Annons

Canon Pixma Pro-1 och äldre Canon Fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Newline

Aktiv medlem
Jag har nu köpt en begagnad Canon Pixma Pro-1.

När jag läser i manualen står det att man INTE ska använda vissa Original Canon Fotopapper ihop med PRO-1.

"Do not use the following types of Canon genuine paper.

- Glossy Photo Paper "Everyday Use" <GP-501>
- Photo Paper Glossy <GP-502>
- High Resolution Paper <HR-101N>
- T-Shirt Transfers <TR-301>"

Det komiska i sammanhanget är att på Canons Websida står det under
High Resolution Paper HR-101N att det ÄR kompatibelt med bl.a. Pro-1 :)

En fråga man då ställer sig är
Vilka andra äldre Canon Fotopapper kan man använda ihop med PRO-1.

Jag har en del Canon Fotopapper i lager t.ex.

Canon Photo Pro PR-101
Canon Photo Plus Glossy PP-101
Canon Photo Plus Semi-Glossy SG-101
Canon Photo Plus II Glossy PP-201
Canon Photo Plus II Semi-Glossy SG-201
Canon Glossy Paper GP-401

Det verkar som om den senaste firmwaren även tillåter användandet av
Canon Photo Plus II - papper.

Det enda jag kan tänka mig påverkar användandet är väl att de flesta äldre Canon bläckstråleskrivare använder Färgbaserat bläck och de nyare som PRO-1 använder Pigmentbaserat bläck. Jag har tidigare läst att färgbaserat bläck KAN användas till alla typer av papper men att Pigmentbaserat bläck INTE kan användas ihop med papper som enbart tillåter färgbaserad färg.

Jag ringde upp Canon Sverige och frågade, men de på kundtjänst visste inget om detta och bad att få återkomma om de hittade någon information angående detta :)

Finns det någon som känner till detta eller har några åsikter ?
 

apersson850

Aktiv medlem
Canon Photo Plus II kan man köra med.
Jag har inte haft några mängder äldre papper, så jag riktigt har någon erfarenhet av dem. Däremot har jag ibland använt nåt simpelt papper, till utskrifter som inte varit så noga hur de blev. Om det var "dumt" vet jag inte, men färgen har inte trillat av pappret i alla fall.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det finns väl tre saker att ta hänsyn till.

- Hur bra blir utskriften?

- Hur länge håller utskriften?

- Kan skrivaren ta skada av att använda fel papper?

Det två första skulle jag inte oroa mig för. Ser det bra ut så kör och säkert kommer utskriften hålla så länge du är i livet även om papperet är "fel".

Det sista skulle ju kunna vara lit oroande, speciellt om man har en dyr skrivare. Men för en begagnad...

Alla de papper som du listar att du har på lager är ju trevliga och det vore dumt att kasta bort dem tycker jag. Var lite djärv och kör på!
 

Newline

Aktiv medlem
Det är väl just det, OM skrivaren tar skada av det, som oroar mig mest.
Eftersom Canon själva skriver det i manualen.

Jag antar att de papper jag har är för dye-based inkjet printers och då brukar det inte bli bra med pigment-bläck, oftast att bläcket inte fastnar/torkar på pappret och kanske till och med stannar på olämpliga platser i skrivaren som pappersmatningen etc.

De två första punkterna är ju lika med "tuta och kör"

Jag avvaktar nog och ser OM Canon kan få fram mer info om varför de själva varnar för vissa av papperen.

Jag har ju min gamla Canon i9950 printer kvar och den har ju färgbaserat bläck och kan använda papperen, men vem vet hur länge den funkar...

Sedan vet jag inte OM mina gamla Canon Foto Papper kan användas ihop med Canon Pixma 100 som använder färgbaserat bläck.


Det finns väl tre saker att ta hänsyn till.

- Hur bra blir utskriften?

- Hur länge håller utskriften?

- Kan skrivaren ta skada av att använda fel papper?

Det två första skulle jag inte oroa mig för. Ser det bra ut så kör och säkert kommer utskriften hålla så länge du är i livet även om papperet är "fel".

