Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överföra RAW från 20D > Datorn.. hur?..

Produkter
(logga in för att koppla)

quackpack

Aktiv medlem
Kanske känns som en idiot fråga men har lyckats slarva bort mina cd skivor till min Canon D20. Brukar normalt bara köra med kortläsare inga problem då, men så har jag min bärbara som jag brukar tömma kameran med och vill minnas att det följde med nån extra special programvara till kameran när jag fick den för just RAW. Finns det och få tag på nånstans? eller finns det något annat program som kan läsa över RAW filerna? För jag kommer ju inte åt filerna genom utforskaren i datorn heller när kameran är inkopplad.

//Peter

Nu tror jag just Digital Photo Professional är det enda program som inte klarar att ladda över bilderna ;)

Zoombrowser EX (kan starta automatiskt när man ansluter kameran) och EOS Viewer Utility (manuell överföring) kan däremot båda ladda över bilderna. De finns också att hämta som uppdateringar från Canons support. Visserligen krävs det då att man har programmet installerat men om man som du slarvat bort skivorna så skall det tydligen gå att packa upp uppdateringarna manuellt och ändå installera dem. Andra har berättat hur det går till i forumet tidigare så sök på ovanstående namn så bör du hitta det.

ANNONS
Götaplatsens Foto