Annons

ädelförfarande

Produkter
(logga in för att koppla)

elbe

Avslutat medlemskap
Jo, jag har hängt med i en tråd där "ädel" dök upp i några sammanhang tillsammans med fotografi, bl.a. i termen "ädelförfarande" om jag inte minns fel?...

Skulle vara intressant om någon kunde förklara vad som menas ordet "ädel" i detta sammanhang...

(Tyvärr så stängdes den tråden innan jag hann fråga så därför...)

Senast ändrad:
Jo, jag har hängt med i en tråd där "ädel" dök upp i några sammanhang tillsammans med fotografi, bl.a. i termen "ädelförfarande" om jag inte minns fel?...
Skulle vara intressant om någon kunde förklara vad som menas ordet "ädel" i detta sammanhang...

Hej!
Det vanliga namnet för dessa olika tryckformer var Ädeltryckförande.Denna teknik hade sin blomstringstid runt förra sekelskiftet.Där fanns tex bromoljetryck,oljetryck och gummitryck.Man framställde den genom att använda en plåt. På denna lades det ljuskänsliga ämnet bikromatkollodiumemulsion.På detta skikt kopierades fotografiska negativa eller positiv med sk. bågljus.Jag vet inte om man använde dessa olika metoder för att trycka flera färger.En av dom fotografer som arbetade med denna form är tyskae fotografen Alfred Meyer.

Brukar vara ett samlingsnamn för bildkopiering med andra ljuskänsliga ämnen än silver. Det kan vara t ex palladium/platina, gummitryck med mera. Kolla t ex Lasse Mellbergs blog här på fotosidan.

Stefan

Senast ändrad:
Tack för svaren! Då har man lärt sej nåt nytt idag oxå :)

Har för mej att det har skrivits om "ädelkompakter" i samband med nya digitala kompaktkameror, Leica speciellt kanske, i någon blogg här på FS. Inget samband med det "ädla" trycket alltså.

Hoppas inte det här kommer bli en massa onödig diskusssion vad som menas med ädelförfaranden, men det behöver inte vara framställning av bilder på ljuskänsliga material som åsyftas. Utan även olika tryckförfaranden där fotografiet tjänar som utgångamaterial, t.ex fotogravyr/fotoetsning/bromoljetryck. Nu är jag ingen expert och har inte sysslat med att "förädla" mina fotografier med andra metoder än rent fotografiska, och när jag dryftade yttrycket i den andra diskussionen åsyftades dessa metoder där slutbilden görs med annan än rent fotografisk teknik. Sen finns det även sådana ädelförfaranden som är rent fotografiska och görs med andra ljuskänsliga material än de gängse med vanlig silveremulsion.

Och som redan sagts, Lasse Mellberg vet nog allt du behöver veta.

Senast ändrad:
Hoppas inte det här kommer bli en massa onödig diskusssion vad som menas med ädelförfaranden, men det behöver inte vara framställning av bilder på ljuskänsliga material som åsyftas. Utan även olika tryckförfaranden där fotografiet tjänar som utgångamaterial, t.ex fotogravyr/fotoetsning/bromoljetryck.
Helt korrekt, tänkte inte på dessa.

Och vi ska verkligen se till att det inte blir onödiga diskussioner i denna tråd. Jag antar att Nils tänker på den tråd om vad som är fotografi som nyligen blev helt förstörd.

Stefan

P.S Lasse Mellberg är en källa, men kolla också in www.pictoform.nu där mina kompisar Hans & Chia arbetar med ett antal olika ädelförfaranden.

Björn Anderson´s bok "Handbok i ädelförfarande" från 1987 är en som man skriver om boken "Heltäckande handbok i fotografiska kopieringsmetoder 1895-1920". Tyvärr dyr om man får tag i den men bör väl finnas på något biblotek.

Ädel i min mening är metaller som används i fotografiska metoder för att framställa bilder baserad på ädelmetaller så som platina, palladium, uranium guld, silver, och andra så kallad ädelmetaller. Gummi, bitumen (asphalt of judea) och andra alternativa kopieringsmetod som sådant är inte ädelförfarande.

Till ädelmetallerna räknas normalt metallerna rutenium, koppar, rodium, palladium, silver, rhenium, osmium, iridium, platina och guld.

Platina också kallas för vit guld

Senast ändrad:
Platina också kallas för vit guld

Lite off topic men rätt ska ju vara rätt :) :

Platina och vitguld (som i ringar och andra smycken) är inte samma sak.

Traditionellt rödguld är guld legerat med koppar ner till önskad karat för härdningen (24k är ju extremt mjukt och slits fort).

I vitt guld är det istället palladium som guldet legerats med.

Platina vill guldsmeder helst inte jobba med för det är betydligt mer svårjobbet (har för mig smältpunkten är betydligt högre än för guldlegeringarna), även om det är ädlare.

å dessa hårklyverier

Ädelförfarande kommer förmodligen från vår tidigare tyskorienterade kultur/ och influens från tyskland. Där det kallas Edeldruck med prickar över u:et vilket på svenska blev ädelförfarande...Jag anser att det blivit ett mycket diffust men kanske beskrivande uttryck för
det som på engelska kallas för alternative photography, eller det amerikanska nonsilver processes. Det vi kallar för fotopapper heter på engelska gelatinsilverpaper. Paralellen kan också kan också ses inom det som kallas för Fotogravyr,vilket är ett mycket diffust namn på djuptryck o.s.v.
Möjligheten med tillgång till den digitala tekniken har givit dessa gamlatekniker en ny möjlighet genom att kunna digitalisera negativ och skriva ut dem som negativ i färg för att anpassas till olika medier såsom platina, palladium, gummitryck ( som inte är någon tryckprocess ) gumbichromateprint som översätts till gummitryck i svenskan," print" betyder ju också kopia i det engelska språkbruket.Exponeringen sker ju med UV ljus/solljus.
Och när man ser utskrifter t.e.x på det matta Hahnemuhle papperet
så inser man ju att den mattheten i svärtan som eftersträvats i ädelförfarandena har passerats av de bildresultat, som med noggrannhet och anpassning i den digitala utskrifterna ger oss en helt ny dimension i bildskapandet. För den som vill försöka få svar på sina hårklyverier rekommenderas varmt Richard Bensons eminenta bok The printed picture ISBN: 978-0-87070-721-6.

Lasse

Senast ändrad:
Egentligen engelskan beskriver de alternativa processerna i följande grupper

Silver processes
Ferric processes
Dichromate processes
Color technique
photomechanical techniques

ANNONS
Götaplatsens Foto