Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1 eller 2 blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Juuan

Medlem
Hej! Jag har tänkt köpa två stycken blixtar av märket yongnuo. ( låter B. är B. men presterar sjukt bra för priset)

Min tanke är iallafall att jag ska använda de mer eller mindre enbart off-camera, kanske ibland under event, då jag fotar sådana med jämna mellanrum. Men till huvudfrågeställningen, borde jag köpa 2 st yn460 ( lite svagare blixtar) eller 1 yn560 = en kraftigare blixt. Det kostar ungefär lika mycket att köpa 2 st yn460 som 1 av den större modellen. Vad säger ni?

kan tillägga att ja: jag har radiosändare/mottagare. för jag vet att slave-funktionen i de där blixtarna tydligen är lite sisådär.
 
Här är de egenskaper som gjorde att jag valde YN560 över YN460.

YN560 har mer uteffekt än vad YN460 har.
YN560 har zoomhuvud (24-105mm), YN460 har fixt huvud för brännvidd 35 mm.
Du kan nå längre med YN560 vid högre brännvidd än vad du kan med YN460 på samma uteffekt. YN560 förlorar mindre effekt vid användning av Snout eller Grid än vad YN460 gör.
Zoomhuvudet på YN560 kan användas kreativt för att variera vinjetteringen av bakgrunden om du fotograferar mot fast bakgrund.
YN560 har ca 40% kortare tid för uppladdning av kondensatorn än vad YN460 har till full effekt.
Byggkvalitén på YN560 är högre än den på YN460.

Nackdelen är att den är större. (Stor som en 580EX).

Kan tipsa om att köpa YN560 via eBay från Kina, där går de för ca 500kr med frakt, exklusive tull och moms.

Jag hade nog dock känt mig lite begränsa med bara en blixt, men tycker YN460 är för klen även om man har 2st. Tror knappt man får genom något användbart ljus med YN460 om man kör den i softbox eller genom paraply om där finns omgivande ljus. I en mörklagd studio kan dock YN460 fungera bra.
 
Tack ska du ha! Det sista med att de nog inte är kraftiga nog att dra genom en softbox avgjorde mitt val :)

Jo! Det är så jag tänkte beställa den :) Tänkte passa på att beställa hem lite andra saker när jag ändå håller på, kanske köper en yn460 senare för att ha som upplättningsblixt :)

Vänliga Hälsningar
Johan
 
Hej, tänkte bara flika in att den optiska slavfunktionen funkar klockrent åtminstone i min 560. Använder den dock bara inomhus - i solen blir det kanske värre.
 
Vill bara varna att det är lätt att det blir fler inköp än vad man först tänkt med mer avancerad utrustning, är själv uppe i 7 blixtar nu, massa stativ och softboxar och triggers som styr blixtar från kamerahuset. Kan vara lätt beroendeframkallande när man väl inser vad man kan göra :).

Eftersom du har begränsad budget rekommenderar jag att du borde köra med ett enkelt transparent paraply att fyra av blixten genom. Kostar ca 50kr på eBay och gör stor skillnad. Hållare för blixt och paraply går på ca 50-100kr. Billigt stativ för blixten kan dock köpas här i Sverige för ungefär samma peng som från Kina (tunga varor).

Rekommenderar även en diffusor till blixten. Modellen för 580EX fungerar bra med YN560, kostar ca 7 kr inkl frakt från Kina (Kostar ca 300-400kr utan frakt här i Sverige)

Tänk också på att den inbyggda blixten du har i din kamera även kan användas för upplättning om du använder den för att fyra av den externa blixten.

Orkar man inte släpa med sig tung utrustning så fungerar även YN560 kanon med en kompaktkamera. Kör man med snabb slutartid i mörkt rum går det att nästa få samma kvalitet på bilden som med systemkamera.

Lägger upp en bild på en väldigt portabel uppsättning. Stor klämma med blixt/paraplyhållare monterad på, YN560, diffusor och ett transparent paraply från Kina. Bild tagen med kompaktkamera på 1/2000 s.
 

Bilagor

  • 111_Blixtkitt.jpg
    111_Blixtkitt.jpg
    75.5 KB · Visningar: 1,057
hahah. jag tror du läser mina tankar. I min kundkorg låg redan innan du skrev det där:

YN560, diffusern du nämner & ett paraply ! Tänker använda den på samma sätt som du :) Har dock en slavblixt med "fast" styrka redan eller vad man ska säga! så har ändå två ljuskällor :) Ett tag ska jag väl klara mig utan att komma upp i sju blixtar iallafall :D
 
Yn560 med radiosändare

Ursäkta att jag bumpar den här tråden.

