Annons

Nikkor 180mm f/2,8 med konverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Jens Boström

Aktiv medlem
Jag undrar om nån vet om det finns någon konverter som passar ovanstående objektiv. Med tanke på att jag kör med liten sensor så borde det med en telekonverter på sig 1,4 vara trevligt för fågelfoto.

/mvh jens
 

Anders Berlin

Aktiv medlem
Jag är också nyfiken eftersom jag kanske ska köpa ett 180/2.8. Jag har hört att Nikons egna inte ger AF med detta objektiv, men däremot gör Kenko teleconvertrar det. Kan någon bekräfta detta?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag är också nyfiken eftersom jag kanske ska köpa ett 180/2.8. Jag har hört att Nikons egna inte ger AF med detta objektiv, men däremot gör Kenko teleconvertrar det. Kan någon bekräfta detta?
Nej, jag har dålig koll på det men det bör du kunna se om du har vettiga bilder eller kan titta på den i verkligheten. Det måste ju finnas en mekanisk länk för autofokusskruven om det ska bli något eftersom 180:an inte har någon inbyggd motor.

Edit: Fråga är ju en variant också. :)
 

Anders Berlin

Aktiv medlem
Jag har också frågat och fick till svar att:
"Det här med autofokus är "relativt". Med 2x konvertrar får du nästan alltid mer eller mindre störning av autofokusen, helt enkelt pga att ljusinsläppet blir betydligt försämrat och hamnar i gränslandet av vad kamerans AF-system klarar av. De konvertrar vi har som stöder AF på objektiv med "mekanisk" AF är i alla fall våra Kenko och Soligor-konvertrar."
 

tobbe1

Aktiv medlem
har testat med Kenko 1,4-konverter och det fungerar alldeles utmärkt - både af och ljusmätning - enda problemet är att exif inte registrerar de konverterade parametrarna...
och ja - bildresultatet blir också bra!
 

CLP

Avslutat medlemskap
Brukade köra en äldre Nikon TC16 teleförlängare på min AF180mm, vilken ger 1.6ggr förlängning. Den kirrar autofokus även på icke autofocusobjektiv, men vill minnas att man fick grovinställa avståndet på objektivet för avlägsna eller närliggande motiv.
 

tobbe1

Aktiv medlem
Anders: är ju sån där gratismedlem så just nu är det svårt med bildexempel...
och ang TC-16a så trivs den inte ihop med DSLR (har en sån liggande i hyllan men har inte använt den sen F4:an åkte i malpåse - det finns en tråd om ombyggnad av den men jag vill minnas att det är tveksamt om det är meningsfullt...)
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Anders: är ju sån där gratismedlem så just nu är det svårt med bildexempel...
och ang TC-16a så trivs den inte ihop med DSLR (har en sån liggande i hyllan men har inte använt den sen F4:an åkte i malpåse - det finns en tråd om ombyggnad av den men jag vill minnas att det är tveksamt om det är meningsfullt...)
Tror att det kan bero på vilken modell du använder. Har själv en TC16A som jag köpte till min F4. För länge sedan.
Med min D1H var det lite svårt att använda den men nu med D2H går det hur bra som helst. Blir till exempel en väldigt bra kombination med ett manuellt 2,8/300.

/johan
 

Anders Berlin

Aktiv medlem
Anders: är ju sån där gratismedlem så just nu är det svårt med bildexempel...
och ang TC-16a så trivs den inte ihop med DSLR (har en sån liggande i hyllan men har inte använt den sen F4:an åkte i malpåse - det finns en tråd om ombyggnad av den men jag vill minnas att det är tveksamt om det är meningsfullt...)
Här i forumet kan du väl ladda upp bilder ändå?
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Johan: I D200 och D700-manualerna avråds den ifrån - i (den senaste av) recensionerna http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1977 finns en länk till ombyggnadsprojektet
Vilken tur jag har! Forskade inte så mycket i saken innan. Tvivlar på att jag skulle gå iland med operationen på egen hand.
Testade på mitt 300 och det fungerade utmärkt. Begränsningen är förstås att man inte får fullständig autofokus utan måste hjälpa till lite hela tiden.
/johan
 

Anders Berlin

Aktiv medlem
Jag har nu köpt en begagnat Kenko 1,4 från en Fotosidan-medlem. Funkar ihop med 180/2.8 men rapporterar inte rätt, så det står 180mm och f/2.8 när det borde stå 252mm och f/4.

Skärpan verkar OK men det blir en massa CA tyvärr. Antar att detta beror på att det inte är Nikon orginal - D90n ska ju korrigera CA automatiskt annars...

Har även testat samma konverter med 50/1.8, 35-70 och 105VR och det funkar på allihop, med OK resultat.
 

keckax

Aktiv medlem
"Kenko AF Telekonverter 1,4x PRO300 Digital till Nikon AF" funkar finfint till 180/2,8

2700kr på Cyberphoto

/K
 

Jens Boström

Aktiv medlem
Jag har nu köpt en begagnat Kenko 1,4 från en Fotosidan-medlem. Funkar ihop med 180/2.8 men rapporterar inte rätt, så det står 180mm och f/2.8 när det borde stå 252mm och f/4.

Skärpan verkar OK men det blir en massa CA tyvärr. Antar att detta beror på att det inte är Nikon orginal - D90n ska ju korrigera CA automatiskt annars...

Har även testat samma konverter med 50/1.8, 35-70 och 105VR och det funkar på allihop, med OK resultat.
Låter lite sådär tyvärr. Har beställt ett soligor 2X och det lär inte fungera bättre, borde nog ha nöjt mig med 1,4x... CA var ju ett litet problem redan innan (på ett annars klockrent objektiv). Återkommer när jag fått det.
 

Anders Berlin

Aktiv medlem
När jag testade med 180/2,8 och Kenko 1,4 var det en väldigt solig dag med kontrastrikt ljust. Kan bero på det också. Förhoppningsvis funkar det utmärkt i bättre (mjukt) ljus.
 
ANNONS