Annons

övertygande argument om systemkamerans förtjänster månntro?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu måste vi lugna oss lite grand. Magnus, du talar ju om digitalkompakter i allmänhet och analogkompakter i allmänhet när du skriver ditt första inlägg. Det dräller ju av tusentals halvbra och mindre bra analogkompaktmodeller, där man ser tydlig skillnad i bildkvalitét på en A4 (och även mindre ibland) i jämförelse med i stort sett vilken SLR-optik som helst, medan det bara finns några stycken riktigt bra modeller som kan mäta sig med majoritéten av SLR-optik. Med digitalkompakter är det tvärtom. Det finns många bra modeller som duger till A4 och där det är verkligen svårt att se skillnaden i en utskrift upp till A4 mot DSLR. I större format är det något annat, men det är inte det vi dsikuterar, i all fall klargjorde jag det tydligt i mitt första inlägg.

Men du talar ju i allmänna ordalag och då får man ju där även räkna in skräpet, eller hur? Kanske du borde uttrycka dig lite tydligare? Man kan ju inte i ena inlägget mena allmänt och sedan i nästa räkna bort skräpet??? Det är dina inlägg som blir svårförståeliga därför.

froderberg skrev:
Ricoh GR Digital är en mycket speciell kamera. För några är det den helt rätt, men för mång är den helt fel. Jag gillar handhavandet, autofokusen, objektivet, extrasökaren med mer. Men det får bli på soliga semesterdagar.
Det du räknar upp är det jag vill ha, tyvärr så verkar kameran dock lida av bildkvalitetsbrister som gör att jag drar mig & i stället kikar på annat "simplare" kompakter.

Har nämligen upptäckt att man inte har så förbaskat stort behov av snabb kreativitet på kompaktkameror. Likt förbaskat så kan man inte styra skärpedjupet speciellt mycket & ja, ja du förstår...

Är nöjd om jag snabbt & enkelt kan exponeringskompensera & ser idag GR Digital mest som en häftig pryl med grym känsla...

//Larsa

froderberg skrev:
Håller med om att Canons A-serie är ett bra nybörjarval om man letar efter en semesterkamera. Men det är inte en kamrera att växa med.
Hon skulle inte växa, hon skulle resa & ha bra bilder med sig hem:)

//Larsa

EDIT: Sen är det väl fel att säga semesterkamera. Många köper ju såna som sina huvudkameror & är nöjda i många år!

Varför denna DSLR-hysteri! Alla vill inte växa utan kanske bara ta bilder. Dessutom så ska hon alltså resa utomlands i ett halvår, att rekommendera en DSLR till henne om hon aldrig hållit i en systemkamera är ju inte så smart...

Senast ändrad:
här går det undan

Vet inte hur många som diskuterar ursprungsfrågan längre här, men kompletterande info: hon kan visst ta bilder och hantera en systemkamera, det är inte det. Jag tror mest att hon överväger att ha något mindre.

Och digital i all ära, men minneskort är känsligare än film, det går inte att förneka. Och vad hände med argumentet "man får mer för pengarna analogt"? Och för övrigt så handlar det nog inte om några utställningsbilder här.

Hur som helst, snygga bilder = korta skärpedjup, exempelvis, eller möjlighet till långa slutartider för att ta i mörker, det kan väl vara käckt att ha möjlighet att ta mer än platta dagsljusbilder när man är borta länge och ser ovanliga miljöer...

Som sagt, här ska inte dras iväg i några jättesummor. Något som går hyfsat ner i en lagom väska, med objektiv som skapar förutsättningar för att kunna ta bilder av varierande slag.

Så, fortsätt ni!

Graal skrev:

Men du talar ju i allmänna ordalag och då får man ju där även räkna in skräpet, eller hur? Kanske du borde uttrycka dig lite tydligare? Man kan ju inte i ena inlägget mena allmänt och sedan i nästa räkna bort skräpet???

Jag har inte talat i almänna ordalag. Du får läsa bättre.

Jag skrev att digitala kompakter är sämre än digitala systemkameror, men att samma förhållande inte alltid gäller för analoga kameror. Det är inte allmänt utan syftar på vissa modeller.

Även om en systemare ger större möjligheter att ta bra bilder, måste man fråga sig själv om syftet med resan. Är man där för att fotografera eller för att uppleva. Min egen erfarenhet säger att systemaren oftare stannar kvar i väskan än används. De är för klumpiga och drar till sig för mycket uppmärksamhet.
Sand och fukt är problem, speciellt för otätade digitalkameror. Måttligt roligt när sand skrapar i objektiven eller fukten har fått kameran koko.

Sedan får man också tänka på möjligheterna att ladda batterier. En liten analog kompaktare kanske används oftare pga att den är mest problemfri.

Ett alternativ kanske är en ny mobiltelefon med hygglig sensor. En 3.2 Mp mobil + några extra minneskort?

