fast då hellre avbryta strax innan tiden istället för efter som i vanliga fall med tmax?

MVH
Villgot

Jag tycker att du ska korta tiden en aning. Prova med en minut. Det är lättare att dra upp kontrasten lite med ett hårdare papper än att hålla igen när det ljusa drar iväg.

T-Max 400 är klart tjurig att få riktigt bra men skam den som ger sig. Nu är det ett tag sedan jag använde den filmen (kör Ilford Delta istället) men jag vill minnas att det blev bra resultat när jag höll igen ganska rejält vid framkallningen, upp två minuter är ingen fara.

Får ta och testa ilforden nästa gång och se. Det var ju inte riktigt meningen att det skulle bli Tmax 400, men är man klantig så får man lida.

Tack för råden
Villgot

ANNONS
Götaplatsens Foto