Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterigrepp till Canon 7D - kvalité?

Produkter
(logga in för att koppla)

haagel

Aktiv medlem
Hej!

Jag har köpt en Canon 7D och är nu intresserad av batterigreppet (BG-E7). Har dock lite svårt att hitta info om detta.

Det första jag undrar är om det är vädertätat, och i sådana fall hur väl? Kameran sägs ju vara väldigt väl tätad och då känns det ju dumt ifall inte greppet är det. Men jag har frågat Cyberphoto och de visste inte hur det låg till med saken.

Hur är kvalitén i övrigt på batterigreppet? Kanske någon som har det vill dela med sig av lite synpunkter?
 

apersson850

Aktiv medlem
Det finns ingen packning mellan kamera och batterigrepp, exempelvis. Däremot en liten upphöjd kant, så skräp och sånt har nog lite svårare att hitta in där.
För övrigt är greppet betydligt gedignare än vad BG-E2N är. Detta känns som om greppet och 7D är en och samma sak. Mellan 40D och BG-E2N känns det tydligt att det flexar lite.

BG-E7 är bättre att hålla i också, för det har antihalkyta på hela batteriluckan. Dessutom glömde de varken AF-ON eller M.Fn den här gången.

Om BG-E7.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Det finns ingen packning mellan kamera och batterigrepp, exempelvis. Däremot en liten upphöjd kant, så skräp och sånt har nog lite svårare att hitta in där.
För övrigt är greppet betydligt gedignare än vad BG-E2N är. Detta känns som om greppet och 7D är en och samma sak. Mellan 40D och BG-E2N känns det tydligt att det flexar lite.

BG-E7 är bättre att hålla i också, för det har antihalkyta på hela batteriluckan. Dessutom glömde de varken AF-ON eller M.Fn den här gången.

Om BG-E7.
Stämmer det är det sorgligt.

Vågar man påstå att dom utelämnat vädertätningen i batterigreppwet så att 7D inte skall kunna stjäla kunder av 1D och 1Ds?
Med andra ord. Vill man ha vertikalgrepp så får man köpa en 1D eller 1Ds.

För mig, tex, är 7D ointressant om inte batterigreppet är tätat. Då får det duga med xxD. När man fick höra om tätningen i 7D blev man riktigt glad. Fulltätat hus till en bråkdel av priset för en 1D! Tji fick man =(
 

apersson850

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vad du menar med "om det stämmer"?
Jag har ett själv, så jag sitter inte och hittar på, om det är det du menar.
Det finns lite packningsmaterial på den ordinarie batteriluckan, men den får man ju ta bort när man sätter dit greppet, så då hjälper det väl inte så mycket att själva greppets batterilucka har motsvarande packning.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Stämmer det är det sorgligt.

Vågar man påstå att dom utelämnat vädertätningen i batterigreppwet så att 7D inte skall kunna stjäla kunder av 1D och 1Ds?
Med andra ord. Vill man ha vertikalgrepp så får man köpa en 1D eller 1Ds.

För mig, tex, är 7D ointressant om inte batterigreppet är tätat. Då får det duga med xxD. När man fick höra om tätningen i 7D blev man riktigt glad. Fulltätat hus till en bråkdel av priset för en 1D! Tji fick man =(
Skulle inte vilja påstå att 7D är fulltätad utan batterigrepp heller. Vart tar vattnet vägen som rinner in vid den interna blixten undrar jag. Finns heller inga packningar vid minneskortet.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Jag tror du missförstod svaret, greppet är säkert väderskyddat. Det är skarven mellan kamera och grepp som inte har något extra skydd, förmodligen anser Canon (rätt eller fel) att kamera och grepp är tillräckligt skyddade i sig.

