Annons

10d+580EX Problem med M-läge

Produkter
(logga in för att koppla)

hgz

Medlem
Jag har äntligen skaffat mig min första blixt.
Dock så har jag lite problem med att få allt att fungera som jag tycker det ska.
Sätter jag kameran i M läge så får jag ingen förblixt samt AF-hjälpbelysningen inte fungerar.
Jag har nollat alla inställningar samt Cfn's.
C.FN-05=2 så det borde ju fungera?
Vad missar jag?
ETTL är inställt på blixten.
Sätter jag den på gröna fyrkanten så fungerar allt som det ska.
I läge P står det alltid 1/60 och 4.0 och visar att den blir rätt exponerat.
Vrider jag över till M läget så visar den -2.
Hur ska jag veta vilken bländare/slutare jag ska använda till det jag fotograferar?
Ska det vara så här?

I P-läge låser kameran slutartiden till 1/60s som längst för att undvika skakningsoskärpa men vilket ofta ger att motivet bara belyses av blixten. Bakgrunden blir då underexponerad.

I alla automatiklägen betyder att skalan står på noll att exponeringen inte är korrigerad med exponeringskompensationen - det säger inget om rätt exponerad eller inte,

I manuellt läge talar skalan om hur långt du ligger från vad kameran uppfattar som rätt exponering.

Den skala du normalt ser rör bara det befintliga ljusets exponering och påverkar inte blixtexponeringen. Om du vill ändra blixtexponeringen så gör du detta genom blixtexponeringskompensationen som har en särskild knapp.

Observera att M-läge är exponeringen av det befintliga ljuset manuellt medan exponeringen av blixtljuset är automatiskt. Du måste ställa om blixten till M för att få manuell blixtexponering, men så vill nästan ingen jobba.

Det är också bra att tänka på att slutartiden inte alls påverar blixtexponeringen utan bara det befintliga ljuset.
Vid manuell blixt påverkar bländaren blixtexponeringen men inte i E-TTL, då anpassar sig blixtens styrka efter inställd bländare.

Förblixten kan du normalt inte se. Det är bara om kameran kör med synk på andra ridån som förblixten syns. I A-TTL med analoga kameror syns däremot förblixten.
Om blixten står på E-TTL så ska du ha blixtautomatik med förblixt. Det är bara om blixten står på M som det inte blir förblixt. Hela blixtautomatiken bygger på förblixt.

AF-lampan lyser då kameran behöver den, så det behöver inte vara fel för att lampan inte lyser.

Efter Magnus uttömmande svar (som vanligt) kan jag bara tillägga att sätt kameran på M, ställ in 1/60 och välj önskad bländare. EX580 klarar det mesta. Pröva gärna AV-läget för lite kreativare blixtbilder med relativt långa slutartider. Kan bli riktigt roliga bilder med rörelse i.

Tack för det långa fina svaret.
Blev lite klokare men tror inte att jag uppfattade allt!
Jag har kameran inställd med blixt på andra ridån men kan inte se någon förblixt.
För det menas väl att det ska blixtra lite i aggregatet då?
Blixten är inställd på E-TTL.
AF-Hjälp belysningen lyser endast i "progamlägena" alltså inte i M, AV, TV och P.
Är det någon inställning jag missat?

hgz skrev:

Jag har kameran inställd med blixt på andra ridån men kan inte se någon förblixt.

Det krävs långa exponeringstider för att du ska de förblixten. Prova att ställa på en halv sekund.

AF-Hjälp belysningen lyser endast i "progamlägena" alltså inte i M, AV, TV och P.
Är det någon inställning jag missat?

Låter som du stängt av AF-belysningen med någon CF-funktion.

froderberg skrev:
Det krävs långa exponeringstider för att du ska de förblixten. Prova att ställa på en halv sekund.

Låter som du stängt av AF-belysningen med någon CF-funktion.

Tack för era snabba svar, jag har dock varit lite seg med feedback!

Det verkar som att förblixten fungerar iaf nu när jag testat lite mer.

Den enda CF-funktion jag hittat som kan tänkas styra AF-hjälpbelysningen är: C.FN-05 och den är aktiverad till att fungera med externblixt.

Kanske fel i kameran?

hgz skrev:

Den enda CF-funktion jag hittat som kan tänkas styra AF-hjälpbelysningen är: C.FN-05 och den är aktiverad till att fungera med externblixt.

Kanske fel i kameran?

Jag har nu lyckats hitta en ganska enkel lösning på detta.
Satte fokusen på "one shot" så var problemet löst!
/mvh,
hz

ANNONS
Götaplatsens Foto