Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10-24 vs 12-24

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik Liljenberg

Aktiv medlem
Hej på er

Ska köpa ett vidvinkel objektiv till d300s och vet inte vilken man ska välja, 10-24 eller 12-24
Är det någon som har något att säga om dessa?

Jag slår ett slag för Tokina 11-16 om du kan tänka dig att leva med glappet 16-18mm. Då får du pengar över till en Samyang 85/1,4 oxå ;-)

Om du vill att det står Nikon på den skall du nog ta 10-24. Den har fått bra resultat i tester, minst lika bra eller bättre än 12-24 och dessutom billigare.

Kan du tänka dig Tokina blir det en 11-16 eller varför inte deras nya version av 12-24? Tokina 12-24 skall vara lika bra som Nikons men en bra bit billigare.

/FW

Hoppar också in med en fråga även om det kommer vara till ett xxD canon hus.

Har tittat en del på Tokina 11-16 f/2,8 alt Tokina 12-24 f/4
Kommer även försöka spara ihop till ett 70-200 f/4L dock beg.

Så optiskt räcker Tokina 12-24 även om det är en del CA "går att fixa i PS" eller ska man satsa på 11-16 & dess f/2,8 trots 1000:- dyrare!

Kommer jag behöva f/2,8?

Jag skulle välja 11-16/2,8 för att den är bättre optiskt än 12-24 inte för att den har ett steg bättre ljusstyrka. Dessutom mår nästan alla objektiv bra av att bländas ner ett steg eller två.

jag har en nikkor dx 12-24 som jag är otroligt nöjd med.
nu råkade jag komma över den för ett bra pris,
annars hade tokinas 12-24 eller 11-16 varit ett alternativ.

Jag skulle köpa Sigma 12-24 eftersom den även funkar till FF. Har en Sigma 10-20 som jag är mycket nöjd med förutom det där med FF (faktiskt det objektiv jag använder mest eftersom jag gör mäklarfoto). 11-16 skulle kännas som ett alltför snävt omfång för min del. Uppe vid 20mm kan man trots allt ta skapligt "mormala" bilder vilket gör objektivet mycket mer mångsidigt än en renodlad exremvidvinkel.

Kanske är bildkvaliteten aningen bättre på tokinan med snävare omfång men i praktiken har det valdigt liten betydelse. Det skulle inte skada att ha mer ljuskänslighet, där har tokinan en stor fördel, men på det sätt jag använder min vidvinkelzoom behövs det mycket sällan. Nikon 14-24 känns inte vettig på en cropkamera när man redan har objektiv som når ner till 18mm och den är rejält klumpig (och obarmkusligt dyr). Vad du bör välja beror på hur du tänkt använda den.

Sigmas 12-24 är ruskigt raktecknande, men där slutar min respekt för deras vidvinklar i allmänhet...

ANNONS