Det sista skulle ju kunna vara lit oroande, speciellt om man har en dyr skrivare. Men för en begagnad...

Alla de papper som du listar att du har på lager är ju trevliga och det vore dumt att kasta bort dem tycker jag. Var lite djärv och kör på!
 

Newline

Aktiv medlem
Jo efter firmware updateringen så verkar det som om man kan använda Canon Photo Paper Plus II.. I printer drivern så finns även ett alternativ för Canon Photo Paper Plus II N, antar att "N" står för en nyare variant eller någon som vet ?

Canon Photo Plus II kan man köra med.
Jag har inte haft några mängder äldre papper, så jag riktigt har någon erfarenhet av dem. Däremot har jag ibland använt nåt simpelt papper, till utskrifter som inte varit så noga hur de blev. Om det var "dumt" vet jag inte, men färgen har inte trillat av pappret i alla fall.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag upptäckte att jag faktiskt har några gamla "Glossy Photo Paper", förmodligen anskaffade en gång till en Pixma MP 970. Det är en multifunktionsskrivare med vått bläck.
Jag skulle ändå skriva ut några bilder jag scannat åt en kompis. Kvalitén på originalen, där negativen var försvunna, var så dålig så jag tänkte att de gamla fotopapperna duger bra till det här. För skojs skull provade jag en utskrift i både MP 970 och i PRO-1 på samma papperstyp, alltså Glossy Photo Paper.

Bortsett från att det visade sig att den gamla MP 970 hade något munstycke som var lite täppt ser själva utskriften snarlik ut, oavsett vilken skrivare som gjort den. Våtbläcksskrivaren ger ljusare färger, liksom lite urvattnade. Det är mer "tryck" i utskriften från PRO-1.

Huruvida PRO-1 på något sätt kan dö ihjäl av att använda detta papper, det vet jag inte. I så fall finns det en viss inkubationstid, för den rullade inte runt på rygg omedelbart.
 

Newline

Aktiv medlem
Vad exakt heter ditt Glossy Photo Paper ?

GP-401
GP-501 (170 gram)
GP-501 (200 gram)
GP-502
etc


Jag upptäckte att jag faktiskt har några gamla "Glossy Photo Paper", förmodligen anskaffade en gång till en Pixma MP 970. Det är en multifunktionsskrivare med vått bläck.
Jag skulle ändå skriva ut några bilder jag scannat åt en kompis. Kvalitén på originalen, där negativen var försvunna, var så dålig så jag tänkte att de gamla fotopapperna duger bra till det här. För skojs skull provade jag en utskrift i både MP 970 och i PRO-1 på samma papperstyp, alltså Glossy Photo Paper.

Bortsett från att det visade sig att den gamla MP 970 hade något munstycke som var lite täppt ser själva utskriften snarlik ut, oavsett vilken skrivare som gjort den. Våtbläcksskrivaren ger ljusare färger, liksom lite urvattnade. Det är mer "tryck" i utskriften från PRO-1.

Huruvida PRO-1 på något sätt kan dö ihjäl av att använda detta papper, det vet jag inte. I så fall finns det en viss inkubationstid, för den rullade inte runt på rygg omedelbart.
 

bildsten

Aktiv medlem
Det är väl just det, OM skrivaren tar skada av det, som oroar mig mest.
...//...
Jag har ju min gamla Canon i9950 printer kvar och den har ju färgbaserat bläck och kan använda papperen, men vem vet hur länge den funkar...

Sedan vet jag inte OM mina gamla Canon Foto Papper kan användas ihop med Canon Pixma 100 som använder färgbaserat bläck.
Jag har en Canon Pro-100 och den kör jag alla möjliga Canonpapper i + en massa andra mer (Ilford, Konika-Minolta) eller mindre kända. Tidigare har jag haft två skrivare i 900-serien (A4-versionerna av din i9950, använde BCI-6 bläck) och det var inga problem med några Canonpapper, använder samma i Pro-100. En del papper är säkert 15 år gamla men funkar utmärkt.
Däremot vet jag av erfarenhet att det går inte att skriva ut på HP:s papper på de här skrivarna, det blir bara kladd.
Det enda som skulle kunna orska problem är om du stoppar i alldeles för tjockt papper för de kan fastna eller också stryker skrivarhvudet i pappret och orsakar smet. Men tjocka papper ska ju matas in från baksidan.
 

