Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1.4x telekonverter eller Canon 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
Robin Gyllander skrev:
Det jag vill säja med detta är att folk alltid föreslår bättre gräjer än det man frågar om.

Det jag ville säga är att en beg 30D troligen kostar i paritet med en ny 400D - alltså kan det vara ett intressant alternativ OM man nu upplever 400D som för liten.

Lawson skrev:
Party-kamera!
Hehe, den gillade jag.
Undrar om resten av Canon gänget håller med.

Micke.

För egen del har jag monterat av batterigreppet på min 400D och använder det faktiskt när jag t ex går på kalas och inte vill ta med mig 40D med batterigrepp då den väcker mer uppmärksamhet pga sin storlek.

Mvh
Anders

AFJ skrev:
Det jag ville säga är att en beg 30D troligen kostar i paritet med en ny 400D - alltså kan det vara ett intressant alternativ OM man nu upplever 400D som för liten.
Då tappar man ytterligare 2Mpixlar. Det kanske inte blir lika intressant som teleextendersubstitut då?

PMD skrev:
Då tappar man ytterligare 2Mpixlar. Det kanske inte blir lika intressant som teleextendersubstitut då?

Möjlligt. Å andra sidan är det ju väldigt få som anser att de 10 megapixel som 400D har tillför något gentemot 350D och 30D som "bara" har 8 mp.

AFJ skrev:
Om man är lite vaken så kostar en ny 30D ungefär vad en ny 400D kostar. Ni har väl inte missat tråden där Japanphoto sålde ett trettio-tal nya 30D för 4995 kr. Det var för ca en vecka sedan. På kameror som 30D och 400D som nu har fått uppföljare kan det vara ide att kolla prisjakt varje dag.

AFJ skrev:
Å andra sidan är det ju väldigt få som anser att de 10 megapixel som 400D har tillför något gentemot 350D och 30D som "bara" har 8 mp.
2 Mpixels skillnad spelar kanske inte så stor roll, men varje 2 Mpixelsteg ökar ju skillnaden. 4 Mpixels skillnad (som mellan EOS 30D och EOS 5D, alltså) tror jag märks rätt klart.

PMD skrev:
2 Mpixels skillnad spelar kanske inte så stor roll, men varje 2 Mpixelsteg ökar ju skillnaden. 4 Mpixels skillnad (som mellan EOS 30D och EOS 5D, alltså) tror jag märks rätt klart.
Det beror lite på tror jag. Jag kan inga tekniska detaljer, men såg ett jämförande test av 5D och 1D Mark II. Det var skillnader som syntes men då i 100 crop och inte så ofantligt mycket som man kanske trott från början. tror att det var från en tråd i fotosidan som jag läste testet, men att det i sin tur var länkat från någon utländsk sajt.

PMD skrev:

Visst kan det göra skillnad men jag har aldrig hört någon hävda att 400D är överlägsen 30D tidigare så därför menar jag att om man övervägen en 400D så kan man lika gärna överväga en 30D (om man nu inte skulle gilla storleken på 400D huset).

Om jag minns rätt är väl en bild från en 400D 3888 pixlar bred och en från en 30D 3504 pixlar. Alltså en skillnad som är ca 10%, inte mycket men visst kan man säkert se det i extrema situationer där man tvingas croppa hårt.

Det är respektive skillnad mot EOS 5D som är det intressanta i sammanhanget.

F.ö. så har EOS 400D en annan fördel mot EOS 30D och det är just storleken. Om man väljer mellan en teleförlängare och en kamera så vill man kanske ha en så liten kamera som möjligt om man nu väljer kameran.

Det ska bli intressant att se vad Staffan till slut väljer ...

PMD skrev:
Det ska bli intressant att se vad Staffan till slut väljer ...
Allra enklast, intressantast och bäst vore givetvis att "välja" båda. Såväl telekonvertrar som 400D-hus hittar man ju till rimliga priser på beg-marknaden.

PMD skrev:
Det är respektive skillnad mot EOS 5D som är det intressanta i sammanhanget.

Om A = B och C < A så är också C < B.

PMD skrev:
F.ö. så har EOS 400D en annan fördel mot EOS 30D och det är just storleken. Om man väljer mellan en teleförlängare och en kamera så vill man kanske ha en så liten kamera som möjligt om man nu väljer kameran.

Som du vet är jag en stor förespråkare för 400Ds förträfflighet och just dess smidiga format var anledningen till att jag föreslog den som "party-kamera".

Mvh
Anders

PMD skrev:
Kvalitativa olikheter är inte samma sak som kvantitativa skillnader.

Så länge vi jämför samma parametrar bör det väl gälla?

Säg att vi jämför detaljupplösningen mellan 5D + konverter med en 400D och kommer fram till att 400D ger ett bättre resultat.

Sedan jämför vi 400D och 30D och finner att detaljupplösningen är lika.

Rent logiskt borde väl utfallet av en jämförelse mellan 5D + konverter och 30D då vara givet?

Nåväl, kanske ingen mening med att föra "filosofiska" resonnemang här?

Trevlig kväll!

Anders

PMD skrev:
Detta är dock inte självklart. Har något mätt upp ett sådant resultat?

Mitt resonemang var egentligen mest hypotetiskt.

Det finns säkert några tester som visar att 10 megapixel ger en viss förbättring. Konsensus brukar väl dock vara att i praktiken är skillnaderna försumbara.

Mvh
Anders

AFJ skrev:
Det finns säkert några tester som visar att 10 megapixel ger en viss förbättring. Konsensus brukar väl dock vara att i praktiken är skillnaderna försumbara.

Ja, och om vi då utgår från att 8MP är i princip samma som 10MP räcker det ju med en 350D.

Om så, är det begagnat som gäller och där skiljer det ännu mindre.
1.4x telekonverter runt 2500:-
350D från 2900:- och uppåt

ANNONS
Götaplatsens Foto