Re: här går det undan

ttoklegi skrev:
Vet inte hur många som diskuterar ursprungsfrågan längre här, men kompletterande info: hon kan visst ta bilder och hantera en systemkamera, det är inte det. Jag tror mest att hon överväger att ha något mindre.

Och digital i all ära, men minneskort är känsligare än film, det går inte att förneka. Och vad hände med argumentet "man får mer för pengarna analogt"? Och för övrigt så handlar det nog inte om några utställningsbilder här.

Hur som helst, snygga bilder = korta skärpedjup, exempelvis, eller möjlighet till långa slutartider för att ta i mörker, det kan väl vara käckt att ha möjlighet att ta mer än platta dagsljusbilder när man är borta länge och ser ovanliga miljöer...

Som sagt, här ska inte dras iväg i några jättesummor. Något som går hyfsat ner i en lagom väska, med objektiv som skapar förutsättningar för att kunna ta bilder av varierande slag.

Så, fortsätt ni!
Nu fick vi infon om att hon kan hantera en systemkamera:)

Har hon nån kamera idag? Som arneri skrev så måste man ju fråga vad syftet med resan är? Själv så skulle jag aldrig resa utan min systemkamera men det är jag det...

Det lutar åt att hon får bestämma, om syftet med resan är foto så är valet givet. Annars så blir det nåt kompakt & digitalt är bra så länge hon vill lägga ned arbete på att ladda batterier samt se till att minneskortet blir tömt till en säker källa.

Annars så gäller en kompakt analog kamera samt att se till att film finns samt kanske ett extrabatteri

Än en gång, snygga bilder får hon fixa till själv, det gör inte kameran... Ang. kort skärpedjup så vet hon nog vad som gäller där om hon har vana, glöm kompaktdigitalare & analogkompakter & satsa på DSLR med rätt optik typ kortare till medellånga telen med högre ljusstyrka...

//Larsa

Senast ändrad:
arneri skrev:
Även om en systemare ger större möjligheter att ta bra bilder, måste man fråga sig själv om syftet med resan. Är man där för att fotografera eller för att uppleva. Min egen erfarenhet säger att systemaren oftare stannar kvar i väskan än används. De är för klumpiga och drar till sig för mycket uppmärksamhet.
Sand och fukt är problem, speciellt för otätade digitalkameror. Måttligt roligt när sand skrapar i objektiven eller fukten har fått kameran koko.

Sedan får man också tänka på möjligheterna att ladda batterier. En liten analog kompaktare kanske används oftare pga att den är mest problemfri.

Ett alternativ kanske är en ny mobiltelefon med hygglig sensor. En 3.2 Mp mobil + några extra minneskort?

Jag är inte så insatt i varken kompaktens eller telefonens zoom kapacitet. Dom erfarenheter jag har är att dom är perfekta att foto närbilder på polare vid middan o översiktsbilder på landskap. Har du bra zoom så kan du komponera dina bilder på ett annat sätt o ha mer kvar av resan när du kommit hem. Tycker att det är bra att kunna ta ett intresant kort utan att behöva ta en omväg om man inte har möjlighet. Har man bara en chans att foto nått man kanske aldrig får möjlighet till igen. Skulle verkligen inte vilja komma hem med prickar på fotot som man får förklara att det är en ovanlig apa, eller nått...
Tycker möjligheten oxå att kunna kontrollera bilden uppväger för en digital med. Sen att kunna ta typ 1000 bilder i A4 kvalité på ett minneskort, motsvarar väl typ 30 rullar iaf. Nånstans borde man få möjlighet att säkerhetskopiera tror jag...

/André (fasiken vad sugen jag blev på att resa nånstans :)

froderberg skrev:
Jag har inte talat i almänna ordalag. Du får läsa bättre.

Jag skrev att digitala kompakter är sämre än digitala systemkameror, men att samma förhållande inte alltid gäller för analoga kameror. Det är inte allmänt utan syftar på vissa modeller.

"Digitala kompakter lider av en del kvalitetsbrister jämfört med digitala systemkameror.

Dessa skillnader finns inte nödvändigtvis mellan analoga kompakter och dito systemkameror."

Jag uppfattade ditt inlägg som att det gällde allmänt sett och det var med den utgångspunkten jag resonerade. Men vi diskuterar fortfarande mindre bildstorlekar (upp till A4) på papper och då tycker jag ändå att du har fel.

Utrustning: det beror sig på

ttoklegi skrev:
...sydamerika....hon vill ha med sig bilder hem.....inte är alltför dyr, om den skulle bli snodd.... hennes budget ligger uppåt ett par tusen högst...
Hm, Sydamerika, träffande en gång en engelsk kille som aldrig flashade med fina dyra prylar "jag var på karnevalen i Rio, det var jättekul men jag blev rånad varje dag - i en vecka..." och Nisse blev knivrånad på sin Nikon i Equador och Anna blev av med pengar och pass i Bolivia när ett gäng rånare omärkligt med rakblad skar upp hennes byxfickor i trängseln på marknaden...