Newline

Aktiv medlem
Tack för dina svar, jag har ungefär samma erfarenhet av min gamla i9950 den klarar av de flesta papper jag matar den med. Jag vet dock inte om jag provat HP:s papper i den.
Jag har dock lite HP Advanced och HP Premium samt HP Everyday paper... Har bara testat HP Advanced på min fd. Epson stylus pro 3800 skrivare som helt nyligen slutade fungera, därav Pro-1 köpet.


Jag har en Canon Pro-100 och den kör jag alla möjliga Canonpapper i + en massa andra mer (Ilford, Konika-Minolta) eller mindre kända. Tidigare har jag haft två skrivare i 900-serien (A4-versionerna av din i9950, använde BCI-6 bläck) och det var inga problem med några Canonpapper, använder samma i Pro-100. En del papper är säkert 15 år gamla men funkar utmärkt.
Däremot vet jag av erfarenhet att det går inte att skriva ut på HP:s papper på de här skrivarna, det blir bara kladd.
Det enda som skulle kunna orska problem är om du stoppar i alldeles för tjockt papper för de kan fastna eller också stryker skrivarhvudet i pappret och orsakar smet. Men tjocka papper ska ju matas in från baksidan.
 

apersson850

Aktiv medlem
Vad exakt heter ditt Glossy Photo Paper ?
Kartongen finns kvar, så det kan jag se. Det heter GP-501, 170 g/m².
Jag tror det är paket som jag fått tillsammans med något bläckpatronspaket, någon gång. Jag har för mig att Canon sålde några patroner som passar till MP 970 tillsammans, för att få lite lägre pris, och så sockrade med att skicka med 100 ark 10*15 cm papper också.

När det gäller skador som skulle kunna uppstå känns de snarare mer troliga på det andra hållet. Alltså om man använder papper som är avsett för pigmentbaserat bläck i en skrivare med vattenbaserat bläck. Det vattenbaserade är ju avsett att sugas upp av pappret, och torka på det viset. Medan det pigmentbaserade i högre grad torkar när det fortfarande ligger kvar på ytan på pappret. Därför är pigmentskrivare ofta långsammare än våtbläcksskrivare, för det tar längre tid för bläcket att torka för sig självt, än när det sugs in i fibrerna.

Det jag tänker mig är då att bläck som skulle sugits upp av pappret hamnar utanpå, och därifrån kletar ner saker som inte ska kletas ner i skrivaren.
 

Newline

Aktiv medlem
Ok, tack för svaret.
Det var alltså inget problem med att färgen inte hade torkat när utskriften var klar ?



Kartongen finns kvar, så det kan jag se. Det heter GP-501, 170 g/m².
Jag tror det är paket som jag fått tillsammans med något bläckpatronspaket, någon gång. Jag har för mig att Canon sålde några patroner som passar till MP 970 tillsammans, för att få lite lägre pris, och så sockrade med att skicka med 100 ark 10*15 cm papper också.
 

apersson850

Aktiv medlem
Nej, och som jag efterhand hann skriva i mitt svar ovan är det snarare ett problem om jag hade gått på andra hållet.

Jag har däremot ett ganska tjockt, 160-180 g/m², papper som det blev några tusental ark över av efter lite tester på jobbet. Jag tänkte att det kunde jag använda om jag skulle skriva ut några skyltar eller liknande till orienteringstävlingar. Men det gick inte att köra i min laserskrivare. Pappret är ytbelagt med någonting för att höja kvalitén vid utskrift i bläckstråleskrivare typ Canon ColorStream eller Ricoh Infoprint. Den ytbeläggningen visade sig smeta av sig på fixervalsarna, så efter några utskrifter gick det att börja läsa skuggbilder av det som skrivits på föregående ark på de efterföljande.
Jag fick skriva ingenting på några vanliga vita kopieringspapper för att tvätta rent i skrivaren.
Så visst kan fel papper ställa till det, men det är känsligare i skrivare baserade på hot fusion.
 

