Annons

Har slutaren slutat fungera?

Produkter
(logga in för att koppla)

basriff

Medlem
Hej fotokunniga!

Jag har en eos300D som jag köpt begagnat för sisådär 3 år sedan. Sedan dess har jag tagit mycket foton men har ingen aning om hur mycket. Jag vet inte heller hur mycket den förre ägaren fotograferade med kameran. Jag misstänker dock att slutaren har lagt av.

Problemet jag har är att inget foto trycks av. Jag kan stänga på kameran som vanlig, men när jag ska fokusera så bestäms inget "läge" och inget "avtryckningspip" kommer. Inget foto tas, med andra ord.

Jag är inte så kunnig så behöver hjälp med vad som har hänt. Har köpt ett nytt minneskort nyligen och det fungerade jättebra i några dagar tills detta nu hände. Kan det ha något samband? (Gick från 512mb till 8gb). Har dock testat med det gamla minneskortet också men inget fungerar då heller.

Tacksam för snabb hjälp
/Lovisa
 

Walle

Aktiv medlem
Har du provat att fokusera manuellt? Du har väl kontrollerat så inte objektivet av misstag ställts på manuell fokus?

Jag tycker det låter mer som att autofokusen i objektivet har lagt av, än slutaren.

Vad händer om du fokuserar manuellt och försöker ta en bild?
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Har du fler objektiv, så kan du testa och byta och se vad som händer då. Annars är att slå över till manuell fokus och se vad som händer. Ett annat tips är att rengöra kontakterna på objektiv och kamerahus, d v s de kontakter som överför information mellan objektiv och hus. (guldaktiga sakerna). Sök här på forumet om rengöring och kontakter.

/Gunnar
 

basriff

Medlem
Ni har så rätt så rätt, det går att fotografera med manuell fokus... Har testat på de tre objektiv jag har, men det verkar inte fungera på något.

Jag antar att det här inte fixas på nolltid? Ååhh det är så typiskt, har precis köpt det stora minneskortet inför en lång resa :(
 

Walle

Aktiv medlem
Då är det verkligen dags att rikta in dig på att kontrollera kontakterna mellan kameran och objektiven. Är det oxid eller smuts på kontakterna i kameran så kan du få detta fenomen med flera objektiv. Det är de åtta guldiga kontakterna i nederkant av bajonetten när du har objektivet avskruvat. Ser det ut som att det är oxid på dom? Försök i så fall skrapa bort det med en kniv eller liknande, var dock försiktig så det inte sprätter in i kameran.
 

Walle

Aktiv medlem
Ja de ser ju blanka och fina ut. Oxid brukar avslöja sig som en vit eller grön pulveraktig beläggning.

Men då tror jag tyvärr att det måste till en verkstad för att du ska kunna få hjälp.
 

basriff

Medlem
Okej... Tack så mycket för din tid och hjälp!
En sista undring bara; det finns inte någon inställningen inuti menyn som, så att säga, stänger av all automatisk fokus? Tänkte att det kanske fortfarande finns en chans att det kan vara något lättfixat.
 

Walle

Aktiv medlem
Nej, någon sådan menyingställning finns inte. Däremot skulle du ju kunna testa att göra en grundinställning/total återställning av kameran (finns någonstans i menyn, långt ner skulle jag tro). Skulle det vara ett mjukvarufel så finns det i alla fall en chans :)
 

Rolz

Avslutat medlemskap
Lovisa, om du vill så skicka en nytagen jpg-bild till mig och det räcker gott å väl i storlek small så skall jag göra ett försök att se om jag kan utläsa hur många exponeringar din kamera gjort.

//Ronney
 

Ravestream

Aktiv medlem
Ja de ser ju blanka och fina ut. Oxid brukar avslöja sig som en vit eller grön pulveraktig beläggning.

Men då tror jag tyvärr att det måste till en verkstad för att du ska kunna få hjälp.
Faast kanske ändå inte om man tittar priset på en 300D på blocket är det frågan för om det är värt ett verkstadsbesök, känns som det kan bli dyrare än att köpa en bättre begagnad.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Testa att blåsa ren af-senorn annars - är den skitig kan det ge snarlika fennomen. Kontrollera om kameran kommunicerar med objektivet - går det välja bländre och dof-previewknappen lirar så är det möjligen skit på af sensorn
 

basriff

Medlem
Ronney, tack för förslaget! Nu verkar det dock som att det inte är slutaren det är fel på...

bengt-re, var sitter sensorn jag ska blåsa ren?

Janne EOS 10D, det var det jag var rädd för. Jag har testat att byta tillbaka till mitt gamla 512MB-minneskort men det fungerar inte då heller.

Jag ska ringa en fotobutik så fort de öppnar imorgon och se vad som kan åtgärdas...
 

pentaxZ

Aktiv medlem
Öh...om du nu inte har tid att lämna in kameran på service innan resan, så går det ju att fokusera manuellt. Det är väl ingen katastrof, eller?
 

basriff

Medlem
Janne, menar du att jag i inställningarna väljer Formatera? isåfall ja, ingen skillnad. Kan man göra det på andra sätt också?

pentaxZ, Mjo... Jag ska till Afrika på trum/dans-kurser och fota detta samt konserter och liknande. Blir "lite lätt" skakigt med manuell fokus då.
 

Poteta

Aktiv medlem
Testa att ta ett helt vanligt suddgummi på kontakterna, även om de ser rena ut. Det kan vara belägg på som inte syns med blotta ögat, suddgummit tar bort det i så fall. Det kan vara värt ett försök åtminstone!
 
Senast ändrad:
Länk till liknande fel.

http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=47426

Det enda som nu återstår att göra är att ta ut batterierna och låta den stå i säg 20 minuter. Har du tur fungerar den efter det.

Gör det inte det så kan man uppatera till official firmware 1.1.1.1.
Om du inte vet hur man gör, låt bli det och gå till en verkstad (Fotoaffär) och begär en offert på vad kostnaden kan bli.

Låter dock som det kanske är dags att uppgradera kameran till en nyare modell. Finns bra Canon- och Nikonkameror från 6000 och uppåt.

Lycka till.
/J
 
ANNONS