Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic DMC-GF1 (Lumix G 20mm ƒ/1,7 & Leica DG Macro-Elmarit 45mm ƒ/2,8 Asph./MEGA

Knight Palm

Aktiv medlem
Panasonic DMC-GF1 (Lumix G 20mm ƒ/1,7 & Leica DG Macro-Elmarit 45mm ƒ/2,8 Asph./MEGA

Härlig kompakt design hos den nya kameran. Fina möjligheter med nya objektiv som kompletterar tidigare utbud från både Olympus & Panasonic. Gott att se Leica är med som objektivkonstruktör, nu här med ett makroobjektiv med inbyggd bildstabilisering, en reinkarnation av ett tidigare förväntat sådant till klassiska Four Thirds System.

Många nya tillbehör till Lumix G:
Live View Finder: DMW-LVF1* *NEW
• External Flash: DMW-FL220 (GN22) / DMW-FL360 (GN36) / DMW-FL500 (GN50)
• PL Filter: DMW-LPL46
• ND Filter: DMW-LND46
• MC Protector: DMW-LMC46
• Mount Adaptor: DMW-MA1, DMW-MA2M, DMW-MA3R
• Battery Pack: DMW-BLB13
• DC Cable: DMW-DCC3
• Remote Shutter: DMW-RSL1
Leather Lens Case (for GF1 with 20 mm lens): DMW-CGL1* *NEW
Leather Lens Case (for GF1 with 14-45 mm lens): DMW-CGL2* *NEW
Soft Case: DMW-CG3* *NEW
• Leather Body Case: DMW-CGB1
• Soft Bag: DMW-BAG1, DMW-BAL1
• Shoulder Strap (Stylish): DMW-SSTG1-A/C/R/K
• Shoulder Strap (Woven): DMW-SSTG2-W
• Shoulder Strap (Leather): DMW-SSTG3-T
• Shoulder Strap (Leather): DMW-SSTL1

Ref:
 

Bilagor

Knight Palm

Aktiv medlem
LEICA DG MACRO-ELMARIT 45 mm / F2.8 ASPH. / MEGA O.I.S.

A New Micro Four Thirds Digital Interchangeable Lens
with Outstanding Image Quality and High Mobility


Specifikation
 

Bilagor

Danlo

Avslutat medlemskap
Wow! Haha, underbart, är Panasonic bäst eller är dom bäst? Detta är ju vad alla har väntat på ända sen digitala eran började för sjutton!

Tack Panasonic! *bugar*
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Alltså, ursäkta, men Panasonic kommer tjäna så j*vla mycket pengar på den här.. *längta*

Inte minst för att den är så GRYMT SNYGG!!!!

Jag ska spara varenda krona from idag så jag en vacker dag kan köpa en GF1 eller uppföljaren till den! :D
 

matlep

Aktiv medlem
Kanske är det så att Leica introducerar sin variant av denna kamera den nionde? GF1an är ju helt klart en attraktiv kamera, vid första anblick verkar den ha allt som Olympusen saknar. Gött. Någon som sett prisinfo?
 

pet

Aktiv medlem
Denna verkar riktigt fin och snäppet bättre än Olympus EP-1 på många punkter..man blir helt klart sugen på denna med 20mm/f1,7.
 

Makten

Aktiv medlem
Undrar vad priset på 20/1,7 kommer att bli. Jag köpte en E-P1 härom dagen och ångrar det inte alls trots att Panasonicen kanske är bättre på vissa punkter. Det enda jag egentligen saknar hos E-P1 är en sökare med informationsrad, men å andra sidan har den inbyggd bildstabilisering istället.