Sedan är det inte bara gummipackningar som utgör väderskyddet, utan även utförandet med extra förstärkta skarvar är en lika viktig del. (Grönt är förstärkta skarvar, rött gummipackningar. Bild från DPreview.)
http://a.img-dpreview.com/previews/CanonEOS7D/Images/sealing.jpg
 

PeterWem

Aktiv medlem
Den ska väl ha samma tätning som eos1n, och den tätningen var/är väl ordentlig? Eller?
Varför skriva att den har samma tätning som en äldre kamera? Varför inte bara skriva att 7D är vädertätad? Där är två hål vid den interna blixten. De hål där låsarmarna håller fast blixten. Vad händer om man får in vatten i dem t.ex?
 
Senast ändrad:

skogsbaronen

Aktiv medlem
Jag tror du missförstod svaret, greppet är säkert väderskyddat. Det är skarven mellan kamera och grepp som inte har något extra skydd, förmodligen anser Canon (rätt eller fel) att kamera och grepp är tillräckligt skyddade i sig.

Sedan är det inte bara gummipackningar som utgör väderskyddet, utan även utförandet med extra förstärkta skarvar är en lika viktig del. (Grönt är förstärkta skarvar, rött gummipackningar. Bild från DPreview.)
http://a.img-dpreview.com/previews/CanonEOS7D/Images/sealing.jpg
Nej jag förstår det, men vad händer när vattnet tar sig in genom skarven och sedan letar sig in i kamerans batterifack (där batterigreppet går in)?
Det hjälper ju inte att båda delarna är tätade, om dom inte är det tillsammans.

Idel frågetecken.
 

haagel

Aktiv medlem
Varför skriva att den har samma tätning som en äldre kamera? Varför inte bara skriva att 7D är vädertätad?
Jag antar att det finns olika grader av vädertätning, typ som att en klocka kan tåla olika vattendjup. Att de jämför med EOS 1N har jag uppfattat är för att den skulle vara väldigt tålig.

Där är två hål vid den interna blixten. De hål där låsarmarna håller fast blixten. Vad händer om man får in vatten i dem t.ex?
Bra fråga...
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Varför skriva att den har samma tätning som en äldre kamera? Varför inte bara skriva att 7D är vädertätad? Där är två hål vid den interna blixten. De hål där låsarmarna håller fast blixten. Vad händer om man får in vatten i dem t.ex?
Varför skriva att den har samma tätning som en äldre kamera?

För att ha något att jämföra med. Det finns ju olika grader av tätning.

Förstår inte riktigt vad du menar med resten.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Varför skriva att den har samma tätning som en äldre kamera?

För att ha något att jämföra med. Det finns ju olika grader av tätning.

Förstår inte riktigt vad du menar med resten.
Hur tätad var den då? Jag vill se en bild på en 7D i ösregn för att få en uppfattning vad den klarar.
Har du en Canonkamera med intern blixt, fäll upp blixten så förstår du vad jag menar.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Hur tätad var den då? Jag vill se en bild på en 7D i ösregn för att få en uppfattning vad den klarar.
Har du en Canonkamera med intern blixt, fäll upp blixten så förstår du vad jag menar.
Om det står att en viss kamera har exakt samma tätning som 1D, är det då oklart att den är tätad för att klara av yrkesbruk? De flesta vet väl vad en 1D klarar av för förhållanden.
EOS1N var en kamera för yrkesbruk, räcker det inte att veta det?
Man kan bilda sig en uppfattning.
Att dom sedan väljer att skriva att den har samma tätning som just EOS1N (och inte en modernare kamera) beror antagligen på att 1D och 1Ds har blivit uppgraderade på den fronten.

Var vattnet tar vägen via blixten (eller minneskortet, som du också påpekade) tycker jag är snudd på irrelevant. Är kameran enligt tillverkaren vädertätad (lika bra på EOS1N) kan man att det inte är någon jätterisk på de punkterna. Det kan vara så enkelt att det är helgjutet under låsarmarna, och att det tar stopp där. Vad vet jag? Man sätter inte hundra packningar bara för att lämna EN punkt helt oskyddad.