Newline

Aktiv medlem
Jag har läst att det är precis det motsatta, men det kanske är fel...
Jag har gjort detta fel, att printa på ett gammalt Ilford fotopapper avsett för dye-ink på min fd. Epson Stylus Pro 3800 och det var kladdigt när det kom ut ur skrivaren.


Kartongen finns kvar, så det kan jag se. Det heter GP-501, 170 g/m².

När det gäller skador som skulle kunna uppstå känns de snarare mer troliga på det andra hållet. Alltså om man använder papper som är avsett för pigmentbaserat bläck i en skrivare med vattenbaserat bläck. Det vattenbaserade är ju avsett att sugas upp av pappret, och torka på det viset. Medan det pigmentbaserade i högre grad torkar när det fortfarande ligger kvar på ytan på pappret. Därför är pigmentskrivare ofta långsammare än våtbläcksskrivare, för det tar längre tid för bläcket att torka för sig självt, än när det sugs in i fibrerna.

Det jag tänker mig är då att bläck som skulle sugits upp av pappret hamnar utanpå, och därifrån kletar ner saker som inte ska kletas ner i skrivaren.
 

Newline

Aktiv medlem
Jo, jag vet att man kan använda vanligt papper om det inte är för tunt eller för tjockt.

Men som jag skrev i mitt första inlägg så är det Canon själva som skriver detta i manualen till PRO-1 att VISSA Canon Genuine Paper INTE ska användas.


Jag försökte hitta någon info om vilka papper som passar till vilken skrivare.

HIttad den här på Canon UK om PRO-1

https://www.canon.co.uk/printers/inkjet/pixma/pixma_pro-1/specification.html

Jag tycker det ser rätt lovande ut - om man kan använda "plain paper" och "other glossy photo paper" så vore det ju märkligt om ett original canon photopapper kunde förstöra skrivaren.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jo, jag vet att man kan använda vanligt papper om det inte är för tunt eller för tjockt.

Men som jag skrev i mitt första inlägg så är det Canon själva som skriver detta i manualen till PRO-1 att VISSA Canon Genuine Paper INTE ska användas.
Jag försöker bara vara hjälpsam och leta upp andra källor än manualen som kan tala om vilka papper som funkar och ej.

Om manualen anger ett antal papper som man skall undvika så kanske man kan dra slutsatsen att alla andra funkar? I vart fall de som listades i länken som jag postade.

Jag har 4-5 olika Canon papper här hemma till min 100S och inte på någon av dessa kartonger kan jag läsa någon varning om att de inte funkar till en specifik skrivare.
 

Newline

Aktiv medlem
Det som gör mig lite osäker är att de Canon Photo Paper som listas i manualen som papper man INTE ska använda ihop med PRO-1 är papper som fortfarande finns att köpa. De andra äldre fotopapper som jag nämnde att jag har i mitt lager finns ju inte att köpa längre och jag kan tänka mig att Canon då anser att man inte behöver gå ut med någon varning för just dem.

Det man tycker är lite märkligt är att när man ringer Canon Sverige så verkar de inte veta något om det, men PRO-1 är ju inte heller den med i listan över skrivare som fortfarande säljs. Pro-1 har väl ersatts av Pro-1000.

Precis som du skriver så ser inte jag heller att det på pappers förpackningarna att de inte ska användas till pigmentbläck, men även här finns en logisk förklaring, Canon hade nog ingen pigmentskrivare på den tiden som dessa papper såldes och man kanske inte ansåg att någon varning behövdes. Jag tror att det är just därför som Canon lanserar nya versioner av sina photo paper när nya skrivare presenteras.



Jag försöker bara vara hjälpsam och leta upp andra källor än manualen som kan tala om vilka papper som funkar och ej.

Om manualen anger ett antal papper som man skall undvika så kanske man kan dra slutsatsen att alla andra funkar? I vart fall de som listades i länken som jag postade.