Oj, det blev kraftigt OT, sorry, till saken:

Trots att jag har (och gärna använder) både analoga och digitala systemkameror med hela arsenalen fina objektiv skulle jag mycket väl tänka mig att ge mig av på en kreativ lättviksresa med bara min
* Canon Digital Ixus 400
* övertankningsenhet CompactDrive PD70X 80 GB (som skulle få ligga i hotellets kassaskåp medan jag gjorde stan)
* och några 1 GB SanDiskkort (förvarade i GePes neonfärgade kassaskåpsetui)

Men det hade ju inte blivit några korta skärpedjup, macrobilder, nattbilder, bilder på vilda djur och NEFar att pilla med i CaptureOne under mörka mysiga vinterkvällar förstås.

Det är kul och ger en kreativ kick när man åker till en ny miljö med helt annan utrustning än vad man brukar använda hemma, man tvingas till nytänk och nytt arbetssätt.

Utrustningsvalet hänger ju också ihop med resans syfte: om jag skulle bo någon vecka i naturparadiset Pantanal (Brasilien/Paraguay/Bolivia) hade jag tagit med annat än en digitalkompakt.

Anna, blev lite fundersam: är verkligen minneskort känsligare än film? Jag upplever båda som ganska robusta, förvarar alltid lösa minneskort dammtätt och vattentätt och antistatiskt i GePe Cardsafe Extreme och har aldrig blivit av med några bilder.

Senast ändrad:
Graal skrev:
"Digitala kompakter lider av en del kvalitetsbrister jämfört med digitala systemkameror.

Dessa skillnader finns inte nödvändigtvis mellan analoga kompakter och dito systemkameror."

Jag uppfattade ditt inlägg som att det gällde allmänt sett och det var med den utgångspunkten jag resonerade. Men vi diskuterar fortfarande mindre bildstorlekar (upp till A4) på papper och då tycker jag ändå att du har fel.
Jag har själv hamnat offtopic i denna tråd & jag tror att vi bör tänka oss för Nils, vi förvirrar nämligen...

//Larsa

Vad vill hon fotografera? Själv går jag mest omkring med en fast 35 eller 28 mm på min kamera vad jag än vill fotografera. Min SLR blir därför liten (Nikon FE). Men det verkar som att zoom och tele går att göra mindre på kompaktkamerorna samtidigt som kvaliten är tillräcklig för semesterbilder. Fast det vet jag inte så mycket om.

Senast ändrad:
Hur skulle det vara med en Leica C1 eller C3? Fina bilder. Kompakt. Zoom osv. Finns säkert som beg för en hygglig penning.

Eller en Olympus OM2 med en 28 mm och en 50 mm? Liten, diskret, ganska lätt. Fin optik.

Av digitalkompakterna är det väl Panasonics nya Lumix DMC-LX2 som kan intressera. Panoraman är fin. En arbetskamrat och seriös fotograferare lämnade sin D200 hemma och tog Lumixen till Paris ... Han ångrade det inte.

Men skall resan förevigas på ett roligt sätt skall det väl vara en mätsökare!

Så mycket kreativa förslag!
Håller vi budgeten i huvudet? Högst tvåtusen. Bra där.

Njaha njaha så analoga kompakter håller måttet säger ni? Nackdelen med systemkamerorna är ju storleken, alla gånger. Syftet med resan är inte en fotoresa, utan det är en praktikresa, kan man säga. Bra bilder med hem är mest en bonus.

Det är här jag kommer in i bilden och tycker att hon inte får glömma hur mycket roligare allting blir när man har bilder att verkligen vara stolt över.

Ännu mer namedropping efterlyses. Vilken kamera ska jag rekommendera åt henne?

Fotosidan.se - en outsinlig källa till kunskap. Helt fantastiskt.

C1 och C3 håller säkert måttet. Och kompaktare får man leta efter. Såg en C1:a för 85 euro i en butik.
Ladda en sådan med diafilm eller sv/v Neopan. Ajaj.
Bildexempel finns säkert på Flickr.com

Samsungs nya digikompakter verkar dock också mkt intressanta och lovande:
de tre första, men prixet?. NV3:an klämde jag på igår. Prix på den 299 euro.
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Samsung/

Till följande resa ...
http://www.fedka.com/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=286

/TBS

ttoklegi skrev:
Njaha njaha så analoga kompakter håller måttet säger ni?
Om ni bestämmer er för en analog kompakt och inte behöver ett tele, tycker jag ni skall titta på en kamera med fast brännvidd.
Zoomobjektiv på analoga kompaktkameror brukar vara mycket ljussvaga för att inte bli för stora och dessutom sällan lika bra optiskt som de fasta brännvidderna.

Olle

Av vad jag hitills läst mig till i denna diskution så får det bli en systemare när en analog räv som jag ska skaffa första riktiga digitalkameran. Undrar om man kan få tag på en Nikon för 3000 också?

ANNONS
Götaplatsens Foto