Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Överexponering" med Sony Minoltaadapter A7 II?

Produkter
(logga in för att koppla)

OM-2

Ny medlem
Köpte för en tid sedan beg A7 II och fick med en Sony Minolta adapter och två Minoltagluggar på köpet, 17-35 resp 70-210 "beercan". De har legat och skräpat i en låda, men tänkte nu testa dem... Upptäckte då att den exponerade bilden vid visning i displayen blir tydligt överexponerad jämfört med kamerans livevisning, ju mindre bländaröppning desto större skillnad. Detta är särskilt påtagligt på 70-210, som på bländare 13 och uppåt ger en dramatisk skillnad, motsvarande ett antal bländarsteg...! Kan detta verkligen vara normalt med adapter, eller är det nåt knas tro? Mina linser med E-mount ger ingen sådan avvikelse...

Tacksam för feedback/tips...

Köpte för en tid sedan beg A7 II och fick med en Sony Minolta adapter och två Minoltagluggar på köpet, 17-35 resp 70-210 "beercan". De har legat och skräpat i en låda, men tänkte nu testa dem... Upptäckte då att den exponerade bilden vid visning i displayen blir tydligt överexponerad jämfört med kamerans livevisning, ju mindre bländaröppning desto större skillnad. Detta är särskilt påtagligt på 70-210, som på bländare 13 och uppåt ger en dramatisk skillnad, motsvarande ett antal bländarsteg...! Kan detta verkligen vara normalt med adapter, eller är det nåt knas tro? Mina linser med E-mount ger ingen sådan avvikelse...

Tacksam för feedback/tips...

Ställ displayen ljusare.

Jag rekommenderar inte att exponera efter hur du ser bilden i sökaren. Du kan inte lita på ögat eftersom pupillen öppnas eller stängs beroende vad du tittat på ögonblicket innan.

Tryck på Disp tills du ser histogrammet i sökaren och exponera efter detta.

ANNONS
Götaplatsens Foto