Annons

Köpa 40D, plus och minus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Egwene

Medlem
Hej!
Har idag en canon rebel xt= 350 d. Funderar på att uppgradera mig lite, och har hittat en 40D till ett bra pris. Dock begagnad.
Den börjar ju visserligen bli gammal, men känns som om den räcker till mig.
Vad ska man tänka på? Alla objektiv som passade på 350:an passar inte på denna? Eller hur är det?

Tacksam för svar:)
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Jodå, alla objektiv passar utan problem. Det är bara om du skaffar Fullformat som EF-S objektiven inte går att använda. På 40D passar alla EF och EF-S objektiv.
40D är en alldeles utmärkt kamera, en av de mest prisvärda just nu. Hittar du ett bra exemplar så tycker jag absolut att du ska slå till.
 

and30ers

Aktiv medlem
40D är ett bra val och värst gammal är den inte. Enda du behöver tänka på är pris vs. skick. Försök hitta en som ser ut som ny och inte gått så långt, kanske max 10.000 exponeringar eller så. Du kan läsa av antal exponeringar med ett program som heter EOSinfo. som du hämtar här:

http://astrojargon.net/EOSInfo.aspx

Anslut kameran med en USB-kabel och du ser hur lång den gått.
 

casting

Aktiv medlem
Hej!
Har idag en canon rebel xt= 350 d. Funderar på att uppgradera mig lite, och har hittat en 40D till ett bra pris. Dock begagnad.
Den börjar ju visserligen bli gammal, men känns som om den räcker till mig.
Vad ska man tänka på? Alla objektiv som passade på 350:an passar inte på denna? Eller hur är det?

Tacksam för svar:)
Jag har en 40d, och har jämfört den mot bla 50d. Den enda tydliga nackdelen mot denna tyckte jag var skärmen som ahr sämre upplösning än denna, men det har ju ingen direkt påverkan på bildkvaliteten så jag tror att 40d begagnat sannolikt är något av det mer prisvärda du kan köpa. Du får leta rätt på en sådan och testa den så märker du snabbt om det är något att ha för dig. Men jag sätter en peng på att den är bra för dom pengarna. Som redan sagt så passar alla objektivt rakt av på denna kontra din 350:a.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jag har en gammal 350D och en (halvgammal) 40D och det är rejäl skillnad - AF, större grepp, liveview, serietagning är största skillnaderna. Bildkvallitén var bra redan på 350D och skilljer inte så enormt mycket - speciellt inte om du kör RAW. JPEG ser lite bättre ut direkt ur kameran på 40D.

50D största fördel är bättre bildskärm och något rappare af med alla invalda punkter vid Servo af. Högre upplösningen är enbart till fördel om man kan köra med basiso annars så är det väl till tämligen ringa nytta och resulterar mest i stora filer..
 
ANNONS