Annons

100-400-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
Hej,
hittade det här objektivet
hos en amerikansk (pålitlig)
fotoförsäljare:
VIVITAR AF 100-400mm f4.5-6.7
pris: 1300 kr inkl. frakt till Sverige.
Är det ett bra pris eller för högt?
Är objektivet ett lågbudgetobjektiv eller är det ok.
Kan tilläggas är att jag blott är en amatör som är ute efter ett enkelt tele.
Är såpass amatör, måste jag erkänna, att jag inte ens vet vad f.4.5-6.7 betyder, men jag antar att det har någonting med ljuset att göra. Om inte så hoppas jag att någon lär mig någonting denna vackra vårkväll.

hälsningar,
christian, ronneby

Hej,
jag har inte provat det själv. Tror dock inte att det är mycket att ha. Kolla längst ner på denna sida: Photozone

mvh
Thomas

Länken blev konstig men gå till Photozone och leta dig fram till user performance surveys.

tack för hjälpen,
men thomas - hittar ej just det här objektivet via Photozone. Bra hemsida (tack för tipset) men väl svårt att hitta det man söker.

Jag testar att länka igen:
Vivitar 100-400

Absolut längst ner på den sidan (om länken nu funkar).

Jag får inte riktigt länkningen att funka, men om du kopierar nedanstående och klistrar in i din browsers adressfält:
http://www.photozone.de/active/survey/querylenstxt.jsp? filter=%22brand='Minolta%20AF'%20OR%20brand='Sigma
%20AF'%20OR%20brand='Tamron%20AF'%20or%20brand='To
kina%20AF'%20or%20brand='Vivitar%20AF'%22

Äsch, det här blir ju skitskumt. Jag ger upp!

Senast ändrad:
Har du en länk till företaget som säljer objektivet, Christian?

Är själv ute efter ett 400mm och av bilderna att döma, så duger det mer än väl åt mig. Priset var ju klart acceptabelt också.

hej,
objektivet finns hos ett kanadensisk (pålitligt)företag på eBay, skrev fel tidigare,
sök på
vivitar 400mm minolta
så hittar du det.

själv tror jag dock jag avstår för tillfället.
riktar in mig på en 300mm från Sigma i stället.
om jag hittar ett vettigt på begagnatmarknaden.

/c

Jaqg hade tidigare ett Cosina med samma spec, misstänker att det är samma objektiv. Skjutzoom som blev ganska långt max utdraget. Tror även att Soligor har sålt samma objektiv.

Mitt objektiv var ingen höjdare på 100 mm men vid 400 så var det helt OK, och det är ju oftast där man använder det. Jag sålde mitt till en kompis när jag köpte mitt Sigma 150/2.8
För 1300:- så är det nog bara att slå till, iaf. om inte budgeten tillåter något bättre.

per:
minolta af-fattning (har en minolta dynax 5d, den bästa julklapp jag köpt till mig själv någonsin,
även om jag ännu har mycket kvar att lära på kameran, det är den första systemkamera jag äger)

lite trist var det dock att Expert månaden efter
började med någon kampanj där man kunde lämna in
sin gamla kamera (även engångskameror!) och få
en Dynax 7D för 5995 kr.
Tror att erbjudandet fortfarande gäller här i Karlskrona (där jag jobbar). Mycket billigt,
fast å andra sidan tror jag att jag klarar mig
med en 5D.

När vi ändå snackar objektiv så köpte jag ett paket
förra veckan, via blocket, med ett Minolta 70-210,
ett soligor 19-35mm plus en Minolta Dynax Xi (eller nåt, minns inte riktigt, men far min ska få den här analoga kameran, han gillar inte sånt som är digitalt.)
Paketet kostade 1400 kr, med frakt, vet inte om det var speciellt billigt, men jag är väldigt nöjd med 70-210-objektivet.
(fast den är väl å andra sidan ganska billigt, även som nytt)

Hur som helst,
nu avvek jag dock från ämnet,
ska lugna ner mig lite och lägga
slantarna på ett BRA tele om något halvår.

Attention: when you buy from the US, swedish customs will add another 25% moms plus customs fees!

äh, ibland får man betala moms,
ibland inte, tullarna har fullt
upp med att stoppa tyska lastbilschaufförer
med bilarna fulla av billig skräpöl.
har aldrig fått betala
någon skatt, hittills, när jag köpt
från usa
och jag har köpt mycket från staterna.

ANNONS
Götaplatsens Foto