Annons

Nikon D80 verso D3

Produkter
(logga in för att koppla)

urbanpix

Medlem
Har plåtat med digital systemkamera sedan juli 2008. Har en D80 som jag tycker har dugit hitills men plåtar mycket barn och sport inomhus och behöver höga isotal med hög prestanda.

Har ett förflutet på den gamla goda tiden med Nikon F, Canon F-1 samt leica M3 med diverse bra optik, bla Canon 55/1,2 Nikkor 105/2,5, etc

Hur mycket bättre kvalitet får jag om jag pungar ut med 35 kkr på D3? Swe foto i Umeå säljer demokörda D3 just nu.

Jag är vanlig amatörmen tar farligt mycket bilder på mina barn. Har hitills 33.000 exp/16 mån.

Kom gärna med tankar och idéer. Kan nämna att jag går på hälarna när jag får skarpa härlig bilder.

//Urban
 

zoomzoom

Aktiv medlem
Ett ljusstarkt, sylvasst objektiv gör nog mera "bang for the buck" om du frågar mig. D3 är säkert en sjukt bra kamera, jag har inte provat den själv, men du har ju inga objektiv som gör den kameran rättvisa (i alla fall om jag kollar på din profilsida)
 

urbanpix

Medlem
Ett ljusstarkt, sylvasst objektiv gör nog mera "bang for the buck" om du frågar mig. D3 är säkert en sjukt bra kamera, jag har inte provat den själv, men du har ju inga objektiv som gör den kameran rättvisa (i alla fall om jag kollar på din profilsida)
oki,
Spännande tanke!
Har Du några konkreta förslag på optik om jag skall ersätta de jag har tex 70-300 för sport och ett bra allmän zoomobjektiv.
Man får välen hel knippe optik för 35.000 kr? Dessutom får jag väl en liten slant för de jag har om jag säljer de.

//Urban
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
annars är ju D300s tillsammans med nikons 50 1.4 och två SB-600 ett alternativ. Detta hade jag gärna fotat och filmat min dotter med
 

Hopp i galen tunna

Aktiv medlem
En d700 eller d3 absolut!
Har själv gått från just d80 till först d700 och nu precis hittade jag en bagagnad d3 som jag inte kunde säga nej till så 700 såldes.

Till detta hade jag börjat med en fast 50mm 1,8 som du hittat ny för runt 1300. Sen är det bara att sitta och förundras över vilka skarpa och helt otroliga bilder du kommer att få!
 

Joel.S

Aktiv medlem
Köp en D3 eller D700. Det är samma sensor och autofokus i dom, med andra ord är dom identiska bildmässigt. Men snåla inte på optiken....

Jag köpte en D700 för ett tag sen och är mer än helnöjd! Tillsammans med Nikon Capture NX 2 är bilderna användbara i iso 5000 om man ska ha dom på nätet. ISO 3200 duger fint till större utskrifter.

Hade en D300 innan, och innan den hade jag en D80. Har kikat igenom lite gamla bilder från bägge kamerorna, D700 är hästlängder bättre än bägge på brus.
 

LoveTu

Avslutat medlemskap
Du funderar på att punga ut 35-45000 för en kamera som du inte vet något om? Är herren måhända ett troll?

Hade jag haft pengarna hade jag köpt en D3 direkt och jag hade vetat precis varför.
 

Syvertsen

Aktiv medlem
Jag kan tänka mig vara ett troll om jag får en D3 för det :)
Det han menar är att du tror inte att du bygger huset från taket lite grann om du helt utan att veta vad det är för något köper en av de absolut bästa småformatskamerorna som finns? Borde man inte köpa en sådan efter behov istället för tvärt om - med tanke på att inte vem som helst skulle se skillnad på bilderna från D3 jämfört med D700 om de inte visste vad de skulle leta efter?

Jag tycker du är fel ute som vill köpa det bästa och lära dig sedan, möt behoven halvvägs istället. Plugga mer och betala mindre - D700 med 24-70mm F2,8 hade t.ex. kunnat vara något för dig.
 

Casimir

Aktiv medlem
Har plåtat med digital systemkamera sedan juli 2008. Har en D80 som jag tycker har dugit hitills men plåtar mycket barn och sport inomhus och behöver höga isotal med hög prestanda.
//Urban
Varför inte köpa en 35/1.8 AFS och en 50/1.4 AFS för ca 5000 kr istället. Med tanke på vilken utrustning du haft tidigare borde detta vara det första alternativet istället för att önska sig en D3 av tomten.

/Casi
 

jdandanell

Aktiv medlem
Den är riktigt bra på höga iso, har d700 och fotar en del konserter där iso allt som oftast ligget på runt 1600 och jag kunde inte vara mer nöjd.
Plåtade Lars Winnerbäck i torsdags och testade iso-6400. Helt sjukt bra resultat t.ex. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1885836.htm

http://farm3.static.flickr.com/2675/4117667661_bfd980f843_b.jpg

D700 är en riktigt bra kamera och med batterigreppet så lämpar den sig väldigt bra för sport men (och detta är ett stort men) det krävs sina objektiv för att få ut det bästa ur kameran. Kolla in t.ex. Olle Wandes sportbilder med hans D700, http://www.ollewande.se/blogg där han ligger konstant på iso-4000.

En begagnad D3 kan man få för 25k och det är vad en ny D700 kostar. Batterigreppet med tillhörande saker kostar i bästa fall 3k så hittar du en D3 med relativt få exponeringar så är det också ett väldigt bra köp.
 
Senast ändrad:

Hopp i galen tunna

Aktiv medlem
Var hemma hos farsan idag och skulle låta honom känna lite på min D700 som han ev skulle köpa.

Lät honom skruva upp iso´t till över 4000 och när han såg hur fruktansvärt bra bilderna fortf såg ut så var affären redan avklarad.

Vi satt sedan en stund och tittade på bilder han tagit i Rom med sin d80och det var inget kul alls att se ett rejält färgbrus redan över iso 500 som förstörde många annars trevliga bilder.

Det är ett enormt kliv upp på alla plan,inte bara på höga Iso och säga vad man vill men nog är det betydligt roligare att komma hem med bilder och veta att dom i princip blir riktigt bra i alla förhållanden.
 
Senast ändrad:

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Har plåtat med digital systemkamera sedan juli 2008. Har en D80 som jag tycker har dugit hitills men plåtar mycket barn och sport inomhus och behöver höga isotal med hög prestanda.

Har ett förflutet på den gamla goda tiden med Nikon F, Canon F-1 samt leica M3 med diverse bra optik, bla Canon 55/1,2 Nikkor 105/2,5, etc

Hur mycket bättre kvalitet får jag om jag pungar ut med 35 kkr på D3? Swe foto i Umeå säljer demokörda D3 just nu.

Jag är vanlig amatörmen tar farligt mycket bilder på mina barn. Har hitills 33.000 exp/16 mån.

Kom gärna med tankar och idéer. Kan nämna att jag går på hälarna när jag får skarpa härlig bilder.

//Urban
har du 35000 att spendera så köp 70-200 2.8VRII + 50 1,4 + tamron 17-50 VC 2,8

objektiv håller längre än kamerahus...
 

urbanpix

Medlem
Tack för ert engagemang!!!

Tack för alla råd.

Det känns som att det är lite "overkill" att köpa en D3 har jag förstått när det är höga ISO tal jag vill åt. Detta för att kunna köra på korta slutartider i samband med sport.
Bör byta optiken med tiden för att få bättre ljusstyrka och gärna bättre skärpa. Det tycker jag att man som en glad amatör kan få unna sig.

Det känns som om jag får summera tankarna så lutar det åt en D700någon bra telezoom 70-200/2,8 och en 50/1,4 samt ev en 24-70/2,8 när jag får lön och succesivt sälja av optiken jag har...idag.

Stort tack än en gång för vettiga och inspirerande tankar och idéer.

Lycka till i "plåtslageriet"!!!

mvh

urban
 

carina

Medlem
Jag kan bara hålla med övriga här som lovordar D700.
Bytte nyligen (hittade ett trevligt erbjudande på fotomässan härförleden) upp mig från en D100 till D700 och skillnaden på höga isotal är enorm! (Och inte bara där, jag kan ge dig en låååång lista på fördelar om du vill!) Sen köpte jag till ett trevligt 50mm/1.4 när jag ändå var i farten. Det tillsammans med ett 35-70/2.8 från makens gamla F5:a gör att jag inte känner nåt behov av fler kameraprylar på ett tag nu! Möjligtvis fler timmar på dygnet så jag hinner fota lite mera då... :)
 
ANNONS