Jag har en YN560 som jag tycker funkar ok, men nu har jag fått upp ögonen för det här med radiosändare och undrar om någon här har erfarenhet av YN 560 blixten och någon radiosändare. I så fall vilken modell och går det att använda fler blixtar samtidigt med radiosändarna?

Är det någon som vet om det är möjligt att ställa in YN 560 att slå i andra ridån istället för första på canon EOS 550d? Jag lyckas nämligen inte ställa in det i kameran, och jag börjar ana att det är en begränsning i blixten?
 
Hej!

Jodå! Jag har ett par från dslr-kit, som har två stycken mottagare och en sändare! Och just som du skrev en yn-560 till dessa :) samt en annan no-name-blixt!

Jag tycker det funkar utmärkt, har aldrig haft några problem med dem! & då kostade de ändå 140 spänn för 1 sändare & 2 mottagare :)
 
Hej!

Jodå! Jag har ett par från dslr-kit, som har två stycken mottagare och en sändare! Och just som du skrev en yn-560 till dessa :) samt en annan no-name-blixt!

Jag tycker det funkar utmärkt, har aldrig haft några problem med dem! & då kostade de ändå 140 spänn för 1 sändare & 2 mottagare :)




Va trevligt att höra. Vad heter sändaren/mottagarna? Har du nån koll om det går att få blixtarna att slå i andra ridån?
 
Hej igen & Förlåt för det flummiga svaret! Höll på & somna framför datorn när jag skrev det :)

Angående andra ridån så är det nog inga problem, i och med att det ligger i kameran & när den sen väljer att skicka impulsen så att blixtarna triggas har inget att göra med dem? Eller har jag fel? :)

Här har jag en länk till en sökning på märket på Ebay, de har många versioner av den jag har, bland annat med paraplyfästen och annat lullull :)

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=dslrkit&_sacat=0

Det specifika paketet jag köpte var detta;
http://www.ebay.com/itm/DSLRKIT-RC-...=Camera_Flash_Accessories&hash=item35b9c23b3d

Dvs. 2 mottagare. det funkar finfint för allt jag testat det med :) Räckvidden är typ 30-40 meter utomhus!

Vänliga Hälsningar
/Johan
 
Kan även tillägga att den säljaren "jiakgong" är mycket seriös. jag bad de märka paketet som "gift" och det gjorde dem! Det kom igenom tullen utan problem och var hos mig 6 dagar efter beställning :)
 
Kan även tillägga att den säljaren "jiakgong" är mycket seriös. jag bad de märka paketet som "gift" och det gjorde dem! Det kom igenom tullen utan problem och var hos mig 6 dagar efter beställning :)

Vet inte om jag får ihop det?
"Seriös säljare" som fuskar med märkning av exportvara? Låter inte seriöst i mina öron. Vem vet vad han fuskar med mer?

/jonas
 
Hej, jag har också bra erfarenhet av Jiakgong, handlat massa saker där, bland annat 2 st YN560, kan rekommendera dem för studio o liknande.

Men, för eventfoto, köp en blixt med TTL styrning, jag har provat med YN560 i kyrka och på fester, men lite klen tycker jag, fast då jämfört med min gamla Minolta AF4000 :). Jag fick en Sony F43 med TTL osv till min Sony, och att använda den för event och även porträtt är natt o dag, i princip rikta o tryck.

Kolla i andra trådar, kan rekommendera RF602 och RF603 som fjärrkontroll, funkar både till kamera och blixt, perfekt.

Kört en del med YN560 inbyggda slav också, fungerat bra tycker jag.

En av mina blixtar gick sönder efter ca 4 månader, hade dock fått jobba en del :). Bara att skicka tillbaka för 100:-, tog ju iofs 4 veckor, men sedan en ny i retur utan diskussion, från just Jiakgong.

Och stativ finns bra på Kjell o Co 199:-.

/Leif
 
Kompabilitet

Hej,

Fick hem min Yongnuo 560 III idag. Slave fungerar bra. Men när jag sätter fast den på kameran säger min 550 att kameran inte är kompatibel eller att ingen blixt finns på kameran. Är det något jag missar här?
 
Hej,

Fick hem min Yongnuo 560 III idag. Slave fungerar bra. Men när jag sätter fast den på kameran säger min 550 att kameran inte är kompatibel eller att ingen blixt finns på kameran. Är det något jag missar här?

Har du satt blixten i läge M, annars så tror jag inte det funkar?
 
När säger kameran det? Om det är när du försöker gå in i blixtmenyn via kamerans menysystem kan det helt enkelt vara för att blixten inte har stöd för inställningar via kamerans menysystem. Dock kan den fungera ändå. Även Canons 550 EX, exempelvis, ger samma resultat.
 
ANNONS