Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelobjektiv

Niicky

Medlem
Hej, jag håller på att spara till ett objektiv. Nu har jag alltså kommit fram till att jag vill ha ett vidvinkelobjektiv till min Canon EOS 450D. Men det jag nu undrar är om ni har något bra tips på bra vidvinkelobjektiv (även zoom). Under 7000 dock. Vad är skillnaden på Vidvinkelzoom och bara Vidvinkel ?

Mvh

Nicole
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Canons EF-S 10-22mm F 3,5-4,5 USM är en riktigt bra vidvinkel zoom. Det finns ofta till salu för runt 6000:- begagnat här på Fotosidan.
Jag har ett själv och det rekommenderas verkligen.
 

Nazar

Aktiv medlem
Haha, knappt man tror det är sant. En 12-åring som vill köpa en vidvinkelzoom för 7000 kr? Mycket får man höra innan öronen trillar av.
 

Enicar

Aktiv medlem
Hej, jag håller på att spara till ett objektiv. Nu har jag alltså kommit fram till att jag vill ha ett vidvinkelobjektiv till min Canon EOS 450D. Men det jag nu undrar är om ni har något bra tips på bra vidvinkelobjektiv (även zoom). Under 7000 dock. Vad är skillnaden på Vidvinkelzoom och bara Vidvinkel ?

Mvh

Nicole
Det finns vad jag vet bara vidvinkelzoomar till din kamera. De objektiv som kallas vidvinkel t ex 35mm , 28mm eller 24mm blir inte mer vidvinkliga på din kamera än den normalzoom, 18-55mm. som jag antar fick med kameran. Så om du vill ha mer vidvinkel än den ger dig i läge 18mm så blir det en vidvinkelzoom som t ex Canon EFS 10-22. Det finns också Sigma 10-20mm och Tamron 10-24mm och Tokina 12-24mm till lägre pris än Canon. Kolla recensionerna på Fotosidan.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Haha, knappt man tror det är sant. En 12-åring som vill köpa en vidvinkelzoom för 7000 kr? Mycket får man höra innan öronen trillar av.
För det var väl inte lika kul att hon har en kamera som i DAGSLÄGET kostar över 6000kr.
Men du kanske inte tänkte så långt?

Nej du Nicole. Synd att du sparat din veckopeng helt i onödan. Du kunde ju ha köpt godis och annan skit för pengarna istället.

Mycket ska man höra, som sagt...





Nicole:
Skillnaden på en Vidvinkel och en Vidvinkelzoom är precis som det låter. Zoomen är en zoom. Du kan zooma med den =)
10-20/3,5-4,5 är en zoom. Du kan zooma mellan 10mm och 20mm. 3,5 är största bländare på 10mm, och 4,5 är största bländare på 20mm.

Står det bara Vidvinkel, då är det en fast optik. Du kan alltså INTE zooma. 20/2,8 är en fast vidvinkel.

Jag tycker fast optik är roligare. Man får tänka lite mer. Fast det där är upp till var och en.


Här kan du se hur olika brännvidder ser ut så att säga. Du har en 450D så du ska se till att välja "Digital" där nere. Välj INTE "35mm film".
http://www.tamron.com/lenses/learning_center/tools/focal-length-comparison.php


Tänk också på att det finns dyr och fin optik till väldigt bra priser om du kan tänka dig begagnat.

Lycka till!
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Jag kan försöka sammanfatta från en massa tester i olika tidningar.

Canon EF-S 10-22mm anses som väldigt bra i sin klass som räknas till rätt extrema vidvinkelzoomar. Det har förhållande lite distortion och är riktigt skarpt till och med ut i kanterna. Det väger 385 gram så det är lätt och smidigt.
Fokuserar ner till 24 cm så du kommer väldigt nära.
Däremot anses det rätt dyrt jämfört med bl.a. Tamron SP AF 10-24mm som också är väldigt bra (Men inte riktigt lika skarpt).
Ett nytt kostar 8795:- på Kungsholm Foto t.ex.
Det finns begagnade på blocket för strax under 6000:- just nu.

Det här var ett försök till sammanfattning i korta ordalag.
 

Leonard91

Aktiv medlem
Jag kan försöka sammanfatta från en massa tester i olika tidningar.

Canon EF-S 10-22mm anses som väldigt bra i sin klass som räknas till rätt extrema vidvinkelzoomar. Det har förhållande lite distortion och är riktigt skarpt till och med ut i kanterna. Det väger 385 gram så det är lätt och smidigt.
Fokuserar ner till 24 cm så du kommer väldigt nära.
Däremot anses det rätt dyrt jämfört med bl.a. Tamron SP AF 10-24mm som också är väldigt bra (Men inte riktigt lika skarpt).
Ett nytt kostar 8795:- på Kungsholm Foto t.ex.
Det finns begagnade på blocket för strax under 6000:- just nu.

Det här var ett försök till sammanfattning i korta ordalag.
Känns som en bra sammanfattning av vad jag också fått reda på.
Jag köpte själv nyss en Canon EF-S 10-22mm vidvinkelzoom till min Canon 450D och är riktigt nöjd. Jag visste att jag skulle ha mycket stor anvädning för den så jag valde att lägga mycket pengar på ett nytt objektiv som också förhoppningsvig håller länge också.

Om man vill ha något billigare så finns ex dessa:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1024ca
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1224ca2
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=10-20exdcc
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1020dc2ca

Jag provade dem alla innan jag skulle köpa och själv tyckte jag mycket om Tamron 10-24mm, det hade bra kvalitet både i bild och materialet.
Jag rekommenderar att du läser tester om de olika objektiven, också recensioner som finns bla. här på fotosidan och sedan går till en butik och känner på objektiven du väljer mellan.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag håller med. EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM är en bra vidvinkelzoom. Jag har använt min en hel del.
Tyvärr går den alltså inte in i den avsedda budgeten som ny. Jag handlade min i USA, men då tillkommer ju resan...
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Jag röstar också för Canon EF-S 10-22/3.5-4.5 ett väldigt trevligt objektiv, faktiskt bättre än det jag använder sedan jag bytt till fullformat fast mitt nya är dubbelt så dyrt. Det finns flera till salu här på Fotosidans annonsmarknad, begagnad skall du inte behöva betala mer än c:a 5500 kr för det.

Alternativen i form av Sigma, Tamron och Tokina är lite billigare, men också inte riktigt lika bra. Exempelvis är autofokusen på Canonobjektivet suverän, medan Sigmas kan vara lite trött.

Det finns ett litet undantag och det är Tokinas 11-16/2.8 som också skall vara bra, det är ljusstarkare än Canonobjektivet men zoomomfånget är väldigt kort (11-16 mot 10-22) vilket är lite trist. Om du vet att du behöver ljusstyrkan (men det behövs sällan för vidvinklar) är det ett alternativ, annars gå på Canon.
 

atotowi

Aktiv medlem
De tre som jag tycker man kan funderaa på som Canon ägare är de jag listar nedan. Kan man leva med det begränsade zoomomfånget är Tokinan min favorit. Canon mest komplett och Tamron är budget valet.

Som sagt Canons EF-S 10-22 är bra, zoomomfånget överlappar Kit objektivet, skarpt, bar AF motor, fin skärpa osv inga svagheter.
HIttar du ett bra begagnat för pengarna du har så slå till.

Tokina 11-16/2,8 Pro DX är skarpare och bildmässigt kanske lite vassare än Canon. ny priset ett stänk lägre men har inte samma zoom omfång.

Tamron AF SP 10-24/3,5-4,5 Di II LD IF kostar 4795:- nytt på http://cyberphoto.se. Ryms inom din budget. Optiskt ganska bra inte riktigt samma skärpa som Canon fullt öppen men riktigt bra något nedbländad.

Att zoom omfånget överlappar mella objektiv man har är inget krav men kan vara bekvämt då man kanske kan slippa byta objektiv nån gång då och då.
 

wfrank

Aktiv medlem
...
Alternativen i form av Sigma, Tamron och Tokina är lite billigare, men också inte riktigt lika bra. Exempelvis är autofokusen på Canonobjektivet suverän, medan Sigmas kan vara lite trött.
...
Det där om Sigma stämmer inte, iaf inte på en 450D. AF är precis och HSM omedelbar som på vilket bra USM-objektiv som helst. En ny variant med konstant bländare på 3.5 är på väg ut, om den vet jag inget. Men den "gamla" 4-5.6 vinner i klassen på flera områden enligt pz.de, kolla själv. :)

Edit: verkar förresten ha börjat reas ut lite grann nu pga det kommande 3.5. Från 4600:- på prisjakt. Över disk för runt 5200:-, och då kan du ju alltid sätta det på kameran och pröva...
 

Niicky

Medlem
Okej, men är dessa vidvinkelobjektiv bra?

Canon EF 20/2,8 USM


Canon EF 24/2,8



Canon EF 28/2,8


Canon EF 35/2,0


Dem verkar bra, men skulle vara kul att få höta av någon som använder/har objektiven :)
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Okej, men är dessa vidvinkelobjektiv bra?

Canon EF 20/2,8 USM


Canon EF 24/2,8



Canon EF 28/2,8


Canon EF 35/2,0


Dem verkar bra, men skulle vara kul att få höta av någon som använder/har objektiven :)
alla anses riktigt bra med viss reservation för 20:an som nog är ganska mjuk i kanterna och inte fått lika bra kritik som de övriga. Jag har erfarenhet av 24/2,8 och 35/2 och mer för pengarna än de kan du knappast få. Skarpa, små och lätta med tjutande små mikromotorer.
 
ANNONS