Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

11 mån med D50, dax att gå sönder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Engelen

Aktiv medlem
Har fotat med min D50 i 11 månader nu och ligger uppe på en 26.000 exponeringar.
Nu började min AF krångla lite när jag var i Rumänien sist för 2 veckor sen.
Den hittar inte lika snabbt som tidigare och den e lite disträ kan man väl beskriva den.

Är den på väg att paja eller är det ett problem som avhjälps med en enkel service och rengörning?

Känns lite pissigt om den skulle pajja direkt efter att garantin gått ut som är på 1 år enligt Nikons hemsida, om jag har fattat det rätt?,

Vidare så har den lilla gummibiten/greppbiten på baksidan av huset börjat lossna också.
Byter man skiten eller får man lida med det?

Jag ligger på runt 12000 efter drygt två år. 26000 på ett år låter rätt mycket för en amatörkamera. Gummigreppet är lite löst på min också men jag har inte orkat göra nåt åt det.

AF tycker jag inte ska krångla, det är ju inte någon mekanisk del som slits (såvida det inte är objektivet som strular). Kanske smuts på AF-sensorerna?

Det låter lite som det är dags för allmän service och rengöring.

Johannes

Har du inte köpt den med sån där check & clean?

Är väl i så fall bara att skicka in den på en rengörning.

Har du kollat med olika objektiv om AF strular och är segt?
Min 18-55 lade av efter cirka ett år, på det sätt som du beskriver.

Bra fråga...
Eftersom jag mest har använt 18-55 men också
28-200.

Har inte tänkt på det.
Ska kolla närmare på det.
Tack för tipset.

Det kan mycket väl vara så att AF-enheten behöver en rengöring. Min D2Hs hade lite väl osäker AF, lämnade in den på rengöring (kostade ca 900 kr), och därefter var den som ny igen.

Engelen skrev:
900:- för rengöring...
Rena fyndpriset...

Är du ironisk nu?

Observera att det var AF-enheten och inte sensorn som rengjordes. Sensorn har ingenting med autofokusen att göra i Nikons digitala systemkameror.

AF-enheten sitter lite sämre till, och jag antar att det är krångligare att rengöra den, och göra det på ett bra sätt, så jag tycker inte 900 kr var särskilt dyrt för att få en kamera som fungerar som ny igen.

Sensorn klarar jag att rengöra själv.

ANNONS
Götaplatsens Foto