Annons

100-400IS = Oskarpt EX?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker mig ha oskarpare bilder vid 8.0 -11 än vad andra visar upp vid 5.6 på zoomen.
Jag förväntar mig inte heller att zoomen ska vara skarp som min fasta 400mm vid 5.6.. men att det är inte skarpt nog vid någon bländare för att någon bild ska vara tillräckligt bra att spara.. så kassa kan inte L objektiven vara.. Har testat spegelobjektiv som är skarpare än detta.

Och borde inte denna bild tyda på att någonting inte står rätt till här?

http://www.bassel.se/mergebills.jpg

Ja, något mjuk ser den ut, samtidigt så ser det ut som om oskarp mask har använts på den första bilden. Kan vara att den inte fokuserar som den ska.

Jesper, du skrev en artikel om L klass objektiv för 1 år sen, du skulle komma med en del 2 också som skulle handla om L klass zoomar....
Hur gick det med den?
Nu är det ju rätt aktuellt.

ylivirta skrev:
Jesper, du skrev en artikel om L klass objektiv för 1 år sen, du skulle komma med en del 2 också som skulle handla om L klass zoomar....
Hur gick det med den?
Nu är det ju rätt aktuellt.

Den är fortfarande under arbete. Har legat lite i träda. Men har börjat arbeta med den igen nu.

Detta med att exemplar är olika skarpa är ju en självklarhet. Kolla in denna kille som svarat på min tråd. (bilderna längst ner)

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/424200/1

Jag tror inte att objektivet enbart har problem med frontfokus utan att det måste vara något element som ligger fel eller nåt. För oskarp genom alla bländare. Visst går det att reparera dom flesta bilderna genom efterarbete i photoshop.. att man måste göra det för att bilderna ska kännas ok känns helt fel för ett objektiv i 15000krs klassen.

Undrar bara om detta man kan lita på att InfoCare i bromma kan fixa eller om man borde skicka tillbaka objektivet direkt.

RESULTAT FRÅN KALIBRERINGEN!

Ohh herre gud... allså.. man ska lita på sina intutioner. Och när man inte är nöjd med kvaliteten ska man absolut inte lyssna på dom som envisas med att allt är ens eget fel och att man själv orsakar dom mjuka resultaten.

Nu fick jag tillbaka objektive från kalibreringen.
Va det värt det? Bestäm själva

100% crop. Skjutet i RAW. Absolut ingen PP. Noll sharpening.

FÖRE:
http://www.bassel.se/56uncalibrated.jpg

EFTER:
http://www.bassel.se/56calibrated.jpg

Bassel, som du förstår så baserar vi våra (vi här) tAnkar på det du visar och våra egna erfarenheter.

Det Är många som klagar över detta objektiv när de ofta tycks jämföra med fasta objektivs kvalitetsfördelar. Thats it..

Skönt att höra att du har fått i ordning på grejerna nu då, bara bilderna som skall produceras nu;)!

Mvh Niclas, som önskar god fototur med "nytt" objektiv!

Niclasfoto skrev:
Bassel, som du förstår så baserar vi våra (vi här) tAnkar på det du visar och våra egna erfarenheter.

Det Är många som klagar över detta objektiv när de ofta tycks jämföra med fasta objektivs kvalitetsfördelar. Thats it..

Skönt att höra att du har fått i ordning på grejerna nu då, bara bilderna som skall produceras nu;)!

Mvh Niclas, som önskar god fototur med "nytt" objektiv!

Hoppsan! nu när jag läser det jag skrivit låter det som kritik mot er haha.. inte så jag menade =)
Verkligen inte ^^

Har under min tid med oron över objektivet läst 100 poster på olika forum där folk blivit påhoppade när dom påstår att objektiven är oskarpa och så vidare.
Fick själv höra det mer än ett par gånger. Och framför allt så har folk svårt att tro att L objektiv kan prestera dåligt direkt från box.
Skrev först och tänker sen ^^

Måste säja att mitt 100-400 är mycket skarpare än mitt 400 5.6L!?
Tänker skicka in det också! haha

Re: RESULTAT FRÅN KALIBRERINGEN!

Bass skrev:
Ohh ...... Nu fick jag tillbaka objektive från kalibreringen.

Kul att det ordnade sig.

Vart lämnade du in den? Var du där själv eftersom det gick så fort? Kostade?

mvh, tibor

Re: va!

Tonyeagle skrev:
Går inte att se bilderna här!

Tror det va något fel på servern.. men nu borde dom vara uppe igen va?

Tibor.
Jag åkte ner till InfoCare i Bromma.
Man kan nog säja att jag hade lite tur som fick den fixad så snabbt!
Ruskigt skyssta grabbar där på InfoCare.

//Bass

Re: RESULTAT FRÅN KALIBRERINGEN!

> Va det värt det? Bestäm själva

Svårbedömt när vi inte vet vad det kostade ;-) Men visst var det stor skillnad i skärpa.

Så Infocare i Bromma fixade fokusfel och kalibrerade linsen mot ditt kamerahus, alltså?

Re: Re: va!

Bass skrev:
...Jag åkte ner till InfoCare i Bromma.
Man kan nog säja att jag hade lite tur som fick den fixad så snabbt!
Ruskigt skyssta grabbar där på InfoCare.

//Bass

Blev det dyrt? Gällde din Mack garanti?

/t

Re: Re: Re: va!

Tibor skrev:
Blev det dyrt? Gällde din Mack garanti?

/t

Tjenare!
Nä det va gratis, vanliga garantin täcker detta.
Mackgarantin börjar gälla när vanliga tar slut har jag för mig.
Om man inte ha garanti kvar på grejerna tror jag detta kostar mellan 5 och 800.

mvh Bass

Hej, ser verkligen bra ut!

Jag skall få ett 100-400 nästa vecka från staterna (JR.com) och ser nu potentialen i det.

Tack vare Canons världsgaranti känner jag mig trygg i att handla där även om garantinbara är ett år.
Känns bra att kunna gå till en canonhandlare i sverige med fel. Skall bli intressant och se om mitt är felfritt..

/Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto