Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

100-400IS = Oskarpt EX?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bass

Aktiv medlem
Tjenare! Har lyckats skaffa mig ett 100-400IS. Tycker att objektivet känns rätt oskarpt.. inte så lite igentligen.. Och även så ser jag ofta att bilderna blir oskarpare på bländare 9.0 än 5.6, medans 5.6 är riktigt oskarpt och 7.1 skarpt!

Snurrigt.. men är det någon med detta objektiv som har lust att kolla på bilderna och kanske ge lite råd?
Kanske har ni också test foton att visa!

har lagt upp bilderna på min webhost
http://bassel.se/lenstest.htm

mvh Bass

EDIT: dom på dpreview menar att detta är ett av dom oskarpaste objektiven en del sett när det gäller 100-400.. inte kul att höra!!

Senast ändrad:
Jäkla otur med 100-400 linsen

Hade själv funderinag på att byta fast 400/5,6L mot 100-400 men ojämn kvalité på zoomen fällde avgörandet.

Jag satsar på 70-200/4L istället och behåller 400an

Hoppas det löser sig för dig!

/Mattias

Senast ändrad:
Har du kollat fokus?

Du har väl kollat back/frontfokus? Fick själv skicka mitt 100-400 till canon för justering- vilken skillnad det blev när jag fick tillbaka det! Kollade i 400-läget med stativ på ca 3 m avstånd. Använde den inbyggda blixten och fullöppning inomhus och fotade en tumstock som låg på ett bord. Jag hade ca 5-10 cm frontfokus - inte konstigt att bilderna blev oskarpa!

Jag är inte heller så jätte nöjd med mitt 100-400, så jag åkte till YFO i stockholm och provade ett 70-200 2.8 och jämförde bilderna sen.
Tog bilder på en reklam skylt på gatan i 100mm och 200mm läget med bägge objektiven, då tyckte jag att mitt 100-400mm var bättre.
ska dock i helgen prova här hemma med och utan filter till objektivet. (ett hoya HMC super)
Återkommer med resultat under helgen.

Bass kolla så att objektivet fokuserar rätt med kameran, och har du använt filter så prova utan.

Sedan så kan du inte jämföra med det fasta 400/5.6 du hade förut. Det objektivet är mycket skarpare. Fast IS kan vara användbart på det nya 100-400.

Bass skrev:

EDIT: dom på dpreview menar att detta är ett av dom oskarpaste objektiven en del sett när det gäller 100-400.. inte kul att höra!!

Japp, Canons 100-400 går inte att jämföra med ex 400/5,6 eller andra fasta L-gluggar heller dessvärre. Vill du ha ett riktigt skarpt tele är det 300/2,8 eller 500/4 mfl som gäller.

/Janne

Bass skrev:
Tjenare! Har lyckats skaffa mig ett 100-400IS. Tycker att objektivet känns rätt oskarpt.. inte så lite igentligen.. Och även så ser jag ofta att bilderna blir oskarpare på bländare 9.0 än 5.6, medans 5.6 är riktigt oskarpt och 7.1 skarpt!

Snurrigt.. men är det någon med detta objektiv som har lust att kolla på bilderna och kanske ge lite råd?
Kanske har ni också test foton att visa!

har lagt upp bilderna på min webhost
http://bassel.se/lenstest.htm

mvh Bass

Du bör inte ha IS på när du tar med stativ. Den "gamla" IS som finns på 100-400 klarar inte att detektera stativ.

Jag lägger upp två bilder 100% som jag tog idag på 400mm med bl 5.6.

Denna är direkt ur kameran 350D i RAW format konverterad i Rawshooter utan några korrigeringar.

/tibor

Bilagor

• img_8295direkt_raw-01_crop.jpg
    img_8295direkt_raw-01_crop.jpg
    63.3 KB · Visningar: 984
skärpt och kontrast

denna är skärpt i Rawshooter

Bilagor

• img_8295niva_skarpt-01_crop.jpg
    img_8295niva_skarpt-01_crop.jpg
    68.2 KB · Visningar: 974
När det gäller 100-400mm 5.6 så är den bästa skärpan c:a 3steg uppåt..antar 7,0 och då med brännvidden mellan 150-300mm.
Bassel...du införskaffade ett 400mm 5,6 nyligen...vad hände??
Mhv Thomas

solvargen skrev:
När det gäller 100-400mm 5.6 så är den bästa skärpan c:a 3steg uppåt..antar 7,0 och då med brännvidden mellan 150-300mm.
Bassel...du införskaffade ett 400mm 5,6 nyligen...vad hände??
Mhv Thomas

Tjenare! Jag har 400 prime också, ville ha en zoom också. 400 5.6 är kanon för fåglar medans jag vill ha en zoom för bland annat dom fiskeresor vi gör (reportage till bland annat fiske för alla och allt om flugfiske).

