Annons

Köpråd ang normalzoom/vidvinkelzoom/normal

Produkter
(logga in för att koppla)

Shibbydude

Aktiv medlem
Hej!

Jag har i veckan sålt mitt 17-85, och behöver nu ett nytt objektiv.

Har kikat runt lite, och hittat följande.

Canon 17-40 F4L
Tamron 17-50 F2,8
Canon 50mm F1.4
Sigma 18-50 F2,8 Macro


Jag har ett 70-200 F4L, som nu behöver en kompis.

vad har ni för råd/tips angående denna lista?. Jag är hemskt kräsen angående skärpa och färgåtergivning. Hur snyggt bokeh är känns mindre viktigt. Har aldrig haft ljusstarkare objektiv än F4,. Vore kul med ett F2,8 Och helst något som man då kan använda på ex F2,8... Har hört mycket om att man får blända ner med vissa objektiv för att få härlig skärpa!. Då känns det onödigt att ha ett ljusstarkt objektiv!.


Hur hade ni gjort?, ge gärna fler exempel på objektiv. Vill helst klara mig runt 7000:-. Begagnat spelar ingen roll, bara det presterar som ett nytt!.

2st fasta objektiv är också intressant, ex brännvidder som 20 och 50, eller 16 och 40. Kom med förslag!

/Johan
 

namon

Aktiv medlem
Det borde gå att pressa in ett Canon EF-S 17-55/2.8 IS USM begagnat för runt 7.000kr. Då får du bra skärpa, bra färger, f/2.8, IS och USM i en och samma glugg.

Jag är nöjd med min, även om jag inbillar mig att min 70-200/4L IS har något bättre färger och byggkvalitén inte är i närheten av Canons L-serie.
 

dajli

Aktiv medlem
Om du ska ha zoom eller fasta finns ju inget svar på. Helt personligt, om du inte ska använda till något väldigt specifikt som förordar det ena. Jag gillar fasta. Jag har en 24-70/2,8 L och en 35/1,4 L. Den fasta sitter på 95% av tiden. Så mitt råd är att lägga på 2-3000 kr och köpa en beg 35/1,4. Underbar skärpa och fantastiska färger. :) Jag har den på FF, men på APS-C blir den en fin normalbrännvidd.


Edit: Håller dock med Linus, 17-55/2,8 IS är nog bästa allroundsvaret om du inte vet själv vad du vill ha.
 

and30ers

Aktiv medlem
Jag skulle också välja EF-S 17-55 f/2.8 IS USM. Den är skarp, snabb, välbyggd, snabb AF, bra IS, listan kan göras lång. Det är ingen slump att alla har en och ingen säljer. Har själv ägt 18-55, 18-55IS, 17-40L, 16-35L och tillslut landtat kungen 17-55IS. Korkat att inte köpa den från början...

Kolla annonserna 17-55, det finns lika många köpes som säljes annonser.

Kolla annonserna på 17-85, 30 säljes, noll köpes.
 
Senast ändrad:
ANNONS