Annons

övertygande argument om systemkamerans förtjänster månntro?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Utrustning: det beror sig på

cowboy skrev:

Anna, blev lite fundersam: är verkligen minneskort känsligare än film? Jag upplever båda som ganska robusta, förvarar alltid lösa minneskort dammtätt och vattentätt och antistatiskt i GePe Cardsafe Extreme och har aldrig blivit av med några bilder.

Både film och minneskort får nog anses vara rätt så tåliga.

Däremot urladdningsenheten och backuphårddisk är känsliga och man behöver minst två parallellt.

/Erik

Billigt och bra. Olympus XA.

Kör analogt för guds skull. Det blir så mycket bättre i de där högkontrastiga situationerna. Mycket mer förlåtande. Dessutom kort skärpedjup.

Mitt ex har en gammal Minolta med enkel zoom. Jag har tagit jättefina bilder i Tunisien med den. En del vinjettering på största bländare, men i övrigt mycket skarp och bra blixt. Skulle inte tveka en sekund att dra upp de bilderna till 40x50. Visst, lite korn, men det är bara snyggt. Göra samma sak med bilderna från min PowerShot A80? Nehe du... glöm det.

Jag spenderade nio månader på resande fot med en Minolta S414, några minneskort och en extra uppsättning batterier. Hade iofs inte så höga krav på bildera, men det fungerade alldeles utmärkt. Vet inte hur det är i sydamerika (fråga på backpacking.se om det... : ), men i sydost-asien spelade det fasen ingen roll vart man var, det gick att hitta ett internetcafe och möjlighet att bränna cdskivor överallt. Brände två skivor varje gång, hade ena i ryggsäcken, andra i daypacken, sparade ihop några skivor och sen skickade jag hem ena uppsättningen till föräldrarna. När jag visste att den högen kom fram skickade jag kopia två tillsammans med nästa hög med skivor hem... :)
Tappade inte bort en skiva, däremot var det nån som var lite svårläst när jag kom hem, så gjorde ju inget att man hade dublett...

Det var innan jag hade en DSLR, och i dagsläget hade jag nog tagit den med mig. Frågan är dock om jag inte skaffat en riktigt liten kompaktkamera också, för de tillfällen man inte vill ha med sig en stor tung kamera.

Ett sätt är ju onekligen att köpa en gammal SLR, tex. en Pentax MX eller liknande, med tre fasta objektiv (24-28mm, 50mm, 100-135mm). Personligen skulle jag dock aldrig byta bort digitalens fördelar.

Att det skall vara så svårt att ge ett vettigt råd när förutsätningarna verkar ganska klarlagda.

Person /turist på långresa som önskar med minsta möjliga krångel dokumentera sina upplevelser.

På beskrivningen verkar personen allt annat än intresserad av teknik.

Har sett rådet att skaffa den förnämliga lilla vädertätade analogkompakten Olympus my2 och kan bara hålla med.

För 2000:- får man kamera och hela filmbehovet.

Lite löjligt att tala om externa hårddiskar när tio rullar film motsvarar tio års semesterfotograferande för en vanlig `Svensson´.

För 2000 får man en finfin Ricoh GR1v, om man letar...men då får det inte vara bråttom.
Jag är förresten han som köpte GR1s för en femhundring som Magnus nämnde. Jag är väldigt nöjd även om den är rätt risig. En fast 28 passar åtminstone mig bra, och jag skulle kunna tänka mig att resa med bara en sådan.

Annars funderar jag själv på vad tusan jag ska packa ner inför en reportageresa i Polen. Analogt eller digitalt...Under resan är det ju supersmidigt att plåta film. Sen ska det framkallas (men det ingår i min lokalhyra), och scannas...Men vi har en lång vinter att slå ihjäl i mörka källarlokaler.
Fint att kunna blanda bilder från kompakt och systemkamera utan att karaktären blir helt olika iofs...
Och att släpa på en laptop för att bränna ner råfiler känns föga backpackermässigt...

Nu snodde jag visst tråden med mitt svammel...

Jag ger min tillåtelse för trådkapning i egenskap av skapare av tråden :)

Det slutade med att hon fick tag i en kamera som hennes föräldrar hade liggandes skräpande.

Dock fick hon ta del av tråden och var tacksam för uppslutningen.

ANNONS
Götaplatsens Foto