Hört att zoomen vid 7.1 ska vara lika skarp som 400an vid 5.6.
Nu är min oskarpare vid 9.0 som ovanstående har vid 5.6 på zoomen. Outch!

Re: Re: 100-400IS = Oskarpt EX?

Tibor skrev:
Du bör inte ha IS på när du tar med stativ. Den "gamla" IS som finns på 100-400 klarar inte att detektera stativ.

Jag lägger upp två bilder 100% som jag tog idag på 400mm med bl 5.6.

Denna är direkt ur kameran 350D i RAW format konverterad i Rawshooter utan några korrigeringar.

/tibor

Är detta 100% crop?
Provade både med och utan IS. Dom resultat som jag har på sidan är dom skarpaste utav 20 skott kanske på varje bländare.

Provade också att köra på monopod för extra stöd.
Men jag tror inte rörelseoskärpa är problemet här.. Nåt är riktigt fel =/

Om ni kollar här:

www.bassel.se/focustest.jpg
www.bassel.se/focustest2.jpg

Ser ut att vara liiite frontfokus? Skulle detta kunna vara tillräckligt för att ge dom oskarpa bilderna jag visat ovan?
Så fall ett fall för Canon Service Center?

mvh Bass

Hej Bassel. ok... ta och pröva med att köra på mellan 3-4stegs nedbländningar och helst inte brännvidden ut...tror och har för mig att mellan brännvidden 150-350mm får du skarpast bilder. Hade ett 100-400mm 5,6 innan jag övergav det till ett fast 400mm 5,6. Visst finns möjligheten att du har eventuell back/frontfocus men kolla innan!!
Mvh Thomas

Undrar lite..
Om jag skickar objektivet till InfoCare i Bromma som justerar Canon objektiv..
Visar det sig att dom inte kan fixa till detta.. hur löser det sig då?

Objektivet är köpt i Hong Kong med extended Mack warranty. Löser Canon i sverige detta eller ska man vända sig till säljaren som ska byta ut objektivet?

mvh Bass

Testbild

Fick mitt 100-400 för någon vecka sedan. Känns gediget och bra. Tycker så här långt att den träffar bra med fokusen. Tycker skärpan känns riktigt bra. Lägger ut en testbild tagen från vår båt i kölvattnet från en segelbåt.
1/1600, f/5, 250mm och ISO 200

Tar bilder från båt och fiskar en del. Åker på en tur till NordNorge nu och där får det sitt elddop. Kommer också att göra ett reportage därifrån med bilder förstås.

http://www.fotosidan.se/obj/photo/8/85ede4a093d742fc72fd862fdeb98147.jpg

Senast ändrad:
Nu har jag testat mitt 100-400 och den focuserar som den ska.
Har tagit några test bilder med och utan filter också (hoya hmc super) och där ser jag en stor skillnad i nyanser i bilden.
Ska ta mer testbilder med filtret i veckan när vi ska ut och fota lite djur.

Bass skrev:
Hört att zoomen vid 7.1 ska vara lika skarp som 400an vid 5.6.
Nu är min oskarpare vid 9.0 som ovanstående har vid 5.6 på zoomen. Outch!

Nix..inte sant.. EF 100-400 är aldrig lika skarpt som ditt 400/5.6L.

Ditt exemplar prestar normalt, skulle jag vilja säga. Det är enkelt att gå i skärpefällan när man jämför med fasta gluggar. Trots att den ger riktigt bra kvaliuté, så kan man inte jämföra den mot en 400/5.6 på samma dag ;)

Jag tror också att objektivet presterar normalt.

Jag har ægt det objektivet och menar att det ær ett mycket kompetent objektiv, totalt sett.

Det jag dæremot har att invænda emot ær att objektivet tar tid att prestera maximalt med. Inte før att det ær stort eller tungt (før det ær det inte nær man pratar 400mm..), Utan før att det helt enkelt gæller att kræma ur all skærpepotential før att uppnå tillfredsstællande resultat.

Med att kræma ur så menar jag att man anvænder blændare f/8-f/11 så ofta man klarar utan att hoppa på ISO som 800+..

Det objektivet menar jag hør hemma på ett enbensstativ. Dær presterar både IS,en och objektivets maximala blændarøppning (eller hellre f/8-f/11) som allra bæst.

Ett 300 2,8 upplever jag som mer lættfotograferat.
Dær får man den bæsta skærpan redan på blændare strre æn f/5,6.. Alltså typ dubbla hastigheten jæmført med zoomen. Men æven en annan prisklass såklart.

100-400L ær rætt objektiv før den som ønskar flexibilitet och ok kræm vad gæller bildkvalitetsaspekterna. Inget rent objektiv før den som till låt oss sæga 95% kør på 400mm!
Enliggt mig;)

MVH Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto