Annons

Första digitala systemkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbas

Medlem
Har systemkamera idag men skulle vilja uppgradera till en digital, och vill gärna ha tips.

Googlade på utrustningen som jag har idag och kom snabbt fram till att allt behöver bytas ut.

Vad ska jag satsa på?
Objektiv, Blixt, Fliter, Stativ, Minne, Batteri??
Budget ca 10000:-
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Vad har du idag och vad skall du fota? Bara för att få ett hum om vem du är som fotograf. Det blir liksom enklare att svara då.

Har systemkamera idag men skulle vilja uppgradera till en digital, och vill gärna ha tips.

Googlade på utrustningen som jag har idag och kom snabbt fram till att allt behöver bytas ut.

Vad ska jag satsa på?
Objektiv, Blixt, Fliter, Stativ, Minne, Batteri??
Budget ca 10000:-
 

aolsson

Aktiv medlem
Har du ett något så när utbyggt analogt system idag?

Då kanske du ska fundera på att fortsätta med samma märke och skaffa ett digtalt hus + ev ett "kit" objektiv bara för att det är behändigt och billigt.

Batteriet i digitala SLR räcker till väldigt många bilder innan laddning. Jag har ett extra batteri med mig, men behöver sällan använda det.

Blixt, stativ beror helt på vad du fotar. Ett *bra* stativ som man använder gör alltid nytta.

Filter använder jag nästan aldrig på digitalt. Enklare att justera i photoshop i stället.

Minne. Personlig preferens är hellre några stycken minneskort än ett gigantiskt. Bra säkerhet om ngt går sönder.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Både Canon och Nikon har vettigs paket med en normalzoom plus en telezoom för runt 10 kkr. Canon har ex vis 450D strax under 10 och en nyare 500D för strax över 10. Skillnaden öigger främst i att 500 kan filma. Till båda kommer 18-55 plus 55-200.
Den finns också paketerad med att 18-200om du hatar att byta objektiv.

Från Nikon finns D5000 med liknande objektiv för 10 kkr.

Känn på båda kamerorna och köp den som ligger bäst i dina händer. Fotomässigt är de likvärdiga.


Nya lite vassare hus kostar skjortan dvs mer än din budget, men ett begagnat hus kanske kan vara något? Ett Canon 40D hittar du för runt 6000 (ett exempel: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=114200 )



Idag har jag en Minolta ca 15 år gammal 18-55 55-300 objektiv. inget som är värt att att behålla...
Kommer att fota natur,djur, porträtt, ev. macro.
 

Tobbas

Medlem
Både Canon och Nikon har vettigs paket med en normalzoom plus en telezoom för runt 10 kkr. Canon har ex vis 450D strax under 10 och en nyare 500D för strax över 10. Skillnaden öigger främst i att 500 kan filma. Till båda kommer 18-55 plus 55-200.
Den finns också paketerad med att 18-200om du hatar att byta objektiv.

Från Nikon finns D5000 med liknande objektiv för 10 kkr.

Känn på båda kamerorna och köp den som ligger bäst i dina händer. Fotomässigt är de likvärdiga.


Nya lite vassare hus kostar skjortan dvs mer än din budget, men ett begagnat hus kanske kan vara något? Ett Canon 40D hittar du för runt 6000 (ett exempel: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=114200 )
Ja, det var lite där jag hade tänkt mig.
Har tittat på
Canon EOS 500D
Nikon D5000
Men om jag känner mig rätt så kommer det att bli en del tillbehör och vips är jag uppe i 20000.

Hur är modellerna under?
Eller är jag dumsnål? (om jag ändå i framtiden kommer att köpa objektiv för 3-4000)
Kanske är dumt att tänka så för det är ju inte husen som blir den stora utgiften.
Går de att jämföra med Sony Alpha?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Alla systemkameror är tillräckligt bra, ja tom mycket bra. Att jag föreslår Nikon eller Canon beror på möjligheten att hitta begagnade (vanligtvis lätt begagnade) till vettiga priser jmft med nytt. Köp ett hyggligt hus typ de föreslagna och räkna kallt med att detta är en dyr hobby .... Du kommer att "behöva" många kul grejor framöver om du är som de flesta här på FS. Men det är en kul hobby! Köper du begagnade objektiv så kan du oftast få igen pengarna om du tröttnar. Det gäller däremot inte husen på samma sätt.

Ja, det var lite där jag hade tänkt mig.
Har tittat på
Canon EOS 500D
Nikon D5000
Men om jag känner mig rätt så kommer det att bli en del tillbehör och vips är jag uppe i 20000.

Hur är modellerna under?
Eller är jag dumsnål? (om jag ändå i framtiden kommer att köpa objektiv för 3-4000)
Kanske är dumt att tänka så för det är ju inte husen som blir den stora utgiften.
Går de att jämföra med Sony Alpha?
 

larsborg

Aktiv medlem
Har systemkamera idag men skulle vilja uppgradera till en digital, och vill gärna ha tips.

Googlade på utrustningen som jag har idag och kom snabbt fram till att allt behöver bytas ut.

Vad ska jag satsa på?
Objektiv, Blixt, Fliter, Stativ, Minne, Batteri??
Budget ca 10000:-
Jag har en Audi idag, 15 år gammal, vilken bil skall jag välja, när jag nu vill köpa nytt?
Kör på asfalt, ibland på grus, vilken bil är bäst när det är halt/snö, helst bensindriven, är diesel bättre, hur fungerar de senaste bilarna med batteridrivning, var kan jag få den strömmen, vilket alarm är bäst, skall jag ha tonade rutor, skall jag behöva skidbox?

Motsvarande situation är det inom fotografin, marknaden är gigantisk, du bör veta bäst vad du trivs med, alla tillverkare kan erbjuda systemkameror, som ger toppresultat, du väljer själv, helt vad du känner för, då kan du knappast misslyckas, - du har tidigare Minolta, känslan och upplägget i menyerna ligger mycket nära i kamerasystemet från Sony, kolla på Sony A500/A550.

Om du köper exakt vad du behöver, inga extra objektiv, starta med kitzoomen, hamnar du långt under 10000:-!
Filter fixar troligen säljaren gratis med köpet!
Fotohobbyn är inte alls dyr, om du är iskall till allt extra, som du egentligen inte behöver!
 

benganboy

Aktiv medlem
Vill bara lägga till larsborgs inlägg att konica/minolta köptes upp av sony,därför är mycket likt på sonys modeller.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Visst har du en point där, men SYSTEMkameran är ju skapad för att man skall kunna skapa sig ett system med bl a olika objektiv. Annars så är det väl bättre att köpa en bra kompakt eller långzoomare som är både billigare och lättare att hantera och transportera?


Jag har en Audi idag, 15 år gammal, vilken bil skall jag välja, när jag nu vill köpa nytt?
Kör på asfalt, ibland på grus, vilken bil är bäst när det är halt/snö, helst bensindriven, är diesel bättre, hur fungerar de senaste bilarna med batteridrivning, var kan jag få den strömmen, vilket alarm är bäst, skall jag ha tonade rutor, skall jag behöva skidbox?

Motsvarande situation är det inom fotografin, marknaden är gigantisk, du bör veta bäst vad du trivs med, alla tillverkare kan erbjuda systemkameror, som ger toppresultat, du väljer själv, helt vad du känner för, då kan du knappast misslyckas, - du har tidigare Minolta, känslan och upplägget i menyerna ligger mycket nära i kamerasystemet från Sony, kolla på Sony A500/A550.

Om du köper exakt vad du behöver, inga extra objektiv, starta med kitzoomen, hamnar du långt under 10000:-!
Filter fixar troligen säljaren gratis med köpet!
Fotohobbyn är inte alls dyr, om du är iskall till allt extra, som du egentligen inte behöver!
 

larsborg

Aktiv medlem
Detta glömde jag, att påpeka, extra fälgarna till den gamla Audin, passar perfekt även på motsvarande nya bilar från VW,
- situationen är liknande för dina nuvarande objektiv 18-55mm och 55-300mm, på 15 år gammalt kamerahus Minolta, den har en A-bajonett, den A-bajonetten kom redan 1985, A-bajonetten togs över av Sony, objektiven passar därför perfekt på kamerahus från Sony, valet är väl givet?
Sony systemet!
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Det låter visst Sony, men de gamla objektiven fixar väl inte autofokus på ett nytt Sonyhus? Det kanske inte spelar stor roll, men det är bra att veta inför valet av ett system.

Detta glömde jag, att påpeka, extra fälgarna till den gamla Audin, passar perfekt även på motsvarande nya bilar från VW,
- situationen är liknande för dina nuvarande objektiv 18-55mm och 55-300mm, på 15 år gammalt kamerahus Minolta, den har en A-bajonett, den A-bajonetten kom redan 1985, A-bajonetten togs över av Sony, objektiven passar därför perfekt på kamerahus från Sony, valet är väl givet?
Sony systemet!
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Klokt. Din nya kamera skall du ha i år framöver så känn på Nikon och Canon innan du bestämmer dig. Vilken känns bäst i dina händer, har bra placering av diverse knappar, vettiga menyer osv. En del vill ha minsta möjliga hus andra lite större och tyngre.

Mina objektiv finns för 250:- på blocket...känns inte som det är något jag ska satsa på...
 

larsborg

Aktiv medlem
Visst har du en point där, men SYSTEMkameran är ju skapad för att man skall kunna skapa sig ett system med bl a olika objektiv. Annars så är det väl bättre att köpa en bra kompakt eller långzoomare som är både billigare och lättare att hantera och transportera?
Vaa?
Hade inte trådskaparen ett Minolta system tidigare?
Detta system, med A-bajonett, togs över av Sony, för några år sedan.
Sony systemet bör väl i all rimlighet då passa?
Jag har gamla Minolta objektiv, från 1985 och från senare datum, de passar, med bländaröverföring och AF, självklart, på min Sony A200 och Sony A900!

Minolta kom just 1985 med AF i sina objektiv, långt före, några år, innan Canon och Nikon vaknade för kundtrycket.

Fortfarande anser jag, att många objektiv från Minolta överglänser eller är likvärdiga med motsvarande från Canon och Nikon.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Det låter visst Sony, men de gamla objektiven fixar väl inte autofokus på ett nytt Sonyhus? Det kanske inte spelar stor roll, men det är bra att veta inför valet av ett system.
Alla Konica/Minolta AF objektiv som suttit på analoga kameror ger autofokus på alla KM och Sony DSLR.

Pentax och Canon har också samma bakårkompatibilitet för AF objektiv vad jag vet. Pentax och Nikon har haft samma objektivfattning sen mitten av 70-talet så även gamla manuellt fokuserade objektiv fungerar att använda rakt av utan någon form av adapter. Dock har Nikon begränsat sina enklare kameror så att ljusmättningen inte fungerar med gamla manuella objektiv.

Sony och Pentax har också fördelen att gamla objektiv som används blir stabiliserade, Vilket gör att funktionen på gamla objektiv ökar i mitt tycke.
 

larsborg

Aktiv medlem
Sony och Pentax har också fördelen att gamla objektiv som används blir stabiliserade, Vilket gör att funktionen på gamla objektiv ökar i mitt tycke.
Helt rätt!
Det var därför jag, utan minsta tvekan, valde att fortsätta med Sony systemet, AS i kamerahuset, gamla utmärkta objektiv går att använda med AS, suveränt!

Mitt mest använda objektiv, favoriten alltså, Minolta 1,7/50mm, får antiskak automatiskt med AS i kamerahusen A200 och A900, självklart även med alla andra kamerahus från Sony och även med de tidigare digitala kamerahusen från Minolta!

Försök få en antiskak funktion med gamla objektiv från Nikon eller Canon, inte möjligt, normalen då (?) från Nikon eller Canon, samma situation, inte möjligt!
Så blir det, när man envisas med att sätta antiskaken i de nya objektiven, IR/IS!
 
ANNONS