Annons

Canon 135 f2 eller Sigma 150 f2,8 Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

jonkri

Aktiv medlem
Tänker skaffa ett kort tele då jag tröttnat på att släpa runt tegelstenen Sigma 70-200
Tacksam för synpunkter.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Har aldrig provat Canon 135/2,0 eller Sigma 150/2,8 men väl Sigma 180/3,5. Min erfarenhet var att Sigman var tokskarp på full glugg! Nu skall ju Canon 135/2,0 vara något aldeles särskilt. Frågorna blir följande:
Behöver du makro - välj Sigma
Behöver du snabbare AF - Canon
Bättre ljusstyrka - Canon
Pris - Sigma

Sedan skall man notera några saker med Sigma: stor variation i kvalitet hos Sigmaobjektiv. Testa det ex du skall köpa på din kamera först. Det skall vara skarpt på maxbländare och lika skarpt i alla hörn (ingen decentrering). Om du inte har en fullformatare idag testa även på en FF kamera då decentrering blir tydligare då och du kanske vill skaffa FF i framtiden även om du inte har det idag. Sigman har en gulton som man vill justera för (går dock att mata in plus blå direkt i kamerans vitbalans). Canon kan lätt kalibrera ett backfokuserande Canonobjektiv på din Canonkamera men osäkert hur de gör med ett Sigmaobjektiv. Du bör alltså se att ditt Sigmaobjektiv är skarpt när du köper det - du bör inte postorderbeställa. Med Canonoptik kan du göra det. Jag har inte läst om att just 135/2,0 skulle lida mycket av kvalitetsproblem - det verkar vara sämre hos zommarna.
 

lusidor

Aktiv medlem
Båda är skarpa. 135/2 ger väldigt kort skärpedjup, om man eftersträvar det. Jag tror på Sigmat för din del! Dels är det ganska lite som skiljer i brännvidd mellan 135 och 24-105 (som jag såg att du har), dels är det kul med makro. 150/2,8 håller samma byggkvalitet som ditt 70-200.

Man ska alltid kolla optik noggrant vid inköp. Gäller alla märken, måndagsexemplar finns. Men det är sant att Sigma har sämre kvalitetskontroll än original, särskilt felfokuserande ex är tyvärr alltför vanligt. Men kollar man att man har ett sjysst ex, så får man bra optik för pengarna.

Jag har goda erfarenheter av t ex Cyberphoto, är det nåt tjall på objektivet så tar de tillbaka det. Så visst går det att handla på nätet om man vill, bara man litar på att de jobbar seriöst. Jag menar, en lokal fotohandlare eller stormarknad behöver inte vara bättre, om man kommer tillbaka och är besvärlig.
 

t_mauritsen

Aktiv medlem
Om vikten är huvudproblemet med din sigma 70-200, så kan jag rekommandera titta på Canons fina 70-200/4 IS. Tokskarp, stabiliseringen är fantastisk, och så vägar den hälften av en 2.8:a. Annars finns ju nya fina macro canon 100/2.8 med IS. Eller canons 200/2.8, bara för att förvirra ytterligare.

Lycka till!
Thorsten
 

and30ers

Aktiv medlem
Tänker skaffa ett kort tele då jag tröttnat på att släpa runt tegelstenen Sigma 70-200
Tacksam för synpunkter.
Har aldrig testat/ägt Sigma men väl EF 85/1.8 USM, 100/2.8 USM Macro, 135/2L samt 70-200/4L IS.

135L är en dröm att använda! AF är blixtrande snabb och exakt. Skärpan är fantastisk. Bakgrundsoskärpan är skitsnygg. Ljusstyrkan gör din sökare ljus och fin. Svårt att förklara, men bilderna blir grymma.

85/1.8 är nästan lika bra men ger ändå inte samma känsla att använda.

100/2.8 Macro USM är inte lika ljusstark, skarp eller snabb, men en riktigt bra kompromiss som tele/macro med sin IF och relativt snabba AF.

EF 70-200/4L IS är fantastisk bra på det den gör (zoom, skärpa, AF, IS, känsla, hållbarhet, kompakt, låg vikt) men ibland saknar man förstås de stora bländarna. Då den är så allround & lätt att bära hänger den ALLTID med mig ialla fall.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tacksam för synpunkter.
135/2.0 är en fantastisk glugg - den ger helt enkelt det där lilla extra. När man tankat över minneskortet till datorn och vadar igenom hundratals bilder, ja då poppar det till när man kommer till de som är tagna med 135:an. Svårt att säga vad det är men något visst är det allt.

Gillar att ta porträtt med 135:an, tycker inte det blir störande långt på en crop-kamera och 2.0 blir ju rätt häftigt om än lite svårkontrollerat.

Tyvärr använder jag inte mitt så ofta då jag tycker fast 135 är lite begränsande och föredrar 70-200 4 L IS för dess bekvämlighet och smidighet.

Anders
 

jonkri

Aktiv medlem
Tack alla för kloka synpunkter. har klarnat lite, kommer att byra ut Sigmat mot
Canon 70 200 f4 coh sedan skaffa Canon 135:an som tucks vara nått i hästväg.Med vönliga hälsningar Jonas
 
ANNONS