Att jag tvivlar på kombinationen batterigrepp/kamera beror på att batteriluckan på kameran är tätad. Tar man bort luckan och sätter i ett batterigrepp som inte tätar mot kameran, ja då är det ju inte tätt längre.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vad du menar med "om det stämmer"?
Jag har ett själv, så jag sitter inte och hittar på, om det är det du menar.
Det finns lite packningsmaterial på den ordinarie batteriluckan, men den får man ju ta bort när man sätter dit greppet, så då hjälper det väl inte så mycket att själva greppets batterilucka har motsvarande packning.
Missade ditt svar.

Nej jag menade absolut inte att du sitter och hittar på =)
Fel ordval av mig.

Du skrev precis det jag reagerade på. Tar man bort batteriluckan finns det inte längre någon tätning.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Brann litet i Bjuv och jag var där och fotograferade i regnet. Tror dock det är objektivet som tar stryk först då det är ett icke-vädertätat objektiv.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Hur tätad var den då? Jag vill se en bild på en 7D i ösregn för att få en uppfattning vad den klarar.
Eftersom min otätade 5D klarade en hel dag i ösregn tror jag inte 7D heller skulle ha något problem.

Du skrev precis det jag reagerade på. Tar man bort batteriluckan finns det inte längre någon tätning.
Nu är väl själva konstruktionen på batterifacket, med alla kontakter i ovankanten, i sig en del av skyddet. Du måste hålla kameran upp och ned för att vattnet skall tränga sig ända in till kontakterna, om det kommer in fukt vid nederkanten finns det ingen kapilärkraft som kan lyfta vattnet upp till de känsliga delarna.

Tänk på att kameran är väderskyddad, inte vattentät!
 

Laesk

Aktiv medlem
Ang ergonomi... 7D med grepp är underbar!


Vet att de vart mycket prat om 7D-s ergonomi utan batterigrepp monterat. Många som vart missnöjda, smalt grepp osv, även jag håller med om det.

Fast nu efter ett tags användande med batterigrepp så måste jag säga att den sitter bättre i handen än ett 1D-hus. Fruktansvärt skön!
Om jag jämför med min 5D mark II med batterigrepp så har 7D-n "djupare" kant för fingertopparna på framsidan av huset, vilket är väldigt bra för oss med stora händer. Även den upphöjda kanten som håller tummen still på plats är mer utmärkande, å ger bättre stöd. Kort å gott, supernöjd!

Ang vattentäthet har jag ingen aning om, fast själv har jag inte fattat grejen med att fota i ösregn. Blir mest fula streck i bilden.. bättre å slänga ner kameran i väskan om himlen öppnar sig.
Skämt å sido, BG-E2N ska ju va lite vädertätat, å jag har svårt å tro att BG-E7 ska ha sämre tätning, så de är nog inget att bekymra sig för.
 

oXo

Aktiv medlem
Hej!

Jag har köpt en Canon 7D och är nu intresserad av batterigreppet (BG-E7). Har dock lite svårt att hitta info om detta.

Det första jag undrar är om det är vädertätat, och i sådana fall hur väl? Kameran sägs ju vara väldigt väl tätad och då känns det ju dumt ifall inte greppet är det. Men jag har frågat Cyberphoto och de visste inte hur det låg till med saken.

Hur är kvalitén i övrigt på batterigreppet? Kanske någon som har det vill dela med sig av lite synpunkter?
Var för inte fråga Canon ?, släng iväg ett mail till dom och fråga vad som gäller

Hittade detta på deras sida
Citat
"eller har frågor om vårt produktsortiment är du välkommen att kontakta oss på telefon 08 519 923 69"
Slut citat

Mvh Mattias
 

snap01

Aktiv medlem
Att sätta på en batteri grepp är ungefär lika fult som en vinge på en gammal volvo.
Behöver man en tätad kamera alternativ snabbare kamera får man gå på prohusen. Själv uppskattar jag vikten o smidigheten därför sålde jag tex bort D3x o gått tillbaks till bla 5D mark 2 samt D700.
 
ANNONS