Mycket trevligt att tillverkarna äntligen fattat vad fotografer vill ha, istället för att bara tillgodose de ovetande nybörjarna med en herrans massa pixlar och "mycket zoom". Vi kommer säkert att få se småkameror med ännu större sensorer inom något år:)
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Panasonic Lens Roadmap

♣
Ett ambitiöst och expanderande objektivutbud från Panasonic som ackompanjerar deras nuvarande lanserade tre kameror. Det enda som jag saknar är väl vädertätade objektiv, vilket Olympus sedan tidigare har erfarenhet av med sina HG och SHG klassade högprestanda-objektiv. Det förutsätter visserligen även ett miljötätat kamerahus, undrar just vilken fabrikant som först väljer den inriktningen?

Utöver de redan introducerade sex objektiven:
• 7-14mm ƒ/4.0 ASPH. (Lumix G Vario)
• 14-45mm ƒ/3.5-5.6 ASPH. MEGA O.I.S. (Lumix G Vario)
• 14-140mm ƒ/4.0-5.8 ASPH. MEGA O.I.S. (Lumix G Vario HD)
• 45-200mm ƒ/4.0-5.6 MEGA O.I.S. (Lumix G Vario)
• 20mm ƒ/1.7 ASPH. (Lumix G Pancake)
• 45mm ƒ/2.8 ASPH. MEGA O.I.S. (Leica DG Macro-Elmarit)

så är följande tre objektiv i Lumix G serien på gång för nästa år 2010:
• 8mm ƒ/3.5 (Lumix G Fisheye)
• 14mm ƒ/2.8 (Lumix G Pancake)
• 100-300mm ƒ/4.0-5.6 MEGA O.I.S. (Lumix G Vario)

Dessutom kommer vi förmodligen att få se ytterligare optiskt exotiska konstruktioner i serien Leica DG, förhoppningsvis med ett antal ljusstarka klassiker.

Ref:
 

pet

Aktiv medlem
Mycket trevligt att tillverkarna äntligen fattat vad fotografer vill ha, istället för att bara tillgodose de ovetande nybörjarna med en herrans massa pixlar och "mycket zoom". Vi kommer säkert att få se småkameror med ännu större sensorer inom något år:)

Håller med dig Martin..hade varit riktigt roligt om det kom nått i detta formatet med aps-c eller ff sensor och med fasta objektiv i storleken som Pentax har på sina "pankakor".
 

avslutad140924

Avslutat medlemskap
hade varit riktigt roligt om det kom nått i detta formatet med aps-c eller ff sensor och med fasta objektiv i storleken som Pentax har på sina "pankakor".
Det är förvisso inte FF men som användare av Canon 5D samt 35mm f/1,4 måste jag säga att jag är imponerad av det bildresultat som Panasonic GF1 + 20mm f/1,7 levererar.

Jag testade att ladda ner en av testbilder på dpreview och efterbehandla den på samma sätt som jag gör med bilderna från 5D med lyckat resultat. Tyvärr saknas det exempel på högre iso på dpreview men jag antar att det beror på att firmware i den testade kameran var i betastadiet.

http://www.dpreview.com/gallery/photo.aspx?gallery=panasonicgf1_previewsamples19573758&photo=2

Någon som sett exempel på högre ISO? Min gissning är att det håller upp till 800 och sedan blir 1600 och 3200 "nödlägen".
 

Olle

Aktiv medlem
Enligt pressreleasen finns en "optional tilt-shift Live View Finder" som tillbehör. Vad menas med det?

En elektronisk sökare, som kan vinklas upp som en vinkelsökare?
Vad innebär "shift" här?

Olle
 

avslutad140924

Avslutat medlemskap
Japp, missade den helt. Tack Jesper!

Martin, blir det en GF1 med 20/1.7 nu? Det är ju precis "din" brännvidd.

Någon som hittat recensioner på objektiven (dpreview fokuserade ju mest på kameran) eller exempelbilder tagna med GF1 och 45/2.8? Vad jag såg på dpreview så var bilderna tagna med "90mm" från panasonics zoom.

Edit: hittade både "preview" av 20/1,7 och 45/2,8 men saknar exempelbilder från kombinationen GF1 + 45/2,8
 
Senast ändrad:
ANNONS