Annons

Välja objektiv för resa till Svalbard

Produkter
(logga in för att koppla)

NicklasJ

Medlem
Ska ta en tur till Svalbard, blott 2 heldagar på plats, och börjar fundera över vilka objektiv jag ska ta med till min Sony Alpha A7iii. Tanken är att åka runt så mycket som vi hinner med och fota i huvudsak djur, natur och gissningsvis lite "arkitektur" i Pyramiden och Longyearbyen. Vilka objektiv skulle du rekommendera..? Av de jag har eller att köpa/hyra/låna...?

Har funderat på att skaffa Tamrons 28-200 och Sony 200-600, vilket jag tror ger mig såväl bredd som hyfsad bildkvalitet

Objektiv jag har:
Venus Optics Laowa 15mm f/4 Macro
Laowa 25 mm f/2,8 2,5-5X Ultra-Macro
Helios 44-2 2/58
Sony FE 90/2,8 G OSS Macro
Sigma 150-600 5-6.3 DG OS HSM Sport
Sony FE 70-200 mm F4 G OSS (SEL70200G)
Carl Zeiss Sonnar FE 1.8/55 ZA
Sony E 18-105/4,0 G PZ OSS
Sony FE 35/2,8 Zeiss Sonnar T*
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Det skulle ju bero på hur du vill prioritera vikt & storlek att bära runt på. En lätt packning kunde vara din 25:a för vyer/landskap/miljöer/närbilder. Och din 90:a för finare & lite tajtare utsnitt. De längre brännvidderna skulle jag själv försöka ta reda på om det blir mest djur på närmare avstånd (70-200) eller mest längre (150-600). Personligen skulle jag troligtvis föredragit 70-200 & då helst med en 1.4x tc. 28-200 känns som en kompromiss i prestanda. Köp av 200-600 kan man kanske fundera på om den tillför så mkt mer än 150-600, men visst är den nog vassare. Där hade jag väl övervägt om den kostnaden är värd just nu.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag hade valt 35/2,8 - Liten och lätt, för allmänfoto
90/2.8 macro för småkryp o porträtt av eventuella reskamrater
Samt skaffat Sony 200-600 för avlägsna isbjörnar. Alternativ möjligen din 150-600, men Sonys 200-600 är skarpare och mera snabbarbetad.
 

Micke Ho

Medlem
Har varit på Svalbard några gånger, så mitt val skulle vara 18-105/4.0 och 150-600 med den utrustning du har. Jag har använt Canons 24-105 och 100-400 och två kamerahus när jag varit där. 24-105 på ett fullformatshus och 100-400 på ett APC hus, Ibland med en 1,4x tc. Två kamerahus har varit ovärdeligt för snabbhetens skull. Djuren kan dyka upp lite här och där och då är det skönt att slippa byta objektiv inte minst om det är regn i luften.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag har varit på Svalbard och åkt båt längs västkusten till 80° nord. Isbjörn såg jag bara på håll från båten på 500 meters håll på Danskön. Däremot mycket fågel som följde båten. Av Din utrustning skulle jag ta med Sony 18-105 mm, Sony 70-200 samt Sigma 150-600 mm. Om Du vill fotografera fossiler och blommor även Din 90 mm makro. Och Din 55 mm Zeiss som reserv. Frågan är hur många olika motiv Du hinner med på 2 heldagar? Själv hade jag med Nikon D700 och Sigma 35-105 mm samt Nikon D7100 och 300 mm plus 1,4 konverter samt ett 50 mm som reserv.
 

jojo79

Medlem
Trålade igenom lite egna bilder från Svalbard och brännviddspannet ser ut enligt nedan. Solklart färgas detta av vilken grundutrustning man har, så kan väl betraktas mer som en möjlig riktning än en sanning:

Fjällripa/Svalbardripa: 400-800mm
Valross: 24-400mm
Polar-/Fjällräv: 140-400mm
Vildren/Svalbardsren: 24-400mm
Havsfågel: 70-400mm

Ovan nämnda är förstås bara Mina erfarenheter bakom avtryckaren. Säkert finns det många här på FS som har grymma bilder på sagda arter med helt annorlunda brännviddsfacit än mitt därifrån. Vilken årstid man åker och hur man färdas (till fots, skidor, skoter, båt etc) däruppe är kanske en lika viktig bildvariabel som tillgängliga brännvidder. Som exempel lade vi en hel del kronor, 24 timmar och över 400 kilometer på skoter utan en skymt av något annat än några renar på håll. Men vid ett annat tillfälle satt jag och frugan i en sluttning helt nära byn och hade födosökande rävar inom mkt angenämt telezoomavstånd i perfekt släpljus, till Noll merkostnad och ansträngning. Svalbard ger och Svalbard tar, helt enkelt. :)

Ur din befintliga bag i trådstarten hade jag för "wildlife" valt väderbeständiga 150-600:a Sporten, din fina och lätta 70-200:a samt nån snorskarp vidvinkel. Finns utrymme hade jag också övervägt att ta med ett andrahus på en resa av den här kalibern, även om det "bara" blir fråga om 2-dagars i fält. Eller som alternativ att man i gruppen tillser att det finns åtminstone nåt backuphus. Men det är jag det - som gärna reser med både hängslen och livrem. :)
 

NicklasJ

Medlem
Stort tack för alla tankar och tips!! Man villhöver ju alltid lite nya saker, så jag fyllde på objektivlistan med två till =)

Som det ser ut nu kommer jag ta med A7+A7iii med Tamron 28-200, Sony 200-600 + 90 Macro och 35'an. Funderar på telekonverter, men kanske ska spara till nästa gång villhöver killar i magen...
 
ANNONS