Jag har 4-5 olika Canon papper här hemma till min 100S och inte på någon av dessa kartonger kan jag läsa någon varning om att de inte funkar till en specifik skrivare.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det som gör mig lite osäker är ...
Jag förstår din osäkerhet. Att Canons personal i Sverige inte har svaret är nog inte så förvånande. Vilka resurser och kunskaper har de? Precis som du säger kan det ju vara svår att veta om en skrivare tillverkad år 10 kan använda ett papper som slutade tillverkas år 5.

Jag har bara erfarenhet av Canons dye-ink skrivare och har aldrig ägt någon med pigmentbläck så jag gissar bara här men skulle bli förvånad om ett fotopapper från Canon med rimlig tjocklek verkligen skulle kunna skada skrivaren, även om det kanske är anpassat för en annan bläcktyp.

Men egentligen är det väl en enkel ekvation. Hur mycket kostade skrivaren begagnad? Hur mycket är de tveksamma papperen som du har på lager värda? Säg att du gav 5000 för skrivaren och har 1 paket tveksamma papper, ja då är det väl ingen vits att chansa. Men om skrivaren kostade 3000 och du har 10 paket - ja då skulle i alla fall jag testa.
 

Newline

Aktiv medlem
Jo, jag förstår ditt resonemang, men lägg då till att jag har faktiskt kvar en äldre canon i9950 med dye-based patroner.
Jag kan fortfarande använda de äldre papperen med den skrivaren, åtminstone så länge den skrivaren är hel, för jag har en hel del äldre papper.

De vore ju önskvärt om Canon hade en lista över alla deras papper där man kunde utläsa till vilka av Canons skrivare man kan använda dem.
Man blir ju lite överraskad när man köper en Canon-skrivare och sedan läser i manualen att man INTE kan använda Canons papper.


Jag förstår din osäkerhet. Att Canons personal i Sverige inte har svaret är nog inte så förvånande. Vilka resurser och kunskaper har de? Precis som du säger kan det ju vara svår att veta om en skrivare tillverkad år 10 kan använda ett papper som slutade tillverkas år 5.

Jag har bara erfarenhet av Canons dye-ink skrivare och har aldrig ägt någon med pigmentbläck så jag gissar bara här men skulle bli förvånad om ett fotopapper från Canon med rimlig tjocklek verkligen skulle kunna skada skrivaren, även om det kanske är anpassat för en annan bläcktyp.

Men egentligen är det väl en enkel ekvation. Hur mycket kostade skrivaren begagnad? Hur mycket är de tveksamma papperen som du har på lager värda? Säg att du gav 5000 för skrivaren och har 1 paket tveksamma papper, ja då är det väl ingen vits att chansa. Men om skrivaren kostade 3000 och du har 10 paket - ja då skulle i alla fall jag testa.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jo, jag förstår ditt resonemang, men lägg då till att jag har faktiskt kvar en äldre canon i9950 med dye-based patroner.
Jag kan fortfarande använda de äldre papperen med den skrivaren, åtminstone så länge den skrivaren är hel, för jag har en hel del äldre papper.
Bra, då har du ju möjlighet att använda de gamla papperen utan risk.

De vore ju önskvärt om Canon hade en lista över alla deras papper där man kunde utläsa till vilka av Canons skrivare man kan använda dem.
Ja, det var en sådan lista/tabell jag försökte hitta utan att lyckas. Det närmsta jag kom var listan på vilka papper som som rekommenderades till PRO-1.

Man blir ju lite överraskad när man köper en Canon-skrivare och sedan läser i manualen att man INTE kan använda Canons papper.
Ja det kan jag förstå men det är klart om en ny skrivare använder teknik som inte fanns när det gamla papperet började tillverkas så kan förstås situationen uppstå. Ungefär som att vissa datorprogram inte går att köra på senare versioner av operativsystemet på en dator.

Om jag förstår rätt så är dock inte något av de papper som du listar att du har med i listan över förbjudna papper i manualen så då skulle i alla fall jag våga chansa.
 
ANNONS