Annons

Felfokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

Aristoteles

Aktiv medlem
Jag har ett ständigt återkommande problem med autofokusen på min K10D. Standardsituationen är när man tar en bild på människor. Då väljer kameran nästan konsekvent att ställa in skärpan på bakgrunden istället för på själva objekten. Man upptäcker det först när man förstorar upp bilden. Om avståndet mellan bakgrund och objekt är tillräckligt stor uppstår inte problemet lika lätt. Värst är det när det skiljer bara ett par meter mellan objekt och bakgrund.

Jag har kollat om objektiven bakfokuserar men tycker inte det. Det är snarare att kameran är felprogrammerad.

I exempelbilden hade jag valt mittpunkten för fokuseringen och innan riktat kameran på barnens fötter eller ben, behållt den fokuseringen och riktat upp kameran. Likväl väljer den fel!

Har någon annan liknande problem? Vad kan man göra?
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Jag har ett ständigt återkommande problem med autofokusen på min K10D. Standardsituationen är när man tar en bild på människor. Då väljer kameran nästan konsekvent att ställa in skärpan på bakgrunden istället för på själva objekten. Man upptäcker det först när man förstorar upp bilden. Om avståndet mellan bakgrund och objekt är tillräckligt stor uppstår inte problemet lika lätt. Värst är det när det skiljer bara ett par meter mellan objekt och bakgrund.

Jag har kollat om objektiven bakfokuserar men tycker inte det. Det är snarare att kameran är felprogrammerad.

I exempelbilden hade jag valt mittpunkten för fokuseringen och innan riktat kameran på barnens fötter eller ben, behållt den fokuseringen och riktat upp kameran. Likväl väljer den fel!

Har någon annan liknande problem? Vad kan man göra?
Nu kan jag inte den kameran men på Nikon finns det ett kontinuerligt fokuseringsläge som beter sig just så, dvs fokuserar om när du riktar om kameran.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Vad har du för inställningar på kameran? Är den inställd på helautomatik eller du har valt alla typer av inställningar på den?

/Stefan
 

holmbo

Aktiv medlem
AF-C funkar som Ola beskriver. Ett annat misstag man kan göra är att släppa upp avtryckaren lite innan bilden tas så att den fokuserar om när man trycker av. Fokuspunktsymbolen i sökaren är något mindre än den verkliga fokuspunkten, men om du siktar på fötterna borde det inte spela någon roll.

//Lars
 

Aristoteles

Aktiv medlem
Inte helautomatik. Jag kör oftast med manuellt bländarval (som på bilden). Af-c har jag bara vid typ min sons fotbollsmatcher. Så det är af-s jag använder.
Det är möjligt att jag vid exempelbilden råkat släppa knappen lite så att den fokuserat om, jag vet inte. Men det ändrar inte grundproblemet att kameran näst intill konsekvent letar upp något i bakgrunden som den ställer in skärpan på - inte där det vore rimligt att den utgår från.
 

iSolen.se

Guest
Inte helautomatik. Jag kör oftast med manuellt bländarval (som på bilden). Af-c har jag bara vid typ min sons fotbollsmatcher. Så det är af-s jag använder.
Det är möjligt att jag vid exempelbilden råkat släppa knappen lite så att den fokuserat om, jag vet inte. Men det ändrar inte grundproblemet att kameran näst intill konsekvent letar upp något i bakgrunden som den ställer in skärpan på - inte där det vore rimligt att den utgår från.
Men det måste du ju se redan i sökaren?
 

Aristoteles

Aktiv medlem
Nej, oftast är det så liten skillnad att man ser det först när man förstorar upp bilden på monitorn. Men liten skillnad kan göra bilden oduglig likväl. Om sökarbilden varit lika stor som på min gamla Pentax ME Super hade det nog varit en annan sak men åtminstone jag ser det inte i sökaren.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Du kan testa med att flytta AF från avtryckaren till AF-knappen på baksidan. Då kan du styra AF oberoende av avtrycket, vilket gör att du kan få lite bättre kontroll och kameran rikerar inte att fokusera om efter att du komponerat om bilden.

Ett annat alternativ är att inaktivera AF med AF-knappen, så när du komponerar om bilden håller du in AF-knappen tills bilden är tagen. Då kommer inte kameran kunna ändra fokus.
 

