Annons

1,4x till SigmaEX100-300 OCH Canon28-135IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Jag är på gång att skaffa ett Sigma EX 100-300 4,0 och har ett Canon EF 28-135 IS sedan tidigare. Till Sigmat vill jag ha en 1,4x konverter och är mest angelägen om att bildkvaliteten blir bra med det objektivet, men undrar ändå:

1.Är det möjligt att använda 1,4x konverter till Canon 28-135 mm IS, med hyggligt resultat?

2.Om så, kan man använda samma 1,4x konverter till Sigma EX 100-300 4,0?

3.Vilken 1,4x konverter ger bäst resultat med Sigmat?

/Tomas

1. Ja, det är möjligt, om du väljer Kenko eller soligors konvertrar. Resultatet blir på sin höjd måttligt.

2. Ja du kan använda den på ett Sigma EX 100-300/4, men den mår bäst av Sigmas egna EX 1.4x.

3. Sigmas EX 1.4x

Fast jag förstår inte varför du skulle sätta konverter på ditt 28-135, om du tänker köpa ett 100-300mm. Dessutom tror jag inte att IS'en fungerar tillsammans med piratkonvertrar.

Jeppe skrev:
1. Ja, det är möjligt, om du väljer Kenko eller soligors konvertrar. Resultatet blir på sin höjd måttligt.

2. Ja du kan använda den på ett Sigma EX 100-300/4, men den mår bäst av Sigmas egna EX 1.4x.

3. Sigmas EX 1.4x

Fast jag förstår inte varför du skulle sätta konverter på ditt 28-135, om du tänker köpa ett 100-300mm. Dessutom tror jag inte att IS'en fungerar tillsammans med piratkonvertrar.

Tack för snabbt svar!

Funderingen var att OM en konverter skulle ge bra resultat kunde 28-135:an + konv vara ett lättare alternativ, i de lägen man inte vill släpa på Sigmat och det räcker med lite mindre brännvidd. Och i så fall undrade jag över kompatibiliteten mellan Canon och Sigma.

Nu verkar det inte vara en särskilt bra lösning så jag glömmer det och satsar på en EX 1.4x.

Kan den användas på andra objektiv än Sigma EX?

/Tomas

Sigmas EX och Canons orginalextendrar kan bara användas på objektiv som inte har ett bakre element direkt vid bajonettfattningen. Konvertern/Extendern sticker nämligen in en bit i objektivet. Detta är inte fallet med t.ex. Kenko och Soligors.

Både Canon och Sigma har listor på vilka objektiv som konvertrarna/extendrarna passar på.

ANNONS