Aristoteles

Aktiv medlem
Jag ska testa det men jag tycker det finns ett irriterande grundproblem. Varför väljer kameran bakgrund istället för det längre fram? Osäker på om förändringar i AF-knapp och avtryck ändrar det?
 

iSolen.se

Guest
Jag ska testa det men jag tycker det finns ett irriterande grundproblem. Varför väljer kameran bakgrund istället för det längre fram? Osäker på om förändringar i AF-knapp och avtryck ändrar det?
Det ska den inte kunna göra om du testat att AF-punken du använder funkar. Så teori ett är nog ett oavsiktligt tryck på avtryckaren.

På Nikon ska man helst inte rikta om utan istället byta AF-punkt eftersom kameran även exponerar efter punkten och då blir det fel.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Jag ska testa det men jag tycker det finns ett irriterande grundproblem. Varför väljer kameran bakgrund istället för det längre fram? Osäker på om förändringar i AF-knapp och avtryck ändrar det?
Problemet tror jag ligger i att du släpper avtryckaren när du komponerar om. Då kommer kameran fokusera om när du tar bilden, och om fokuspunkten hamnar på bakgrunden så kommer fokus hamna där. Hamnar fokuspunkten på både för- och bakgrund så kan kameran välja att fokusea på bakgrunden om tex förgrunden har dåligt kontrast.

Att istället välja annan än center fokuspunkt är också bra för då slipper du komponera om lika mycket. I ditt fall tror jag även automatiskt vald fokuspunkt skulle fungera bättre, få då brukar kameran välja fokuspunkten som hittar det som ligger närmast i motivet.
 

Aristoteles

Aktiv medlem
Har testat en del nu med att ändra så att fokuseringen aktiveras med AF-knappen och AF avstängd på avtryckaren. Satte en klädförsedd stol framför bokhyllan och testade lite olika scenarier. Ibland hamnar den rätt och ibland fel (på bokhyllan). Blir inte klok på det.
Jag kan ta ett annat exempel. Igår var jag ute och försökte bland annat att fota huset på bilden. Jag prövade med läget där kameran väljer fokuspunkt - kameran valde bakgrunden. Prövade mittpunkten - fel igen. Riktade kameran neråt, mot nedåtkanten på huset med mittpunkten - fel återigen. Till slut fick jag ge upp och ta det helt manuellt. (Jag släppte inte upp avtryckaren mellan lägena.)
 

Bilagor

Gimbal

Aktiv medlem
Låta kameran välja fokuspunkt själv är jag tveksam till, men väljer du mittfokuspunkt och det du siktar på är tillräckligt stort (nästan som hela mittcirkeln) och det ändå blir fokus på bakgrunden så är något fel helt enkelt. Bakfokus. Prova med annat objektiv och se om felet kvarstår.
 

Lage

Aktiv medlem
Kolla om den faktiska fokuspunkten verkligen ligger där sökarindikeringen ligger.
Jag hade det felet på min K100D Super att den verkliga fokuspunkten låg en bit under sökarindikeringen.
Fick det till slut fixat på garantiservice, på tredje försöket när Pentax bytt verkstad från Zieger till Kameraservice.
 

Aristoteles

Aktiv medlem
Jag har nu testat DA 15/4, DA 35/2,8, FA 50/1,4 och Tamron 90/2,8 vid största bländare, stativ, mittfokuspunkt, 45 graders vinkel, utan skakreducering och med ett test chart. Slutsats: kameran bakfokuserar konsekvent (runt "10mm" - "14mm") Bifogar bilder men tror inte det går att se med den usla upplösningen.

Vad göra nu?
 

Bilagor

Aristoteles

Aktiv medlem
Det är väl helt enkelt som så att det jag uppfattat som att kameran väljer fel - bakgrund istället för objekten framför - motsvarar det charten kallar "14mm" på den distansen, alltså närmare "oändligt".
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Som nämnts tidigare, försök att kolla
var fokuspunkterna verkligen ligger.
Bakfokus i exempelet och att låsa fokus
på huvudet och få skärpan bakom låter som
att fokuspunkten(erna) ligger lite för högt.

Visar det sig att dom ligger för högt så
fokusera under så kanske problemet är löst
(billigare än verkstad).
 

Gimbal

Aktiv medlem
Det är nog service som gäller. Eller om man känner sig äventyrlig så finns det en äldre firmware till K10'an där man kan komma in i servicemode och själv justera fokus (till en viss del). Den justering gäller då för alla objektiv så det gäller ju att kameran är konsekvent i sitt fel.

Har själv inte behövt göra detta så jag är inte så insatt i det, vet bara att möjligheten finns...
 

Aristoteles

Aktiv medlem
Ok, någon som vet något mer om detta serviceläge? Hur gör man? Är det läget borttaget med nya firmwaren?
Jag upplever att kameran är konsekvent.
 
ANNONS